UX writing – co to jest i dlaczego jest tak wazny?

Być może pławiąc się w branżowych nowościach, coraz częściej natrafiasz na wzmianki o UX writingu czy o poszukiwanym UX writerze. Na czym polega ten tajemniczy UX writing?

Co to jest UX Writing

Samo UX,czyli user experience to wrażenia, jakich doświadcza użytkownik w czasie korzystania z produktu(może to być buszowanie po stronie internetowej, czy korzystanie z aplikacji). Doświadczenia użytkowników powinny być jak najbardziej pozytywne, satysfakcja klienta jest na wagę złota, inaczej odwróci się na pięcie i zwróci do konkurencji.

UX writing to tworzenie treści, które budują to pozytywne doświadczenie. Dobrze skonstruowana treść poprowadzi użytkownika przez labirynty podstron, czy etapów kładąc nacisk na to, aby w czasie użytkowania Klient nie poczuł się sfrustrowany(i nie zechciał uciec;) ). Rolą UX writera jest więc wejście w buty potencjalnego klienta, wczucie się w jego rolę- zobaczenie czego może potrzebować, jaki wskazówki będą mu potrzebne i stworzenie treści, która w przenośni poprowadzi go za rękę.

Co to jest Microcopy?

Ux writerzy zajmują tworzeniem się tzw. microcopy. O co chodzi? To rozmaite instrukcje, hasła, czy komunikaty pojawiające się na ekranie użytkownika. Niewielkiej objętości treść potrafi mieć naprawdę olbrzymie znaczenie. Wszak bez nich strona internetowa, czy aplikacja może i byłyby przyjemne dla oka, ale totalnie niezrozumiałe.

Do tworzenia microcopy trzeba podejść umiejętnie. Umieszczony na buttonie tekst “Chcę wiedzieć więcej!” , czy “Zamawiam prenumeratę” będzie bardziej skuteczny, a przede wszystkim więcej mówiący użytkownikowi, niż lakoniczne “Kliknij tutaj”

Microcopy to tacy mali bohaterowie Twojej strony czy aplikacji. To tacy nawigatorzy świata internetowego –  pomagają zapobiegać błędom, a jeżeli się jakiś zdarzy, komunikaty podpowiedzą jak wybrnąć.

Przykład? Pamiętasz jak chciałeś sfinalizować zakupy, a co chwila wyskakiwał komunikat “Znaleziono błąd”, a Ty nie wiedziałeś, gdzie ów błąd jest, więc po kilku próbach i miotaniu “motylą nogą” stwierdziłeś , ze szkoda nerwów i czasu? Ileż łatwiej by było, gdyby pojawił się komunikat “Uzupełnij pole Kod pocztowy”, bo akurat tam coś poszło nie tak.

Co jest ważne w pisaniu microcopy?

Nadaj komunikatom życzliwy, ludzki wymiar. Pamiętaj, że użytkownik to człowiek, a nie tylko liczba z Google Analytics!  Zamiast sztywnego komunikatu przy logowaniu “Wystąpił błąd” napisz “Zaloguj się ponownie”. Zamiast “brak metody płatności” napisz “Wybierz metodę płatności”.  Innymi słowy, staraj się zwracać do użytkownika osobiście, nie komunikuj się jak maszyna.

Pamiętaj, aby unikać bezosobowych zwrotów, również jeżeli chodzi o firmę.  Lepiej brzmi i wygląda “Przyjęliśmy Twoje zamówienie!” niż straszące stroną bierną “przyjęto zamówienie”.

Jakie jeszcze powinien być tworzony przez UX writera komunikat?

  • jasny – czyli zrozumiały dla każdego
  • zwięzły – ale bez przesady 
  • użyteczny – prowadzi użytkownika do postawienia kolejnego kroku

Rola UX writingu

Technologia gna jak szalona, a konstruktorzy kładą nacisk, aby coraz bardziej skomplikowane urządzenia były jak najbardziej intuincyjne w obsłudze. Rola UX writerów jest tu ogromna. Niektórym może się wydawać, że nie ma nic prostszego, wszak parę znaków na krzyż, tymczasem to jednak nie jest takie łatwe. Empatia i umiejętność wczucia się w rolę klienta, prześledzenia jego ewentualnych ścieżek to cechy które można zamknąć w katalogu z nalepką “Must have UX writera”. Czasami, tak wiele chciałoby się napisać, a tak niewiele jest miejsca, więc trzeba wybrać najcelniejszy komunikat, a to wbrew pozorom potrafi być niezłym wyzwaniem.

Zobacz inne artykuły

Współczynnik konwersji i konwersja – co to jest?
Konwersja – co to jest? Nie ulega wątpliwości, że każda strona internetowa czy sklep online został stworzony po to, aby dostarczać informacji, pozyskiwać potencjalnych klientów czy po prostu sprzedawać w sieci. Z punktu widzenia właściciela strony każdy bierny użytkownik powinien stać się aktywnym. W tym skutecznie pomaga konwersja. Co to jest? Konwersją nazywamy wykonanie przez […]
Webwriting – co to jest?
Webwriting to sposób formowania treści w taki sposób, aby dostosować je do panujących trendów w Internecie. Mało kto czyta artykuły od deski do deski! W natłoku informacji raczej skanujemy wzrokiem tekst, aby wyłowić co w nim najcenniejszego lub przekonać się, czy faktycznie warto się w niego zagłębić. Oznacza to, że twórcy artykułów mają raptem kilka sekund aby przekonać […]
Skąd brać pomysły na tematy na bloga? Poznaj 5 sposobów
Gdy mowa o prowadzeniu bloga, jest pewno zagadnienie przed którym stanie zarówno blogowy debiutant, jak i stary wyjadacz mający na swoim koncie setki stworzonych tekstów. Mianowicie, skąd brać tematy na wpisy blogowe? W dzisiejszym wpisie przygotowaliśmy 5 sprawdzonych propozycji na to skąd warto czerpać inspiracje. Tematy na bloga – o czym pisze konkurencja? Nie zawsze […]
Linkowanie wewnętrzne – co warto wiedzieć
Linkowanie wewnętrzne (z ang. internal linking) to bardzo ważny komponent układanki pt. “dobre, skuteczne SEO i optymalizacja”.Jak się więc za nie zabrać, tak aby miało to ręce, nogi i skutek? I na co zwrócić uwagę aby bawiąc się w plątaninę linków zapewnić stronie jak najlepsze efekty? Zaznaczę od razu, że temat ten jest obszerny jak […]
Ruch organiczny - dlaczego warto o niego zadbać?
Co to jest ruch organiczny? O tym, że strony internetowe generują ruch nie trzeba nikogo uświadamiać. Darmowy ruch organiczny jest tym, o którym marzy niejedna marka w Internecie. Warto jednak wiedzieć, że pojawia się on na tych stronach i sklepach online, które są bardzo dobrze wypozycjonowane. Definicja – ruch organiczny Ruch organiczny (Organic traffic, ruch […]
Google Moja Firma – jak poprawić pozycję wizytówki
Wizytówka w Google – niby taka niepozorna, a dająca tak wiele możliwości, jeżeli chodzi o lokalne promowanie Twojego biznesu. W takim razie jak poprawić pozycję wizytówki? Kiedy użytkownik szuka usług i produktów na danym obszarze, Google podpowiada konkretne miejsca. Wizytówka Google sprawia, że przedsiębiorstwo częściej wyświetla się w wyszukiwarkach. Co więcej, GMF jest też sposobem na […]
Kody EAN [Kod kreskowy] – co to jest i jak uzyskać kod
W kategoriach: Wskazówki i porady,
W świecie handlu, zarówno stacjonarnego, jak i internetowego, kody EAN, znane również jako kody kreskowe, są nieodzownym elementem identyfikacji produktów. W naszym najnowszym artykule „Kody EAN [Kod kreskowy] – co to jest i jak uzyskać kod” przybliżamy ten temat, wyjaśniając, czym są kody EAN, jakie mają znaczenie i jak je uzyskać. Artykuł zawiera również informacje […]
Skąd czerpać inspiracje? Tworzenie treści na stronę
Treść w branży e-commerce i ogólnie w świecie internetowym ma ogromne znaczenie, ale być może to już wiesz. Chcesz prowadzić bloga firmowego, wykafelkować swoją stronę internetową zacną treścią i skorzystać benefitów które mogą iść pod rękę razem z zacną treścią. Mowa między innymi o zwiększeniu widoczności która jest na wagę złota. Łatwiej wszak nawiązać kontakt z […]