Zakazane słowa a marketing internetowy

Przeskakując ze świata pt. marketing internetowy(praca), do książek o dobrym pisaniu i skutecznej komunikacji wyłapałam pakiet cech wspólnych.  Wszak i proza i tworzenie prac, jak i tworzenie tekstów do komunikatów w e-marketingu rządzi się tymi samymi prawami. Do tego, na 4 tej edycji Kolbuszowa 2.0 temat ten poruszył też Artur Pajkert. Słowa mają olbrzymią moc. Umiejętnym doborem słów możesz przekonać do siebie potencjalnego klienta. O jakie sformułowania może chodzić?  Co według Ciebie brzmi korzystniej.

Nie ma problemu – a jednak jest

Aplikacja nie sprawia problemów” czy „Aplikacja jest łatwa i przyjemna w obsłudze” .
Chodzi o to samo, jednak drugi komunikat jest bardziej zachęcający.  Aplikacja może i nie sprawia problemów, ale już na samo słowo „problem” ludziom w głowach może się zapalić czerwona lampka. Wolą wybrać tę łatwą i przyjemną niż tą opisaną jako(bez!)problemową!

Anegdotka: kilka lat temu, w poprzedniej pracy, odebrałam pomyłkowy telefon. Osoba po drugiej stronie przeprosiła za pomyłkę, a ja w odpowiedzi odpowiedziałam „Nie ma problemu”, na co natychmiast pożałowałam. Pani się uniosła, że PROBLEM JEST! A ja jej wmawiam, że nie ma. Odebrałam całą tyrradę stricte nie skierowaną do mnie  Otóż samo słowo „problem” wzbudziło w tej osobie, lawinę złości, oberwało się mnie. Czy to chodzi o marketing internetowy, czy inne sytuacje  starajcie się nie używać słowa „problem”!

Strona bierna – uprasza się o jej nie używanie… Po prostu jej nie używaj, chyba, że musisz!

Łapka w górę, kto pisał kiedyś wpis w WordPress, a Yoast mu krzyczał, że zbyt dużo strony biernej i komunikował, że to zło. Otóż strony biernej dobrze się używa, jest wygodna, ale jest źle odbierana.

„Te puchary stworzono z myślą o zwycięzcach” –  no dobra, stworzono. Kto stworzył? Nikt się nie chce do tego przyznać? Niedobrze. O wiele lepiej zostanie komunikat „Te puchary stworzyliśmy z myślą o zwycięzcach”. Poza tym strona bierna działa jak hamulec dla dynamiki tekstu i sprawia, że tekst źle się czyta. Nadaj tekstowi należytego powera i omijaj stronę bierną. Używaj w ostateczności.

Nasza firma, nasz sklep, w naszej ofercie – czyli Ty egoisto

W naszej ofercie, nasi pracownicy, nasze produkty… nasze, nasze, nasze, my, my, my. Jest tego pełno. To dobrze, że wiesz, że jesteś świetny, ale co się naprawdę liczy? Twój klient. Klient zdobyty jak i klient potencjalny. O wiele bardziej niż wpis pełen przechwałek i stroszenia ogonka, gdzie na każdym piórko jest komunikat „my”, „nasze” przysłuży się komunikat nakierowany na klienta.

Przykładowo,  zamiast suchego jak moje żarty „W naszej firmie produkujemy buty najlepszej jakości”, o wiele lepiej sprawdzi się „Czy zastanawiałeś się kiedyś jak produkuje się dobre buty?”. Mamy tutaj klarowny zwrot w stronę klienta, jak i wstęp do historii która może go zainteresować.

Prawdę mówiąc

„Prawdę mówiąc” czy „prawdę powiedziawszy” – brzmi tak pięknie, tak pasuje, ale jednocześnie podważa wszystko to co zakomunikowałeś wcześniej. Odpuść te wyrażenia, bo przeczysz sam sobie. Może Ci się wydawać, że brzmisz górnolotnie, a tymczasem podważyłeś swoją wiarygodność.

Konkret a nie zapychacze

Z tego co pamiętam z pewnych zajęć na studiach, część zapychaczy ma swoją nazwę . Szumną nawet : „wyrażenia asekuracyjne”. Tak jakby, trochę, nieco, w gruncie rzeczy, poniekąd – może i zostawiają one pewną furtkę, ale i sugerują niepewność. Bądź zdecydowany, usuń je.  Innym rodzajem zapychacza jest zapowiadanie co zaraz nastąpi „W dzisiejszym wpisie mam zamiar opisać Państwu…” – Nie zapowiadaj, opisz. Analogicznie w mailach ” W tym mailu chciałam prosić o …” – nie zapowiadaj, napisz „Proszę o …” . Komunikat krótki, klarowny i bez długiego, zawiłego wstępu to większa skuteczność.

Najlepszy! Musisz! Powinieneś!

Pierwszym słówkiem wymienionym powyżej należy szafować ostrożnie. Wszyscy są najlepsi. Wszystkie produkty są najlepsze . „Najlepszości” jest wszędzie dużo, a ludzie są już znudzeni tym wyrażeniem. Przekonaj klienta konkretami, a nie zapewnieniami o byciu naj.

Z kolei „musisz”, „powinieneś” sugerują klientowi, że chcesz mu coś narzucić. Jest duża szansa, że się zniechęci gdy zinterpretuje to tak, że mówisz mu co ma zrobić.

To o czym rozprawiałam wyżej zapunktuje, jeżeli chodzi o marketing internetowy, jak i inne przypadki. Zarówno pisanie maili, jak i codzienna komunikacja. Bądźcie klarowni i wyrzućcie słowa śmieci ze słownika. Konkretniej i bez zbędnych wypełniaczy znaczy lepiej

Zobacz inne artykuły

Co to jest Newsletter i co powinieneś wiedzieć?
W kategoriach: Marketing internetowy, Tagi: Email marketing,
Co to jest newsletter? Pragniesz zbudować bazę klientów, dzięki której sprawniej i szybciej będziesz mógł się z nimi komunikować? Zależy Ci na tym, aby docierać do nich i zostać zapamiętanym? Jednym ze sposobów, jakie ułatwi Ci to zadanie jest newsletter. Co to jest? Newsletter to rodzaj mailingu wysyłanego do stałych klientów, w celu informowania ich […]
Poradnik SEO Copywritera – 5 pomysłów jak stworzyć tekst przyjazny czytelnikowi
Należę do frakcji która czytać lubi. Gdyby nie wrodzony introwertyzm przybijałabym piątki z bibliotekarzami i księgarzami. Na widok książek rumienię się, puls mi skacze, takie tam. I mimo to, nawet mnie, książkowego insekta, w przeglądaniu internetów potrafi odrzucić zwalista ściana nieociosanego tekstu. Czy chodzi o prowadzenie bloga, czy tworzenie artykułów na portale – dobrze aby czytelnika […]
Grupy docelowe czyli kim są Twoi klienci
Każdy sprzedawca o swoim produkcie wie niemal wszystko. Oczywiście działa to na jego korzyść, jednak to nie wystarczy. O wiele bardziej istotniejsza jest wiedza na temat grupy docelowej – czyli osób, do których kierujesz swój produkt lub usługę. Właściwe określenie klienta i ustalenie działań marketingowych odpowiadającym jego potrzebom jest podstawą do prowadzenia dochodowej firmy. Przecież […]
Narzędzia do pracy copywritera
Ogromne znaczenie treści w działaniach SEO jest wręcz niepodważalne. Wysokiej jakości, merytoryczne i odpowiednio zoptymalizowane teksty są nie tylko istotne, ale NIEZBĘDNE w efektywnie prowadzonych działaniach marketingu internetowego. Bez solidnego contentu ani rusz. Jak zatem tworzyć wpisy i jak sobie pomóc? Pamiętaj, nawet jeżeli masz pióro lekkie jak hel i ostre jak brzytwa, sama umiejętność […]
SEO a produkt niedostępny w sklepie internetowym
Towar jest i jest. Rotuje, schodzi, ale pewien stan magazynowy macie, więc sprzedaż trwa. Wtem schodzi ostatnia sztuka, domówić przynajmniej na razie nie ma skąd – ale e-sklepy mają to do siebie, że produkt i tak będzie się wyświetlał. Co zrobić gdy w sklepie internetowym jest produkt niedostępny?  Aż kusi, żeby go usunąć, szczególnie jeżeli […]
Prowadzenie bloga firmowego
akie korzyści niesie prowadzenie bloga firmowego? Szerzej o tym temacie pisaliśmy na naszym blogu. Mówiąc w skrócie: regularnie zasilany w merytoryczne teksty blog zaangażuje użytkowników, zbuduje wizerunek firmy jako profesjonalistów i specjalistów w swojej branży. Ponadto sprawi, że wyszukiwarka popatrzy na Ciebie łaskawszym okiem… długo by wymieniać.  Na pytanie czy warto mieć bloga firmowego, odpowiedź jest jedna, krótka i konkretna: tak. […]
Jak chatboty i ChatGPT wyznaczają przyszłość marketingu internetowego
W kategoriach: Sztuczna inteligencja, Tagi: Chat GPT,
Jak chatboty i ChatGPT wyznaczają przyszłość marketingu internetowego? Wraz z rozwojem technologii coraz więcej firm stosuje automatyzację usług w tym w marketingu internetowym. Innowacje takie jak chatboty i ChatGPT są coraz bardziej popularne, a ich udział w rozwiązywaniu problemów marketingowych jest coraz większy. W niniejszym artykule przyjrzymy się bliżej temu, w jaki sposób chatboty i […]
Pisanie tekstów na zlecenie – czy to łatwa praca?
W kategoriach: Copywriting, Tagi: Poradnik copywritera,
Pisanie tekstów to domena copywritera. Zawód ten bywa niedoceniany, ponieważ wielu osobom wydaje się, że nie jest to ambitne zadanie. Nic bardziej mylnego. Copywriting to obszerna dziedzina, wymagająca nie tylko kreatywności czy umiejętności pisania chwytliwych tekstów. Bardzo istotne jest również robienie skutecznego researchu, czy znajomość zasad jakimi rządzi się SEO Pisanie tekstów jako praca Siedzi […]