Zasady webwritingu – czyli jak pisać artykuły do Internetu

W kategoriach: Copywriting, Wskazówki i porady,

Jak Cię widzą, tak Cię piszą. Jak piszesz tak Cie czytają… lub nie. Webwriting rządzi się swoimi prawami, które ujawnili liczni badacze. Wiemy już, że nie czytamy od deski do deski, a skanujemy stronę w poszukiwaniu najsmaczniejszych kąsków. Wiemy też, że nasz wzrok błądzi po zawartości strony wypalając nań ślad w kształcie litery F.

Jak sformatować tekst aby był zgodny z zasadami webwritingu i ludziom chciało się go czytać? Sprawdź!

Odpowiednia wielkość i rodzaj  czcionki

Wiele edytorów, jako standard ma ustawione czcionki o wielkości 11 lub 12 i nie poświęcamy temu zbyt wiele myśli. Tak już jest, po prostu, i piszemy nimi z automatu.  Zastanów się jednak, czy w internecie chciałbyś czytać artykuły pisane takim maczkiem? Użyj większej czcionki – 16 sprawi, że oko użytkownika chętniej na niej spocznie.

Co do wyboru fontu postaw na klasykę i unikaj czcionek szeryfowych, choćbyś wielki żywił do nich sentyment. Z prostej przyczyny, tekst napisany taką czcionką na Twoim komputerze może i wygląda nieźle, ale na telefonie bądź na mocno “budżetowym” laptopie(takim jak mój) może prezentować się zgoła odmiennie.

Odległości między wierszami

Kojarzysz klasyczne, papierowe tygodniki gdzie na lichej jakości papierze, tłoczy się tekst tak, że aż go szkoda? Choćby tekst był ciekawy, gdy jest tak zaserwowany, muszę być mocno zmotywowana aby go przeczytać, a nie zawsze jestem.  O co chodzi?

O tchnięcie nieco powietrza w tekst O białą, pustą przestrzeń dzielącą poszczególne partie tekstu, czy linijki, gdzie oko może odpocząć. Rób odstępy między wierszami i między akapitami. Zwiększ interlinię. Posłuż się enterem i podziel tekst za jego pomocą. Zacznie wtedy wyglądać przystępniej.

Skracaj akapity

Staram się, aby jeden akapit nie był dłuższy niż 4-6 linijek. Tak, mało – ale internet to nie książka. Te parę linijek powinno Ci wystarczyć aby przekazać myśl zgodnie z zasadami webwritingu -konkretnie i zwięźle.

Śródtytuły

Jak już ustaliliśmy, zwalista ściana tekstu działa na odbiorców odstraszająco. Co, oprócz podziału na akapity możesz zastosować, aby uczynić treść bardziej lekkostrawną? Stosuj śródtytuły. Powinny być atrakcyjne, konkretne i informować użytkownika co znajdzie w danej partii tekstu. Pssst – zdradzę, że śródtytuły są idealne, aby umieścić weń frazę kluczową jeżeli akurat piszesz artykuł pod SEO.

Bardzo często zdarza się, że nawet niewygodne frazy w nagłówkach prezentują się całkiem naturalnie.

Listy

Ludzkość szuka drogi na skróty i contentu w jak najłatwiej przyswajalnej formie. Taka tendencja internetu, należy się przystosować. Zamiast pisać eseje, z których polonistka byłaby dumna, wydobywaj ze swoich tekstów meritum i jeżeli jest taka sposobność zaserwuj je w postaci wypunktowanej listy. Spora jest szansa, że użytkownik ześlizgnie się wzrokiem po tekście, aby wyłowić smaczki podane w wygodnej liście.

Pogrubienia

Ważne info? Ważna fraza? Zależy Ci aby do konkretnego fragmentu przykuć uwagę czytelnika? Stosuj pogrubienia. Oczywiście stosuj z umiarem, gdybym cały dzisiejszy wpis pogrubiła straciłby on swoją moc.

Webwriting – zasady formatowania tekstu

Reasumując, aby sformatować tekst wg zasad webwritingu należy:

  • użyć większej czcionki i unikać czcionek serif
  • ustawić większą interlinię
  • stosować krótkie akapity, od 4 do 6 linijek
  • dzielić tekst śródtytułami
  • tworzyć listy(np. takie jak ta)
  • stosować pogrubienia

Założę się, że część z Was widząc tę listę, przewinęła tekst od razu na sam dół 😀 Stosujesz się do tych zasad tworząc treści do internetu?

Zobacz inne artykuły

Skąd brać pomysły na wpisy na bloga
Jakiś czas temu wyjaśnialiśmy dlaczego warto prowadzić blog firmowy. W gargantuicznym skrócie : blog to możliwość nawiązania kontaktu z klientem, zaprezentowania się jako ekspert jak i ukłon w stronę SEO. Zgrabny, dobrze pomyślany blog to wszak duże wsparcie w procesie pozycjonowania. Teksty na bloga i to dobrej jakości warto tworzyć regularnie. Prowadzenie bloga firmowego to […]
Zasady SEO copywritingu - czyli 5 zasad o których warto pamiętać pisząc teksty
SEO copywriting wygodnie rozsiadł się w internecie. Jest to dziedzina wymagająca, ale mająca potencjał aby przynosić duże efekty. Pod warunkiem, że piszący stosuje się do kilku z nich. Poznaj 5 najważniejszych zasad tekstów SEO. Zadbaj o skrupulatny Keyword research Niektórzy z niego rezygnują, bo fraza na którą chcą się pozycjonować wydaje im się oczywista. Tymczasem, […]
Tworzenie sklepu internetowego – na co zwrócić uwagę?
Założenie oraz prowadzenie sklepu internetowego nie jest tak proste, jak mogłoby się wydawać. Kilka razy zdarzyło mi się usłyszeć od osób spoza branży: „otworzę sklep online i będę sprzedawał w internecie”. To byłoby zbyt proste, żeby mogło być możliwe. Domena, kwestie prawne, księgowość, reklama… i wiele więcej – to jedne z najważniejszych czynników, jakie pozwalają […]
Skąd czerpać inspiracje? Tworzenie treści na stronę
Treść w branży e-commerce i ogólnie w świecie internetowym ma ogromne znaczenie, ale być może to już wiesz. Chcesz prowadzić bloga firmowego, wykafelkować swoją stronę internetową zacną treścią i skorzystać benefitów które mogą iść pod rękę razem z zacną treścią. Mowa między innymi o zwiększeniu widoczności która jest na wagę złota. Łatwiej wszak nawiązać kontakt z […]
Dropshipping - co to jest?
W kategoriach: Wskazówki i porady,
Prowadzenie biznesu w Internecie kusi coraz więcej początkujących przedsiębiorców. Łatwe dotarcie do potencjalnego klienta i pokazanie znacznie szerszego asortymentu przekłada się na widoczne zyski. Jednak założenie sklepu internetowego wymaga od przedsiębiorcy pewnego nakładu finansowego, który bardzo często przerasta budżet już na etapie wyboru i zakupu asortymentu. Kuszącą propozycją jest dropshipping. Co to jest i jak […]
Jak napisać mail do Klienta?
W kategoriach: Marketing internetowy,
Obecnie w biznesie nie chodzi o sam produkt, czy usługę. Cóż, konkurencji jest mnóstwo, jak nie Twoja firma, to inna. Decyzja zakupowa często zapada na podstawie sumy wrażeń jakie klient odniósł zwiedzając Twoją stronę internetową(w tym bardzo ważną zakładkę “O nas!”), obserwując jak się prezentujesz w social media, czy w trakcie interakcji z Tobą czy […]
Zasady webwritingu - czyli jak pisać artykuły do Internetu
W kategoriach: Copywriting, Wskazówki i porady,
Jak Cię widzą, tak Cię piszą. Jak piszesz tak Cie czytają… lub nie. Webwriting rządzi się swoimi prawami, które ujawnili liczni badacze. Wiemy już, że nie czytamy od deski do deski, a skanujemy stronę w poszukiwaniu najsmaczniejszych kąsków. Wiemy też, że nasz wzrok błądzi po zawartości strony wypalając nań ślad w kształcie litery F. Jak […]
Jak napisać FAQ? - praktyczne porady
Co to jest FAQ? Prowadzenie biznesu w branży e-commerce bez wątpienia wiąże się z pytaniami od klientów i setkami wysłanych odpowiedzi na niemal te same problemy. Jest na to sprawdzony sposób, który umożliwia użytkownikom uzyskanie odpowiedzi bez konieczności wysyłania maila czy przeprowadzenia rozmowy telefonicznej. FAQ, czyli Frequently Asked Questions to zbiór najczęściej zadawanych pytań przez […]