Zakazane słowa a marketing internetowy

Przeskakując ze świata pt. marketing internetowy(praca), do książek o dobrym pisaniu i skutecznej komunikacji wyłapałam pakiet cech wspólnych.  Wszak i proza i tworzenie prac, jak i tworzenie tekstów do komunikatów w e-marketingu rządzi się tymi samymi prawami. Do tego, na 4 tej edycji Kolbuszowa 2.0 temat ten poruszył też Artur Pajkert. Słowa mają olbrzymią moc. Umiejętnym doborem słów możesz przekonać do siebie potencjalnego klienta. O jakie sformułowania może chodzić?  Co według Ciebie brzmi korzystniej.

Nie ma problemu – a jednak jest

Aplikacja nie sprawia problemów” czy „Aplikacja jest łatwa i przyjemna w obsłudze” .
Chodzi o to samo, jednak drugi komunikat jest bardziej zachęcający.  Aplikacja może i nie sprawia problemów, ale już na samo słowo „problem” ludziom w głowach może się zapalić czerwona lampka. Wolą wybrać tę łatwą i przyjemną niż tą opisaną jako(bez!)problemową!

Anegdotka: kilka lat temu, w poprzedniej pracy, odebrałam pomyłkowy telefon. Osoba po drugiej stronie przeprosiła za pomyłkę, a ja w odpowiedzi odpowiedziałam „Nie ma problemu”, na co natychmiast pożałowałam. Pani się uniosła, że PROBLEM JEST! A ja jej wmawiam, że nie ma. Odebrałam całą tyrradę stricte nie skierowaną do mnie  Otóż samo słowo „problem” wzbudziło w tej osobie, lawinę złości, oberwało się mnie. Czy to chodzi o marketing internetowy, czy inne sytuacje  starajcie się nie używać słowa „problem”!

Strona bierna – uprasza się o jej nie używanie… Po prostu jej nie używaj, chyba, że musisz!

Łapka w górę, kto pisał kiedyś wpis w WordPress, a Yoast mu krzyczał, że zbyt dużo strony biernej i komunikował, że to zło. Otóż strony biernej dobrze się używa, jest wygodna, ale jest źle odbierana.

„Te puchary stworzono z myślą o zwycięzcach” –  no dobra, stworzono. Kto stworzył? Nikt się nie chce do tego przyznać? Niedobrze. O wiele lepiej zostanie komunikat „Te puchary stworzyliśmy z myślą o zwycięzcach”. Poza tym strona bierna działa jak hamulec dla dynamiki tekstu i sprawia, że tekst źle się czyta. Nadaj tekstowi należytego powera i omijaj stronę bierną. Używaj w ostateczności.

Nasza firma, nasz sklep, w naszej ofercie – czyli Ty egoisto

W naszej ofercie, nasi pracownicy, nasze produkty… nasze, nasze, nasze, my, my, my. Jest tego pełno. To dobrze, że wiesz, że jesteś świetny, ale co się naprawdę liczy? Twój klient. Klient zdobyty jak i klient potencjalny. O wiele bardziej niż wpis pełen przechwałek i stroszenia ogonka, gdzie na każdym piórko jest komunikat „my”, „nasze” przysłuży się komunikat nakierowany na klienta.

Przykładowo,  zamiast suchego jak moje żarty „W naszej firmie produkujemy buty najlepszej jakości”, o wiele lepiej sprawdzi się „Czy zastanawiałeś się kiedyś jak produkuje się dobre buty?”. Mamy tutaj klarowny zwrot w stronę klienta, jak i wstęp do historii która może go zainteresować.

Prawdę mówiąc

„Prawdę mówiąc” czy „prawdę powiedziawszy” – brzmi tak pięknie, tak pasuje, ale jednocześnie podważa wszystko to co zakomunikowałeś wcześniej. Odpuść te wyrażenia, bo przeczysz sam sobie. Może Ci się wydawać, że brzmisz górnolotnie, a tymczasem podważyłeś swoją wiarygodność.

Konkret a nie zapychacze

Z tego co pamiętam z pewnych zajęć na studiach, część zapychaczy ma swoją nazwę . Szumną nawet : „wyrażenia asekuracyjne”. Tak jakby, trochę, nieco, w gruncie rzeczy, poniekąd – może i zostawiają one pewną furtkę, ale i sugerują niepewność. Bądź zdecydowany, usuń je.  Innym rodzajem zapychacza jest zapowiadanie co zaraz nastąpi „W dzisiejszym wpisie mam zamiar opisać Państwu…” – Nie zapowiadaj, opisz. Analogicznie w mailach ” W tym mailu chciałam prosić o …” – nie zapowiadaj, napisz „Proszę o …” . Komunikat krótki, klarowny i bez długiego, zawiłego wstępu to większa skuteczność.

Najlepszy! Musisz! Powinieneś!

Pierwszym słówkiem wymienionym powyżej należy szafować ostrożnie. Wszyscy są najlepsi. Wszystkie produkty są najlepsze . „Najlepszości” jest wszędzie dużo, a ludzie są już znudzeni tym wyrażeniem. Przekonaj klienta konkretami, a nie zapewnieniami o byciu naj.

Z kolei „musisz”, „powinieneś” sugerują klientowi, że chcesz mu coś narzucić. Jest duża szansa, że się zniechęci gdy zinterpretuje to tak, że mówisz mu co ma zrobić.

To o czym rozprawiałam wyżej zapunktuje, jeżeli chodzi o marketing internetowy, jak i inne przypadki. Zarówno pisanie maili, jak i codzienna komunikacja. Bądźcie klarowni i wyrzućcie słowa śmieci ze słownika. Konkretniej i bez zbędnych wypełniaczy znaczy lepiej

Zobacz inne artykuły

Opisy produktów w sklepie internetowym – dlaczego są tak ważne?
Jak powinien wyglądać idealny opis produktu do sklepu internetowego? Gdyby świat był czarno biały, moglibyśmy przepis na opis produktu przedstawić następująco: No dobrze, przepis już mamy, ale to nie wszystko. Nie znając proporcji, nie mając umiejętności – zamiast opisu pachnącego niczym biszkopt, może wyjść zakalec. Opisy produktów to nie tylko sposób na przekonanie klienta i zwiększenie […]
UX writing – co to jest i dlaczego jest tak wazny?
Być może pławiąc się w branżowych nowościach, coraz częściej natrafiasz na wzmianki o UX writingu czy o poszukiwanym UX writerze. Na czym polega ten tajemniczy UX writing? Co to jest UX Writing Samo UX,czyli user experience to wrażenia, jakich doświadcza użytkownik w czasie korzystania z produktu(może to być buszowanie po stronie internetowej, czy korzystanie z […]
Jak zostać copywriterem?
W kategoriach: Copywriting, Tagi: Poradnik copywritera,
Pisanie, to jedna z Twoich supermocy, a przynajmniej coś co idzie Ci gładko i chcąc się rozwijać w tym kierunku poszukujesz informacji na temat tego jak zostać copywriterem? Warto zdać sobie sprawę, że copywriting to nie tylko pisanie tekstów.  To zawód wymagający ogromnej kreatywności, jak również znajomości trendów w marketingu. Wiedza z psychologii również będzie przydatna. […]
Poradnik SEO Copywritera – 5 pomysłów jak stworzyć tekst przyjazny czytelnikowi
Należę do frakcji która czytać lubi. Gdyby nie wrodzony introwertyzm przybijałabym piątki z bibliotekarzami i księgarzami. Na widok książek rumienię się, puls mi skacze, takie tam. I mimo to, nawet mnie, książkowego insekta, w przeglądaniu internetów potrafi odrzucić zwalista ściana nieociosanego tekstu. Czy chodzi o prowadzenie bloga, czy tworzenie artykułów na portale – dobrze aby czytelnika […]
Jak wybrać optymalne słowa kluczowe do pozycjonowania stron internetowych?
Słowa kluczowe są niezwykle ważnym narzędziem w pozycjonowaniu stron internetowych. Słowa kluczowe są jednym z głównych czynników rankingowych, dlatego jeśli chcesz pozycjonować stronę internetową będziesz musiał wybrać odpowiednie słowa kluczowe. W tym artykule przedstawimy Ci proces pozycjonowania SEO i jak wybrać optymalne słowa kluczowe, aby Twoja strona internetowa zdobyła dobre pozycje w wynikach wyszukiwania. I. […]
Zasady SEO copywritingu - czyli 5 zasad o których warto pamiętać pisząc teksty
SEO copywriting wygodnie rozsiadł się w internecie. Jest to dziedzina wymagająca, ale mająca potencjał aby przynosić duże efekty. Pod warunkiem, że piszący stosuje się do kilku z nich. Poznaj 5 najważniejszych zasad tekstów SEO. Zadbaj o skrupulatny Keyword research Niektórzy z niego rezygnują, bo fraza na którą chcą się pozycjonować wydaje im się oczywista. Tymczasem, […]
Recenzja Książki Magia słów i dlaczego warto przeczytać
Istnieje prosty przepis na to aby odstraszyć mnie od książki i to odstraszyć skurtecznie. Wystarczy nadać jej tytuł w stylu „Jak być szczęśliwym” czy „Jak być bogatym”. Wszelkie „Jak” zwiastujące poradnik sprawiają, że synapsy nerwowo podskakując nakazują odwrót, sącząc do mózgu ostrzegawczy szept, że oto szmirę w dłoni dzierżysz. „Magia słów – jak pisać teksty […]
Sprzedaż internetowa w wielu językach
Tworzenie sklepu internetowego na światową skalę Robienie zakupów internetowych we własnym języku jest doceniane przez użytkowników na całym świecie. Przeczytanie opisów produktów i parametrów w dobrze znanym nam języku sprawia, że chętniej chcemy skorzystać z oferty danego sklepu online. Warto wiedzieć, że przedstawienie treści w kilku wersjach językowych może przyczynić się do zwiększenia sprzedaży – […]