SEO a produkt niedostępny w sklepie internetowym

Towar jest i jest. Rotuje, schodzi, ale pewien stan magazynowy macie, więc sprzedaż trwa. Wtem schodzi ostatnia sztuka, domówić przynajmniej na razie nie ma skąd – ale e-sklepy mają to do siebie, że produkt i tak będzie się wyświetlał. Co zrobić gdy w sklepie internetowym jest produkt niedostępny?  Aż kusi, żeby go usunąć, szczególnie jeżeli jest to produkt którego już w ofercie mieć nie będziecie.  Sęk w tym, że link prowadzący do owego przedmiotu generuje cenny ruch, więc usuwając produkt usuniesz i źródło ruchu, a byłoby to niewskazane.

Produkt niedostępny w sklepie internetowym – co i jak?

Podstawowa zasada brzmi: tego co jest użyteczne i co pracuje jeżeli chodzi o SEO i pozycjonowanie stron internetowych, nie usuwa się!  Co w takim razie należy zrobić? W tym momencie padnie ulubiona odpowiedź wielu, a mianowicie: to zależy 😉 Przede wszystkim należy wziąć pod uwagę czy:

  • produkt jest niedostępny chwilowo, a może został wycofany na stałe?
  • przede wszystkim czy podstrona owego produktu generowała ruch?

Otóż paradoks polega na tym, że produkty niedostępne potrafią znakomicie generować sprzedaż – trzeba tylko odpowiednio podejść do sprawy.

Produkt niedostępny – jak sprawdzić czy strona miała ruch?

W tym zagadnieniu z pomocą przyjdzie Google Search Console. Klarownie przedstawi ona ile razy strona wyświetliła się poszukującym użytkownikom, oraz ilu z nich kliknęło w link. Przypadkiem może się okazać, że ów link jest waszą kurą znoszącą złote jajka, więc lepiej byłoby nie ukręcać jej łba.  Jak to sprawdzić? Wejdź na GSC powiązane z Twoją witryną. Kliknij „Skuteczność”:

Następnie ustaw okres jaki Cię interesuje, kliknij „Nowa”, później „Strona” – wklej link i ustaw aby szukało dokładnego url.

Jak taki raport ma się do SEO? Dostajecie tutaj wykaz na jakie słowa kluczowe dana podstrona pokazywała/pokazuje się w w wynikach wyszukiwania. Manipulując okresem czasu jaki was interesuje możecie sprawdzić na kiedy przypadały czasy świetności tego produktu( może sezonowość jest tym na co powinniście zwrócić baczniejszą uwagę?). Ruch na podstronie możecie również sprawdzić za pomocą Google Analytics.

Produkt niedostępny – co zrobić ze stroną?

To zależy! 😉

  • produkt tymczasowo niedostępny – stany magazynowe stopniały do cna, ale czekasz na dotowarowanie? Dodaj informację o czasowej niedostępności towaru. Niektóre systemy CMS oferują ustawienie opcji, gdzie klient może zapytać o dostępność lub nawet zostawić e-mail, jeżeli chce aby poinformowano go gdy stany magazynowe się odnowią.
  • produkt wycofany na stałe – przenieś te produkty do archiwum produktów. Link będzie „ciągle żywy”, ale zakup niemożliwy. Dobrą praktyką jest kierowanie klientów do zbliżonych produktów.
  • również, jeżeli produkt jest wycofany na stałe a strona tego produktu była wartościowa dla całego sklepu, generuje ruch którego żal odpuścić warto zrobić przekierowanie 301 do obiecującej strony, która nie zostanie usunięta w najbliższej przyszłości. To przekierowanie to taki cynk dla algorytmu, że moc z jednej strony jest przekierowywana na drugą.

Kiedy NIE stosować przekierowania 301

Produkt był popularny, ale limitowany? Może być tak, że nawet po latach użytkownicy wciąż go poszukują(jego, lub instrukcji do niego). Przekierowywanie ich wtedy na stronę inną, może być powodem do frustracji.  Wtedy pozostaw tę stronę z wyraźnym komunikatem, że produkt ten nie będzie już dostępny . Niżej możesz zaproponować zbliżone produkty które być może spełnia wymagania tego użytkownika.

Zobacz inne artykuły

Słowa kluczowe do sklepu internetowego
Zakładasz sklep internetowy?  Masz zapał, pomysł i chęci do działania? Fantastycznie! Zapewne głowę zaprząta Ci wiele spraw, formy wysyłek, gospodarka magazynowa produktami etc. W całym tym zamieszaniu nie zapomnij o SEO – pozycjonowanie sklepów internetowych to  proces wymagający czasu, więc o aspekty związane z SEO warto zadbać już na początku. Jak? Przede wszystkim chodzi o […]
Strona internetowa dla małej firmy
W kategoriach: Wskazówki i porady,
Strona internetowa dla małej firmy  Rozwój technologii cyfrowej oraz internetu odbywa się w dynamicznym tempie. Coraz więcej naszych działań przenosimy do świata wirtualnego, w tym oczywiście sprzedaż oraz zdobywanie informacji. Ciężko jest wyobrazić sobie osobę, która nie posiada bądź w ogóle nie korzysta z internetu. Większość z nas przegląda internet zarówno na komputerze, jak i […]
Operatory wyszukiwania Google
W kategoriach: Wskazówki i porady, Tagi: Wyszukiwarka Google,
Google to jedna z najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych, która zapewnia szybkie i skuteczne wyszukiwanie informacji. Aby ułatwić jeszcze bardziej korzystanie z jej usług, Google udostępnia wiele operatorów wyszukiwania, które pozwalają ograniczyć wyniki wyszukiwania lub wyświetlić konkretne informacje. Oto opis kilku najpopularniejszych operatorów Google: Operator: OR Operator OR oznacza „albo… albo…”. Możesz użyć tego operatora, aby określić […]
Zasady webwritingu - czyli jak pisać artykuły do Internetu
W kategoriach: Copywriting, Wskazówki i porady,
Jak Cię widzą, tak Cię piszą. Jak piszesz tak Cie czytają… lub nie. Webwriting rządzi się swoimi prawami, które ujawnili liczni badacze. Wiemy już, że nie czytamy od deski do deski, a skanujemy stronę w poszukiwaniu najsmaczniejszych kąsków. Wiemy też, że nasz wzrok błądzi po zawartości strony wypalając nań ślad w kształcie litery F. Jak […]
Jak pisać opisy produktów?
Opis produktu do sklepu internetowego? Jak się do niego zabrać? I po co, skoro można go skopiować ze strony producenta? Sęk w tym, że NIE można – o tym wkrótce poniżej. Prawidłowe przygotowanie opisu w sklepie internetowym to odpowiedzialne zadanie. W sklepie stacjonarnym, wątpliwości rozwieje kompetentny sprzedawca, lub zaznajomisz się z produktem sam. W sklepie […]
Recenzja Książki Magia słów i dlaczego warto przeczytać
Istnieje prosty przepis na to aby odstraszyć mnie od książki i to odstraszyć skurtecznie. Wystarczy nadać jej tytuł w stylu „Jak być szczęśliwym” czy „Jak być bogatym”. Wszelkie „Jak” zwiastujące poradnik sprawiają, że synapsy nerwowo podskakując nakazują odwrót, sącząc do mózgu ostrzegawczy szept, że oto szmirę w dłoni dzierżysz. „Magia słów – jak pisać teksty […]
Pisanie tekstów na zlecenie – czy to łatwa praca?
W kategoriach: Copywriting, Tagi: Poradnik copywritera,
Pisanie tekstów to domena copywritera. Zawód ten bywa niedoceniany, ponieważ wielu osobom wydaje się, że nie jest to ambitne zadanie. Nic bardziej mylnego. Copywriting to obszerna dziedzina, wymagająca nie tylko kreatywności czy umiejętności pisania chwytliwych tekstów. Bardzo istotne jest również robienie skutecznego researchu, czy znajomość zasad jakimi rządzi się SEO Pisanie tekstów jako praca Siedzi […]
Facebook Pixel – czym jest i jak działa?
Prowadzisz stronę na Facebooku swojej firmy? Może zajmujesz się prowadzeniem stron na portalu dla swoich klientów? Jeśli odpowiedziałeś twierdząco to prawdopodobnie prowadzisz także kampanie Facebook Ads, a to oznacza, że ten artykuł jest skierowany do Ciebie.  Mimo wielu starań kampanie nie przynoszą oczekiwanych efektów, a reklamy nie trafiają do docelowych odbiorców, na których najbardziej zależy […]