Zasady webwritingu – czyli jak pisać artykuły do Internetu

W kategoriach: Copywriting, Wskazówki i porady,

Jak Cię widzą, tak Cię piszą. Jak piszesz tak Cie czytają… lub nie. Webwriting rządzi się swoimi prawami, które ujawnili liczni badacze. Wiemy już, że nie czytamy od deski do deski, a skanujemy stronę w poszukiwaniu najsmaczniejszych kąsków. Wiemy też, że nasz wzrok błądzi po zawartości strony wypalając nań ślad w kształcie litery F.

Jak sformatować tekst aby był zgodny z zasadami webwritingu i ludziom chciało się go czytać? Sprawdź!

Odpowiednia wielkość i rodzaj  czcionki

Wiele edytorów, jako standard ma ustawione czcionki o wielkości 11 lub 12 i nie poświęcamy temu zbyt wiele myśli. Tak już jest, po prostu, i piszemy nimi z automatu.  Zastanów się jednak, czy w internecie chciałbyś czytać artykuły pisane takim maczkiem? Użyj większej czcionki – 16 sprawi, że oko użytkownika chętniej na niej spocznie.

Co do wyboru fontu postaw na klasykę i unikaj czcionek szeryfowych, choćbyś wielki żywił do nich sentyment. Z prostej przyczyny, tekst napisany taką czcionką na Twoim komputerze może i wygląda nieźle, ale na telefonie bądź na mocno “budżetowym” laptopie(takim jak mój) może prezentować się zgoła odmiennie.

Odległości między wierszami

Kojarzysz klasyczne, papierowe tygodniki gdzie na lichej jakości papierze, tłoczy się tekst tak, że aż go szkoda? Choćby tekst był ciekawy, gdy jest tak zaserwowany, muszę być mocno zmotywowana aby go przeczytać, a nie zawsze jestem.  O co chodzi?

O tchnięcie nieco powietrza w tekst O białą, pustą przestrzeń dzielącą poszczególne partie tekstu, czy linijki, gdzie oko może odpocząć. Rób odstępy między wierszami i między akapitami. Zwiększ interlinię. Posłuż się enterem i podziel tekst za jego pomocą. Zacznie wtedy wyglądać przystępniej.

Skracaj akapity

Staram się, aby jeden akapit nie był dłuższy niż 4-6 linijek. Tak, mało – ale internet to nie książka. Te parę linijek powinno Ci wystarczyć aby przekazać myśl zgodnie z zasadami webwritingu -konkretnie i zwięźle.

Śródtytuły

Jak już ustaliliśmy, zwalista ściana tekstu działa na odbiorców odstraszająco. Co, oprócz podziału na akapity możesz zastosować, aby uczynić treść bardziej lekkostrawną? Stosuj śródtytuły. Powinny być atrakcyjne, konkretne i informować użytkownika co znajdzie w danej partii tekstu. Pssst – zdradzę, że śródtytuły są idealne, aby umieścić weń frazę kluczową jeżeli akurat piszesz artykuł pod SEO.

Bardzo często zdarza się, że nawet niewygodne frazy w nagłówkach prezentują się całkiem naturalnie.

Listy

Ludzkość szuka drogi na skróty i contentu w jak najłatwiej przyswajalnej formie. Taka tendencja internetu, należy się przystosować. Zamiast pisać eseje, z których polonistka byłaby dumna, wydobywaj ze swoich tekstów meritum i jeżeli jest taka sposobność zaserwuj je w postaci wypunktowanej listy. Spora jest szansa, że użytkownik ześlizgnie się wzrokiem po tekście, aby wyłowić smaczki podane w wygodnej liście.

Pogrubienia

Ważne info? Ważna fraza? Zależy Ci aby do konkretnego fragmentu przykuć uwagę czytelnika? Stosuj pogrubienia. Oczywiście stosuj z umiarem, gdybym cały dzisiejszy wpis pogrubiła straciłby on swoją moc.

Webwriting – zasady formatowania tekstu

Reasumując, aby sformatować tekst wg zasad webwritingu należy:

  • użyć większej czcionki i unikać czcionek serif
  • ustawić większą interlinię
  • stosować krótkie akapity, od 4 do 6 linijek
  • dzielić tekst śródtytułami
  • tworzyć listy(np. takie jak ta)
  • stosować pogrubienia

Założę się, że część z Was widząc tę listę, przewinęła tekst od razu na sam dół 😀 Stosujesz się do tych zasad tworząc treści do internetu?

Zobacz inne artykuły

Jak stworzyć dobry opis produktu do sklepu internetowego?
Opis produktu? Phi! Skopiuje się ze strony producenta i wklei. Cyk, cyk i zatwierdzone. O zgrozo! Nigdy tak nie rób. Kompilacja skrótów klawiszowych Ctrl + C i Ctrl + V może i niektórym sprawdziła się przy pisaniu prac zaliczeniowych, ale w e-commerce to przepis na celny strzał w kolano. Najczęściej swoje własne. Warto aby odnoga […]
Dystrybucja treści w Internecie
Stworzyłeś wspaniały artykuł. Istny wypas, owoc wysiłku szarych komórek, i palców które z zapamiętaniem bębniły w klawiaturę. Majstersztyk. Miodzio! Niestety, o ile nie zakręcisz się dookoła tematu dystrybucji treści to ten miodny tekst pozostanie jedynie dla Twoich oczu. Co chwila internet jest zasypywany gigantyczną porcją artykułów i wpisów blogowych. Dystrybucja treści sprawi, że Twój tekst zwiększy swój zasięg,  zostanie […]
Zakazane słowa a marketing internetowy
Przeskakując ze świata pt. marketing internetowy(praca), do książek o dobrym pisaniu i skutecznej komunikacji wyłapałam pakiet cech wspólnych.  Wszak i proza i tworzenie prac, jak i tworzenie tekstów do komunikatów w e-marketingu rządzi się tymi samymi prawami. Do tego, na 4 tej edycji Kolbuszowa 2.0 temat ten poruszył też Artur Pajkert. Słowa mają olbrzymią moc. Umiejętnym doborem słów […]
Sprzedaż na Allegro – jak zacząć?
W kategoriach: Wskazówki i porady,
Biznes w branży e-commerce – sklep internetowy czy platforma sprzedażowa? Planując wejście na rynek e-commerce wielu początkujących sprzedawców zadaje sobie pytanie: Lepszym rozwiązaniem dla mnie będzie stworzenie sklepu internetowego czy platforma sprzedażowa? Oczywiście nie ma reguły, która odnosiłaby się do każdej branży, jednak warto wiedzieć, że Allegro jest jednym z czołowych miejsc w polskim e-commerce, gdzie powinien pojawić się Twój asortyment i […]
Prędkość strony jak sprawdzić
Czynników które wpływają na pozycję strony w wyszukiwarce lista jest cała.  Wśród nich pyszni się taki argument jakim jest czas ładowania się – inaczej prędkość strony. Pozycjonowanie stron jak i wszelkich innych zyska, gdy czas ładowania się strony będzie odpowiedni.  Jak sprawdzić, czy jeżeli chodzi o prędkość, w Waszej stronie wszystko gra? Możecie skorzystać z […]
Hasła reklamowe - jak je stworzyć, by zostały zapamiętane
Czy zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego niektóre hasła reklamowe zostają w naszej pamięci na długo, a inne szybko zapominamy? Sekret tkwi w umiejętnym połączeniu psychologii, kreatywności i strategii marketingowej. Hasła reklamowe to nie tylko chwytliwe frazy, które mają na celu przyciągnąć uwagę konsumentów. To przede wszystkim potężne narzędzie budowania świadomości marki i kształtowania jej wizerunku. W […]
Jak zachęcić klienta do zakupów w sklepie internetowym?
Sklep internetowy fajna sprawa – wszak koszty jego utrzymania przeważnie są sporo niższe niż sklepu stacjonarnego. Minus jest taki, że w internetowej przestrzeni masz też więcej konkurencji. Sklepy internetowe prezentują swoje oferty niczym paw rozkłada ogon. W Google Analytics widzisz, że ludzie wchodzą na stronę Twojego sklepu, błąkają się po nim chwilę po czym opuszczają […]
Sprzedaż internetowa w wielu językach
Tworzenie sklepu internetowego na światową skalę Robienie zakupów internetowych we własnym języku jest doceniane przez użytkowników na całym świecie. Przeczytanie opisów produktów i parametrów w dobrze znanym nam języku sprawia, że chętniej chcemy skorzystać z oferty danego sklepu online. Warto wiedzieć, że przedstawienie treści w kilku wersjach językowych może przyczynić się do zwiększenia sprzedaży – […]