Teksty SEO – od czego zacząć

Napisanie treści tak, aby była interesująca dla użytkownika oraz zoptymalizowana pod wyszukiwarkę to niełatwe zadanie. Przekonał się o tym każdy kto do tekstu tworzenia tekstu SEO zasiadł i … zgłupiał. Jak napisać skuteczny tekst SEO? Skorzystaj z kilku poniższych wskazówek.

Pomysł na tekst i research

W szeroko pojętym copywritingu, research to podstawa. Pomysł na tekst to początek od którego wszystko się zaczyna… chociaż czasami najpierw przychodzą frazy, a potem pomysły.

Skonfrontuj to o czym chcesz napisać z tym, jakich odpowiedzi poszukują w sieci Twoi potencjalni klienci.

Tych informacji może dostarczyć Ci:

  • wyszukiwarka – przejdź w tryb incognito, i skorzystaj z podpowiedzi jakie wyświetla na daną frazę, zobacz też jak wyglądają wyniki wyszukiwania
  • Google Trends
  • Twoja konkurencja – zobacz o czym pisali i jaki był odbiór(np. liczba udostępnień czy lajków). Możesz potraktować to jako sygnał, co do tego jaki temat warto poruszyć. Oczywiście unikalnie i lepiej oraz bardziej szczegółowo niż oni.

Analiza słów kluczowych

Czas na keyword research, czyli nie pisz na oślep. Wyszukaj frazy ściśle związane z tematem który chcesz poruszyć, a jednocześnie mają sporą liczbę wyszukań.  Pomogą Ci w tym takie narzędzia jak Senuto czy Surfer SEO. Jeżeli szukasz czegoś darmowego, sprawdź koniecznie Ubersuggest.

Co ważne – nie przesadzaj z ilością fraz które chcesz umieścić w jednym tekście.

Celuj we frazy long-tail

Frazy z tzw. długiego ogona mają to do siebie, że fajnie je mieć, ale ciężko zastosować ją w obrębie strony. Warto wykorzystać więc możliwości jakie daje artykuł, czy wpis na bloga. Tam fraza z długim ogonem będzie pasować jak ulał. Mało tego, podbij jej znaczenie umieszczając ją jako jeden z nagłówków/śródtytułów, a może nawet traktując jako tytuł i motyw przewodni wpisu.

O co chodzi z frazą z długim ogonem? Już śpieszę z przykładem. Jeżeli masz sklep z bucikami dla dzieci, może to być fraza taka jak “Jak prawidłowo dobrać rozmiar bucików dla dziecka” – czyli coś co wpisuje wielu rodziców w wyszukiwarkę, gdy pociecha wyrośnie z dotychczasowych butów.

Rozmieszczenie fraz ma znaczenie

Ile ludzi tyle technik. Jedni od razu planują konspekt artykułu i planują miejsce dla fraz, inni idą na żywioł i optymalizują pod SEO dopiero później, gdy tekst jest gotowy( zaliczam się do tej drugiej frakcji). Jak by do tej sprawy nie podchodzić, faktem jest, że słowa kluczowe należy rozmieścić po całym tekście, a nie hurtem w jednej linijce.

Szczególnie polecam to zrobić:

  •  w tytule,
  • w pierwszym akapicie na samym początku
  •  w śródtytułach/nagłówkach
  • w poszczególnych akapitach.

Uzupełnij synonimami, jeżeli to możliwe. Pamiętaj też, aby nie przedobrzyć. Nienaturalna ilość powtórzeń odstrasza zarówno boty, jak i użytkowników. Skuteczny tekst SEO wcale nie musi być upstrzony frazami jak majowa łąka kwieciem.

Osobiście trzymam się zasady, aby frazę powtórzyć raz na ok 1000 zzs – i jak dotąd dobrze na tym wychodzę.

Czy długość tekstu ma znaczenie?

Tak, długość ma znaczenie, ale gdy zapytasz o to jak długi powinien być tekst usłyszysz zapewne ulubioną odpowiedź wielu, a mianowicie: “to zależy!”;) Niemniej nie ma co silić się na minimalizm.  Odpowiednio długo tekst pozwoli na:

  • wyczerpujące rozwinięcie tematu
  • są polem do zamieszczenia fraz kluczowych bez ryzyka przeoptymalizowania
  • Google premiuje serwisy z rozbudowaną treścią, w których w naturalny sposób wplecione są słowa kluczowe

Na długość tekstu zwracam uwagę robiąc research – zwracam uwagę jak do tematu podeszła konkurencja i jakie efekty jej to zapewniło. Jest to dla mnie wyznacznik, czy warto celować w długą formę, czy może moje standardowe 3 tysiące znaków ze spacjami będzie ok.

Do napisania dobrego tekstu pod SEO przyda się podstawowa znajomość zasad pozycjonowania, jak również przybicie piątki z narzędziami które pomogą namierzyć tematy i frazy kluczowe. Nie ma się czego bać, trzeba obserwować, analizować i działać.  Więcej konkretów w kolejnych wpisach.

Zobacz inne artykuły

Jak prowadzić fanpage na facebooku? Tych błędów unikaj.
Facebook jest wszędzie, facebook wszystko wie, ponadto stał się prężnie działającą platformą reklamową.  Prowadzenie firmowego profilu na Facebook’u ma same plusy. Zaznajamiasz potencjalnych klientów ze swoją ofertą, a przede wszystkim dzięki fanpage’owi możesz budować wizerunek firmy oraz nawiązywać kontakt z klientami. To poprzez facebook możesz realizować część strategii jeżeli chodzi o content marketing. Jak prowadzić fanpage na facebooku tak, aby […]
Tworzenie sklepu internetowego – na co zwrócić uwagę?
Założenie oraz prowadzenie sklepu internetowego nie jest tak proste, jak mogłoby się wydawać. Kilka razy zdarzyło mi się usłyszeć od osób spoza branży: „otworzę sklep online i będę sprzedawał w internecie”. To byłoby zbyt proste, żeby mogło być możliwe. Domena, kwestie prawne, księgowość, reklama… i wiele więcej – to jedne z najważniejszych czynników, jakie pozwalają […]
Operatory wyszukiwania Google
W kategoriach: Wskazówki i porady, Tagi: Wyszukiwarka Google,
Google to jedna z najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych, która zapewnia szybkie i skuteczne wyszukiwanie informacji. Aby ułatwić jeszcze bardziej korzystanie z jej usług, Google udostępnia wiele operatorów wyszukiwania, które pozwalają ograniczyć wyniki wyszukiwania lub wyświetlić konkretne informacje. Oto opis kilku najpopularniejszych operatorów Google: Operator: OR Operator OR oznacza „albo… albo…”. Możesz użyć tego operatora, aby określić […]
Jak napisać mail do Klienta?
W kategoriach: Marketing internetowy,
Obecnie w biznesie nie chodzi o sam produkt, czy usługę. Cóż, konkurencji jest mnóstwo, jak nie Twoja firma, to inna. Decyzja zakupowa często zapada na podstawie sumy wrażeń jakie klient odniósł zwiedzając Twoją stronę internetową(w tym bardzo ważną zakładkę “O nas!”), obserwując jak się prezentujesz w social media, czy w trakcie interakcji z Tobą czy […]
Jak chatboty i ChatGPT wyznaczają przyszłość marketingu internetowego
W kategoriach: Sztuczna inteligencja, Tagi: Chat GPT,
Jak chatboty i ChatGPT wyznaczają przyszłość marketingu internetowego? Wraz z rozwojem technologii coraz więcej firm stosuje automatyzację usług w tym w marketingu internetowym. Innowacje takie jak chatboty i ChatGPT są coraz bardziej popularne, a ich udział w rozwiązywaniu problemów marketingowych jest coraz większy. W niniejszym artykule przyjrzymy się bliżej temu, w jaki sposób chatboty i […]
Google Moja Firma – jak poprawić pozycję wizytówki
Wizytówka w Google – niby taka niepozorna, a dająca tak wiele możliwości, jeżeli chodzi o lokalne promowanie Twojego biznesu. W takim razie jak poprawić pozycję wizytówki? Kiedy użytkownik szuka usług i produktów na danym obszarze, Google podpowiada konkretne miejsca. Wizytówka Google sprawia, że przedsiębiorstwo częściej wyświetla się w wyszukiwarkach. Co więcej, GMF jest też sposobem na […]
Słowa kluczowe do sklepu internetowego
Zakładasz sklep internetowy?  Masz zapał, pomysł i chęci do działania? Fantastycznie! Zapewne głowę zaprząta Ci wiele spraw, formy wysyłek, gospodarka magazynowa produktami etc. W całym tym zamieszaniu nie zapomnij o SEO – pozycjonowanie sklepów internetowych to  proces wymagający czasu, więc o aspekty związane z SEO warto zadbać już na początku. Jak? Przede wszystkim chodzi o […]
Yoast SEO w Wordpress - o co mu chodzi?
Dzisiejszy wpis kieruję do tych, którzy swoją znajomość z Yoastem dopiero zaczynają i walczą o zielone światło.  Poznać się z nim warto, wszak odpowiednia optymalizacja strony to być albo nie być w internecie. Czym więc jest Yoast SEO? Otóż jest to najbardziej popularna wtyczka która ma za zadanie wspierać optymalizację treści na stronie.  Siedzi sobie […]