Strategia marketingowa

Przemyślana strategia marketingowa to fundament skutecznej kampanii reklamowej. Dzięki niej możesz rozwinąć swoją firmę szybciej i co najważniejsze efektywniej. Od dłuższego czasu strategie marketingowe cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem – wszelkie reklamy i kampanie prowadzone są teraz w Internecie, tradycyjne sposoby reklamy, takie jak ulotki i gazetki odeszły w zapomnienie. Dzięki dobrze opracowanej strategii firmy mają szansę dowiedzieć się więcej o swoim rynku, określić własną pozycję, a następnie wdrożyć skuteczny plan działania. W końcu dobra strategia marketingowa to połowa sukcesu, a w tym artykule podpowiem Ci jak ją przygotować i na co zwrócić uwagę.

Co to jest strategia marketingowa

Według definicji strategią marketingową nazywamy strategiczne i dość obszerne zestawienie określonych rozwiązań, które firma lub marka musi spełnić, aby efektywnie prowadzić swoją działalność i osiągnąć maksymalizację zysków. W praktyce jest to długofalowy proces oparty na dokładnej analizie rynku i firmy. Bardzo ważne jest, aby strategię marketingową opracować jeszcze na etapie budowania przedsiębiorstwa, ponieważ może to przyczynić się do wyeliminowania niepotrzebnych błędów i problemów.

Po co potrzebna jest strategia marketingowa?

Celem każdej firmy jest oczywiście to, aby była ona rozpoznawalna i kojarzona w samych superlatywach. Tylko w taki sposób marka jest w stanie zarobić na siebie i wykazać satysfakcjonujące zyski. Na samym początku prowadzenia biznesu warto więc wybrać skuteczne narzędzia, za pomocą których najłatwiej i najszybciej będzie dotrzeć do potencjalnych klientów. Kluczowe jednak będzie to, w jaki sposób tego się dokona. Strategia marketingowa pomoże Ci zaplanować i uporządkować wszelkie działania reklamowe, jak również zwiększyć ich skuteczność. Pozwoli Ci skupić się na realnych możliwościach, które możesz wykorzystać oraz przedstawić ewentualne zagrożenia, których dzięki strategii możesz uniknąć.

Tworzenie strategii marketingowej

Przed stworzeniem strategii marketingowej warto wiedzieć, aby była ona przede wszystkim dopasowana do Twojej firmy. Powinna zawierać długookresowe i  strategiczne cele biznesowe oraz plan rozwoju marki. Najłatwiej jest stworzyć strategię marketingową dzieląc ją na 3 podstawowe elementy. Są nimi:

  • analiza,
  • strategia,
  • komunikacja.

Poniżej pokrótce przedstawię każdy z nich.

Etap analityczny

Ta część strategii marketingowej zawiera wiedzę o firmie, rynku na jakim działa i konkurencji. Na samym początku powinno się w jasny sposób określić słabe i mocne strony przedsiębiorstwa, pozycję na rynku, a także panujące w nim obecne trendy. Ważna jest również analiza konkurencji. Bez poznania tej najważniejszej nie jest się w stanie dokładnie sprawdzić wszystkich celów, jakie trzeba postawić przed firmą. Na etapie analitycznym warto również ustalić, jaka grupa lub grupy docelowe będą tymi najodpowiedniejszymi dla przedsiębiorstwa – to do nich będą kierowane produkty i wszelkie kampanie reklamowe.

Etap strategiczny

W tej części strategii marketingowej zawarte są rozwiązania, jakie poprowadzą firmę do rozwinięcia skrzydeł. Wskazany jest dokładny kierunek, w jakim powinna pójść marka, aby wypracować sobie jak najwyższą pozycję na rynku. Przedstawione są również korzyści płynące z obrania odpowiedniego kierunku. 

Etap komunikacyjny

To część, przy której trzeba zaznaczyć, że nie da się przejść do niej przejść pomijając etap analityczny i strategiczny. To właśnie tutaj powstają plany marketingowe, określane są budżety i harmonogramy dokładnego działania. To wszystko wykonywane jest na podstawie dwóch wcześniej opisanych etapów.

Pomoc przy budowaniu strategii marketingowej

Proces tworzenia strategii marketingowej nie powinien być pomijany przez firmy, które stawiają na rozwój. Jeśli martwisz się tym, że nie posiadasz odpowiednich narzędzi analitycznych i nie poradzisz sobie z tym zadaniem, to istnieje dla Ciebie pomoc w postaci doradztwa strategicznego. Doświadczeni profesjonaliści poznają Twoją firmę, przeanalizują możliwości marketingowe i wykonają rzetelny audyt. Możesz spotkać się również z pomocą wdrożenia wszystkich wskazówek. Takie rozwiązanie jest bardzo wygodne, gdyż pozwala firmie zyskać dodatkowy czas na nowe wyzwania. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, to zapraszam do kontaktu. Wspólnie możemy przygotować Twój biznes do wejścia na rynek.

Zobacz inne artykuły

Sprzedaż internetowa w wielu językach
Tworzenie sklepu internetowego na światową skalę Robienie zakupów internetowych we własnym języku jest doceniane przez użytkowników na całym świecie. Przeczytanie opisów produktów i parametrów w dobrze znanym nam języku sprawia, że chętniej chcemy skorzystać z oferty danego sklepu online. Warto wiedzieć, że przedstawienie treści w kilku wersjach językowych może przyczynić się do zwiększenia sprzedaży – […]
Persona w marketingu - jak skutecznie je tworzyć i korzystać z nich
Każdy przedsiębiorca, przed wprowadzeniem jakiejkolwiek usługi, lub produktu na rynek powinien zadać sobie fundamentalne pytanie – kim jest mój klient? Kto dokładnie jest adresatem danej usługi czy produktu? Czego on potrzebuje i co mogę zrobić, żeby te oczekiwania spełnić? Persona marketingowa to właśnie wyobrażenie potencjalnego klienta. Można nadać mu imię, określić rok urodzenia, wykształcenie, wymyślić […]
Jak budować pozytywny wizerunek firmy w Internecie?
Jak Cię widzą, tak Cię piszą. Prawda stara jak świat i tyczy się również kwestii budowania wizerunku firmy w Internecie. Jest to proces o który należy zadbać na wielu płaszczyznach. Mało tego, bywa pracochłonny, co więcej, również czasochłonny.  Posiadanie dobrej reputacji firmy to jednak bardzo ważna składowa jej sukcesu.  Jak budować pozytywny wizerunek firmy w Internecie? Kreowanie […]
Jak zachęcić klienta do zakupów w sklepie internetowym?
Sklep internetowy fajna sprawa – wszak koszty jego utrzymania przeważnie są sporo niższe niż sklepu stacjonarnego. Minus jest taki, że w internetowej przestrzeni masz też więcej konkurencji. Sklepy internetowe prezentują swoje oferty niczym paw rozkłada ogon. W Google Analytics widzisz, że ludzie wchodzą na stronę Twojego sklepu, błąkają się po nim chwilę po czym opuszczają […]
Skracanie linków czym jest i po co to robić?
W kategoriach: Wskazówki i porady,
W świecie cyfrowym, gdzie informacje przemieszczają się z prędkością światła, skracanie linków stało się niezbędnym narzędziem dla każdego, kto chce skutecznie komunikować się online. Czy to jesteś blogerem, który chce podzielić się swoim najnowszym wpisem, firmą marketingową, która chce śledzić skuteczność swoich kampanii, czy po prostu osobą, która chce podzielić się ciekawym artykułem ze swoimi […]
Google Moja Firma – jak poprawić pozycję wizytówki
Wizytówka w Google – niby taka niepozorna, a dająca tak wiele możliwości, jeżeli chodzi o lokalne promowanie Twojego biznesu. W takim razie jak poprawić pozycję wizytówki? Kiedy użytkownik szuka usług i produktów na danym obszarze, Google podpowiada konkretne miejsca. Wizytówka Google sprawia, że przedsiębiorstwo częściej wyświetla się w wyszukiwarkach. Co więcej, GMF jest też sposobem na […]
Branding – budowanie świadomości marki
Co to jest branding? Empik, Zalando, Allegro, x-kom – bez wątpienia każdy z nas doskonale kojarzy te platformy i chociaż jeden raz Ty także robiłeś na nich zakupy. Czy zastanawiałeś się kiedyś dlaczego od razu jak słyszysz najnowsza książka Katarzyny Bondy myślisz o Empiku? W czym tkwi sekret odpowiedzialny za sukces wielkich serwisów sprzedażowych? W końcu nie […]
Jak promować sklep internetowy na Facebooku
Wymyśliłeś, albo wprowadzasz do swojej oferty nowy produkt. Wiesz, że drzemie w nim potencjał. Co zrobić aby zainteresować nim również Twoich odbiorców. Facebook się przyda tylko co konkretnie zrobić aby produkt wypromować na Facebooku z polotem i skutecznie? Copywriting produktowy może się przydać, ale to nie wszystko. Jak wypromować produkt lub usługę na Facebooku – strategia Niecierpliwisz się i […]