Webwriting – co to jest?

Webwriting to sposób formowania treści w taki sposób, aby dostosować je do panujących trendów w Internecie. Mało kto czyta artykuły od deski do deski! W natłoku informacji raczej skanujemy wzrokiem tekst, aby wyłowić co w nim najcenniejszego lub przekonać się, czy faktycznie warto się w niego zagłębić. Oznacza to, że twórcy artykułów mają raptem kilka sekund aby przekonać użytkownika, że owa treść warta jest poświęcenia jej swojego cennego czasu.

Czym charakteryzuje się webwriting i co jest pomocne w tworzeniu treści do Internetu? Sprawdź!

Persona czyli dobrze jest wiedzieć dla kogo piszesz

Aby sprecyzować styl wypowiedzi i to, co chcesz przekazać warto wiedzieć dla kogo piszesz, czyli określić personę. Do jakiej kategorii wiekowej zalicza się Twój czytelnik? Jakiej jest płci? To singiel, czy ktoś w związku małżeńskim? Jaki ma cel w czytaniu Twojego artykułu – potrzebuje wskazówek, poradnika? Stworzenie takiego portretu psychologicznego potencjalnego czytelnika pomaga dostosować sposób, w jaki będziesz się do niego zwracać. Inaczej pisze się dla młodych matek, a inaczej dla księgowych .

Odwrócona piramida informacji

Zasada odwróconej piramidy  wywodzi się z dziennikarstwa. Mówiąc w skrócie: najważniejsze informacje mają pierwszeństwo i powinny być umieszczane na początku. Dalej porusz wątki szczegółowe, a na końcu watki poboczne + podsumowanie. Jeżeli internaucie nie zaserwujesz samego “mięsa” na samym początku, to raczej nie będzie go szukał w głębi artykułu, tylko pójdzie dalej.

Webwriting – krótko, zwięźle i na temat

W webwritingu nie ma miejsca na  obrazowe opisy niczym z Nad Niemnem”.  Pisz zwięźle, wystrzegaj się ozdobników, czy zbaczania z tematu.  Posługuj się prostym językiem i jeśli możesz: unikaj zdań wielokrotnie złożonych.

Niedawno pisałam o zabiegach pomocnych w ulepszaniu i skracaniu tekstu. Przypominając: warto zostawić tekst i wrócić do niego po pewnym czasie żeby móc spojrzeć nań świeżym okiem. Jest spora szansa, że wpadniesz wtedy na to jak go ulepszyć i usunąć słowa stanowiące jedynie wypełniacze.

Voila! Właśnie być może ogoliłeś tekst o połowę, ale zostawiłeś w nim wszystko co potrzebne i wartościowe dla użytkownika.

Śródtytuły i pogrubienia w webwritingu

Śródtytuły i nagłówki to Twoi sprzymierzeńcy. To one w czasie skanowania wzrokiem strony mają za zadanie ściągnąć uwagę czytelnika, i poinformować go co się w tym akapicie kryje. Najważniejsze słowa i informacje warto pogrubić.

Co więcej, badania eye-trackingowe ujawniły, że uwaga internautów kierowana na teksty internetowe…przybiera kształt litery F.  Co to oznacza? Internauta czyta kilka pierwszych zdań (lead), a później jego wzrok sunie lewym marginesem w dół, robiąc wyjątki dla wspomnianych śródtytułów i kilku zdań przy nich jeśli są tego warte.

Wniosek?  Wyrównuj teksty do lewej strony. Tam też staraj się umiejscowić najważniejsze info.

NIE dla ściany tekstu

Nic tak internautów nie przeraża jak zwalista ściana tekstu.  Zwróć uwagę, że i w tym wpisie akapity nie są szczególnie rozbudowane. Staraj się nie budować akapitów dłuższych niż 5 linijek. Wpuść do tekstu trochę powietrza – enterów. Tak podzielony tekst jest bardziej przyjazny dla użytkownika. Lepiej się go czyta,

Zachęć do interakcji

Internet dyskusjami i opiniami stoi. Artykuł powinien zachęcać do podjęcia interakcji czyli komentowania, dyskutowania czy choćby pozostawienia reakcji “Lubię to”.

Zobacz inne artykuły

Ścieżka zakupowa w e-commerce - jak ją ułatwić?
W kategoriach: Wskazówki i porady,
Ścieżka zakupowa czyli droga jaką przechodzi Twój klient, od buszowania po labiryntach Twojego e-sklepu, do momentu sfinalizowania transakcji. Zadbaj, aby nie była wyboista, bo porzucony koszyk to nie jest to, co nakręci Twój biznes. Jak ułatwić ścieżkę zakupową aby klient nie zboczył z trasy i nie poszedł do konkurencji? Poznajcie kilka sposobów! Jak ułatwić ścieżkę […]
Prawo Murphiego w marketingu
Prawa Murphiego można spotkać niemal w każdej dziedzinie życia – po prostu zdarzają nam się dni, w których po prostu nic nie idzie zgodnie z planem. Zaspałeś do pracy, przez co nie wypiłeś porannej kawy i już wiesz, że to nie będzie Twój dzień. Niewątpliwie każdy z nas miał w swoim życiu właśnie takie momenty. […]
Monitorowanie konkurencji
Monitorowanie konkurencji czym jest? Monitorowanie konkurencji to proces śledzenia działań konkurencji i oceny ich skuteczności. Jest to ważny element strategii marketingowej, który może pomóc przedsiębiorstwu w utrzymaniu jego pozycji konkurencyjnej i zwiększeniu zysków. Monitorowanie konkurencji może odbywać się na wiele sposobów, w tym poprzez szpiegostwo konkurencyjne, analizę rynku, analizę konkurencji i monitorowanie internetu. Obserowanie konkurencyjne […]
Jak stworzyć dobry opis produktu do sklepu internetowego?
Opis produktu? Phi! Skopiuje się ze strony producenta i wklei. Cyk, cyk i zatwierdzone. O zgrozo! Nigdy tak nie rób. Kompilacja skrótów klawiszowych Ctrl + C i Ctrl + V może i niektórym sprawdziła się przy pisaniu prac zaliczeniowych, ale w e-commerce to przepis na celny strzał w kolano. Najczęściej swoje własne. Warto aby odnoga […]
UX writing – co to jest i dlaczego jest tak wazny?
Być może pławiąc się w branżowych nowościach, coraz częściej natrafiasz na wzmianki o UX writingu czy o poszukiwanym UX writerze. Na czym polega ten tajemniczy UX writing? Co to jest UX Writing Samo UX,czyli user experience to wrażenia, jakich doświadcza użytkownik w czasie korzystania z produktu(może to być buszowanie po stronie internetowej, czy korzystanie z […]
Sprzedaż internetowa w wielu językach
Tworzenie sklepu internetowego na światową skalę Robienie zakupów internetowych we własnym języku jest doceniane przez użytkowników na całym świecie. Przeczytanie opisów produktów i parametrów w dobrze znanym nam języku sprawia, że chętniej chcemy skorzystać z oferty danego sklepu online. Warto wiedzieć, że przedstawienie treści w kilku wersjach językowych może przyczynić się do zwiększenia sprzedaży – […]
Transkrypcja nagrań podcastów a SEO i pozycjonowanie
Transkrypcja podcastu i nagrań, tylko po co? Jeżeli jesteś podcasterem, lub dzielisz się swoją wiedzą publikując filmiki w Internecie, zapewne zdajesz sobie sprawę jak potężną dozę wiedzy potrafisz „sprzedać” w jednym odcinku. Szkoda tylko, że algorytmy indeksujące nie biegają po podcastach i po nagraniach audiovideo, czyli tym samym nie indeksują ich zawartości. Oznacza to, że […]
Jak odpowiadać na negatywne opinie w sieci?
Firma bez negatywa, jest jak żołnierz bez karabinu! 😉 Niestety, życie jest życiem, ludzie są różni, niedociągnięcia się zdarzają – bywa, że negatywna opinia wleci i odciśnie piętno na nieskazitelnym profilu firmy. Co wtedy? Wbrew pozorom, jest to świetna okazja do tego aby zaprezentować się jako profesjonalna,rzetelna firma. Niestety szkolenia SEO czy inne wartościowe szkolenia […]