Pisanie tekstów na zlecenie – czy to łatwa praca?

W kategoriach: Copywriting, Tagi: Poradnik copywritera,

Pisanie tekstów to domena copywritera. Zawód ten bywa niedoceniany, ponieważ wielu osobom wydaje się, że nie jest to ambitne zadanie. Nic bardziej mylnego. Copywriting to obszerna dziedzina, wymagająca nie tylko kreatywności czy umiejętności pisania chwytliwych tekstów. Bardzo istotne jest również robienie skutecznego researchu, czy znajomość zasad jakimi rządzi się SEO

Pisanie tekstów jako praca

Siedzi przed komputerem i tylko klepie w klawiaturę? I to jest prawdziwa praca? Tak się składa, że tak. I to nieraz bardzo wymagająca. Konieczne są duże pokłady skupienia, tzw. “lekkie pióro” czyli dobry styl pisania i wyśmienita organizacja pracy własnej. Co więcej, pisanie tekstów niejedno ma imię. Rodzajów tekstów którymi zajmują się copy, jest wiele a każdy z nich ma nieco inną charakterystykę. Najczęściej są to:

  • wysokiej jakości artykuły eksperckie
  • treści blogowe – poradniki, rankingi, prezentacje produktów
  • treści na strony www
  • teksty zapleczowe
  • opisy produktów i kategorii do sklepów internetowych
  • teksty do publikacji w Social Media
  • teksty na ulotki
  • teksty newsletterów i mailingów
  • …i wiele innych

Zaprawieni w bojach reklamowych copywriterzy wymyślają również slogany, hasła reklamowe bądź zajmują się namingiem, czyli tworzeniem chwytliwych nazw dla firm, oferowanych przez nich usług i produktów. Pisanie scenariuszy reklamowych, streszczeń, czy historyjek również nie należy do rzadkości.

Na rynku doskonale radzą sobie copywriterzy piszący w kilku językach.

Czy każdy może zajmować się pisaniem tekstów?

Z zewnątrz copywriting prezentuje się bardzo przystępnie i jawi się jako niesłychana okazja – zarabiać siedząc w domu i pisząc? Fantastyczna sprawa. O tym, że rzeczywistość nie jest aż taka kolorowa przekonało się już trochę osób, które ochoczo wzięły się za pisanie tekstów. Nie wystarczy, że potrafi się pisać bez błędów ortograficznych czy stylistycznych i to, że polonistka w szkole zawsze zachwycała się Twoimi klasówkami. Każdy zawód ma pewne wymagania. Copywriter powinien znać język sprzedaży, wiedzieć jak zwracać się do odbiorcy, i jak zbudować treść tak, aby przyniosła zamierzone efekty.

W tej branży wykształcenie nie jest istotne – liczy się to, co potrafimy. Dlatego też, warto budować portfolio które dostarczy ewentualnym praco- i zleceniodawcom dowodów na to co umiemy wyczarować za pomocą słowa.

Swój warsztat copywriterski należy stale szlifować, sporo się uczyć i wdrażać to w tworzone treści. Nie zawsze temat zleconego artykułu będzie tym wymarzonym, niemniej pisanie trzeba lubić. Osoba która wykonuje tę pracę bez pasji, może bardzo szybko się wypalić. Naszym zdaniem życie jest za krótkie na to, aby pracować bez satysfakcji.

Copywriting – co warto wiedzieć

Teksty powinny być unikalne – bez znaczenia, czy to artykuł na bloga, czy treści na ulotkę reklamową. Wymagane są tu więc pokłady kreatywności. Ponadto nieoceniona będzie znajomość marketingu. Przyda się również dobry zmysł obserwacji oraz wiadomości z zakresu psychologii – to wszystko pomoże tworzyć teksty które działają.

W tej branży, copywriter uczy się przez całe życie. W momencie, gdy przez myśl przemknie mu, że chyba nic go już nie zaskoczy, wszechświat zechce mu udowodnić, że się myli.

Bardzo przyda się również znajomość zasad SEO bowiem SEO copywriting rozwija się prężnie. Dzięki odpowiedniemu doborowi fraz i umiejętnemu rozmieszczeniu ich w tekście można pozytywnie wpłynąć na proces pozycjonowania się strony internetowej na której owe treści zostaną umieszczone. Pamiętaj, aby nie robić tego kosztem merytorycznej wartości tekstu!

Pisanie tekstów – nie takie proste jak się wydaje

SEO, język korzyści, język perswazji, teksty na landing page… jednak to pisanie nie jest tak proste jakby się wydawało. Do tego wymaga sporej dawki samozaparcia i znakomitej organizacji czasu bo jednak jest to zajęcie czasochłonne. Niemniej, jeśli naprawdę lubisz pisać, masz otwarty umysł i lubisz się uczyć to jak najbardziej masz szansę się rozwinąć w tej dziedzinie.

Zobacz inne artykuły

Jak napisać streszczenie?
W kategoriach: Copywriting, Tagi: Poradnik copywritera,
Być może postawiono Cię przed wyzwaniem, które myślami każe Ci się wrócić do lat spędzonych w szkolnych ławie, a mianowicie: masz napisać streszczenie. Tylko wtedy, to Ty posiłkowałeś się streszczeniami, a nie byłeś ich autorem. Najczęściej chodzi o książki, może być to również streszczenie dotyczące jakiegoś wydarzenia. W takim razie jak napisać streszczenie? Co to […]
Pomysł na skuteczny newsletter
W kategoriach: Marketing internetowy, Tagi: Email marketing,
Od wielu lat e-mail marketing to jedno z najbardziej efektywnych narzędzi marketingu internetowego. Wysyłka newslettera to nie tylko popularna, ale i lubiana przez klientów forma skutecznej komunikacji z marką. Jeśli posiadasz odpowiednie narzędzie do wysyłki maili, masz zgromadzoną bazę odbiorców, to możesz w doskonały sposób to wykorzystać. Nie masz pomysłu na skuteczny newsletter? Ten artykuł […]
Webwriting – co to jest?
Webwriting to sposób formowania treści w taki sposób, aby dostosować je do panujących trendów w Internecie. Mało kto czyta artykuły od deski do deski! W natłoku informacji raczej skanujemy wzrokiem tekst, aby wyłowić co w nim najcenniejszego lub przekonać się, czy faktycznie warto się w niego zagłębić. Oznacza to, że twórcy artykułów mają raptem kilka sekund aby przekonać […]
Czym jest marketing internetowy?
Niemal w każdej branży konkurencja może posiadać identyczne produkty, czy usługi jak Ty. Żeby jednak „wybić się” i dotrzeć do grona potencjalnych klientów potrzebujesz czegoś więcej niż wysokiej jakości produkty i doskonała obsługa. We wcześniejszych artykułach omówiłem czym jest grupa docelowa i persona. Jednak, aby Twoi klienci dowiedzieli się, że istniejesz na rynku i oferujesz […]
Jak wybrać optymalne słowa kluczowe do pozycjonowania stron internetowych?
Słowa kluczowe są niezwykle ważnym narzędziem w pozycjonowaniu stron internetowych. Słowa kluczowe są jednym z głównych czynników rankingowych, dlatego jeśli chcesz pozycjonować stronę internetową będziesz musiał wybrać odpowiednie słowa kluczowe. W tym artykule przedstawimy Ci proces pozycjonowania SEO i jak wybrać optymalne słowa kluczowe, aby Twoja strona internetowa zdobyła dobre pozycje w wynikach wyszukiwania. I. […]
7 najczęstszych błędów SEO Copywriterów
SEO copywriting, to dział copywritingu który w ostatnich latach zyskał na znaczeniu. Wymaga specyficznego podejścia i umiejętności, ale gra jest warta świeczki. Niestety, bardzo często osoby chcące napisać tekst który zawojuje wyniki wyszukiwarek, popełniają podstawowe błędy, które kładą treść już na wstępie. Poznaj 7 najczęściej popełnianych przez copywriterów błędów i staraj się ich wystrzegać. Tworzenie […]
Jak zostać copywriterem?
W kategoriach: Copywriting, Tagi: Poradnik copywritera,
Pisanie, to jedna z Twoich supermocy, a przynajmniej coś co idzie Ci gładko i chcąc się rozwijać w tym kierunku poszukujesz informacji na temat tego jak zostać copywriterem? Warto zdać sobie sprawę, że copywriting to nie tylko pisanie tekstów.  To zawód wymagający ogromnej kreatywności, jak również znajomości trendów w marketingu. Wiedza z psychologii również będzie przydatna. […]
SEO Copywriting – o co chodzi?
SEO copywriting niektórym kojarzy się źle, jako niskiej jakości teksty typu masło maślane, nastawione na upychanie słów kluczowych. Parę lat temu tak było, ale aktualizacje algorytmów sprawiły, że ten odłam copywritingu musiał ewoluować. Dzisiaj dobry SEO copywriting czyli pisanie treści zoptymalizowanych pod wyszukiwarki to zadanie wymagające polotu i umiejętności. Tekst musi zawierać określone słowa kluczowe, ale w […]