Pisanie tekstów na zlecenie – czy to łatwa praca?

W kategoriach: Copywriting, Tagi: Poradnik copywritera,

Pisanie tekstów to domena copywritera. Zawód ten bywa niedoceniany, ponieważ wielu osobom wydaje się, że nie jest to ambitne zadanie. Nic bardziej mylnego. Copywriting to obszerna dziedzina, wymagająca nie tylko kreatywności czy umiejętności pisania chwytliwych tekstów. Bardzo istotne jest również robienie skutecznego researchu, czy znajomość zasad jakimi rządzi się SEO

Pisanie tekstów jako praca

Siedzi przed komputerem i tylko klepie w klawiaturę? I to jest prawdziwa praca? Tak się składa, że tak. I to nieraz bardzo wymagająca. Konieczne są duże pokłady skupienia, tzw. “lekkie pióro” czyli dobry styl pisania i wyśmienita organizacja pracy własnej. Co więcej, pisanie tekstów niejedno ma imię. Rodzajów tekstów którymi zajmują się copy, jest wiele a każdy z nich ma nieco inną charakterystykę. Najczęściej są to:

  • wysokiej jakości artykuły eksperckie
  • treści blogowe – poradniki, rankingi, prezentacje produktów
  • treści na strony www
  • teksty zapleczowe
  • opisy produktów i kategorii do sklepów internetowych
  • teksty do publikacji w Social Media
  • teksty na ulotki
  • teksty newsletterów i mailingów
  • …i wiele innych

Zaprawieni w bojach reklamowych copywriterzy wymyślają również slogany, hasła reklamowe bądź zajmują się namingiem, czyli tworzeniem chwytliwych nazw dla firm, oferowanych przez nich usług i produktów. Pisanie scenariuszy reklamowych, streszczeń, czy historyjek również nie należy do rzadkości.

Na rynku doskonale radzą sobie copywriterzy piszący w kilku językach.

Czy każdy może zajmować się pisaniem tekstów?

Z zewnątrz copywriting prezentuje się bardzo przystępnie i jawi się jako niesłychana okazja – zarabiać siedząc w domu i pisząc? Fantastyczna sprawa. O tym, że rzeczywistość nie jest aż taka kolorowa przekonało się już trochę osób, które ochoczo wzięły się za pisanie tekstów. Nie wystarczy, że potrafi się pisać bez błędów ortograficznych czy stylistycznych i to, że polonistka w szkole zawsze zachwycała się Twoimi klasówkami. Każdy zawód ma pewne wymagania. Copywriter powinien znać język sprzedaży, wiedzieć jak zwracać się do odbiorcy, i jak zbudować treść tak, aby przyniosła zamierzone efekty.

W tej branży wykształcenie nie jest istotne – liczy się to, co potrafimy. Dlatego też, warto budować portfolio które dostarczy ewentualnym praco- i zleceniodawcom dowodów na to co umiemy wyczarować za pomocą słowa.

Swój warsztat copywriterski należy stale szlifować, sporo się uczyć i wdrażać to w tworzone treści. Nie zawsze temat zleconego artykułu będzie tym wymarzonym, niemniej pisanie trzeba lubić. Osoba która wykonuje tę pracę bez pasji, może bardzo szybko się wypalić. Naszym zdaniem życie jest za krótkie na to, aby pracować bez satysfakcji.

Copywriting – co warto wiedzieć

Teksty powinny być unikalne – bez znaczenia, czy to artykuł na bloga, czy treści na ulotkę reklamową. Wymagane są tu więc pokłady kreatywności. Ponadto nieoceniona będzie znajomość marketingu. Przyda się również dobry zmysł obserwacji oraz wiadomości z zakresu psychologii – to wszystko pomoże tworzyć teksty które działają.

W tej branży, copywriter uczy się przez całe życie. W momencie, gdy przez myśl przemknie mu, że chyba nic go już nie zaskoczy, wszechświat zechce mu udowodnić, że się myli.

Bardzo przyda się również znajomość zasad SEO bowiem SEO copywriting rozwija się prężnie. Dzięki odpowiedniemu doborowi fraz i umiejętnemu rozmieszczeniu ich w tekście można pozytywnie wpłynąć na proces pozycjonowania się strony internetowej na której owe treści zostaną umieszczone. Pamiętaj, aby nie robić tego kosztem merytorycznej wartości tekstu!

Pisanie tekstów – nie takie proste jak się wydaje

SEO, język korzyści, język perswazji, teksty na landing page… jednak to pisanie nie jest tak proste jakby się wydawało. Do tego wymaga sporej dawki samozaparcia i znakomitej organizacji czasu bo jednak jest to zajęcie czasochłonne. Niemniej, jeśli naprawdę lubisz pisać, masz otwarty umysł i lubisz się uczyć to jak najbardziej masz szansę się rozwinąć w tej dziedzinie.

Zobacz inne artykuły

Sprzedaż na Allegro – jak zacząć?
W kategoriach: Wskazówki i porady,
Biznes w branży e-commerce – sklep internetowy czy platforma sprzedażowa? Planując wejście na rynek e-commerce wielu początkujących sprzedawców zadaje sobie pytanie: Lepszym rozwiązaniem dla mnie będzie stworzenie sklepu internetowego czy platforma sprzedażowa? Oczywiście nie ma reguły, która odnosiłaby się do każdej branży, jednak warto wiedzieć, że Allegro jest jednym z czołowych miejsc w polskim e-commerce, gdzie powinien pojawić się Twój asortyment i […]
Zakazane słowa a marketing internetowy
Przeskakując ze świata pt. marketing internetowy(praca), do książek o dobrym pisaniu i skutecznej komunikacji wyłapałam pakiet cech wspólnych.  Wszak i proza i tworzenie prac, jak i tworzenie tekstów do komunikatów w e-marketingu rządzi się tymi samymi prawami. Do tego, na 4 tej edycji Kolbuszowa 2.0 temat ten poruszył też Artur Pajkert. Słowa mają olbrzymią moc. Umiejętnym doborem słów […]
Prędkość strony jak sprawdzić
Czynników które wpływają na pozycję strony w wyszukiwarce lista jest cała.  Wśród nich pyszni się taki argument jakim jest czas ładowania się – inaczej prędkość strony. Pozycjonowanie stron jak i wszelkich innych zyska, gdy czas ładowania się strony będzie odpowiedni.  Jak sprawdzić, czy jeżeli chodzi o prędkość, w Waszej stronie wszystko gra? Możecie skorzystać z […]
Jak korzystać z ChatGPT: nowatorskie narzędzie do tworzenia uczenia maszynowego
W kategoriach: Sztuczna inteligencja, Tagi: Chat GPT,
Wprowadzenie ChatGPT to nowatorskie narzędzie do tworzenia uczenia maszynowego i generowania treści. Zostało wymyślone przez firmę OpenAI, która dąży do stworzenia technologii zrozumiałych dla ludzi, wspierających naszą inteligencję. ChatGPT może być używany do tworzenia modeli uczenia maszynowego, takich jak tekstowe odpowiedniki, generatory opowieści i systemy wirtualnych asystentów. Zaletą tego narzędzia jest to, że ma ono […]
Jak zwiększyć widoczność małej firmy w Internecie?
Masz swój biznes?.  Może nieduży, ale się kreci, raz lepiej raz gorzej. Wkładasz w to serce,  kilkaset kilo swojego czasu, obficie doprawiasz nerwami oraz składkami ZUS. Postawiłeś nawet stronę i/lub sklep internetowy- i dobrze! Wszak to już nie te czasy kiedy wchodziło się do internetu. Obecnie człowiek w internecie żyje i pracuje, a tylko czasami […]
Copywriting seo – jak pisać teksty SEO?
W kategoriach: Copywriting, Tagi: Pozycjonowanie poradnik, SEO Blog,
SEO copywriting – co to jest? Copywriting SEO polega na tworzeniu wartościowych treści na blogi, strony i sklepy internetowe, które będą przyjazne zarówno dla użytkownika, jak i wyszukiwarki Google. W ten sposób nie tylko zachęcą odbiorców do pozostania na witrynie, ale poprawią również jej pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania. To właśnie teksty pisane zgodnie z zasadami SEO odpowiadają […]
Grupy docelowe czyli kim są Twoi klienci
Każdy sprzedawca o swoim produkcie wie niemal wszystko. Oczywiście działa to na jego korzyść, jednak to nie wystarczy. O wiele bardziej istotniejsza jest wiedza na temat grupy docelowej – czyli osób, do których kierujesz swój produkt lub usługę. Właściwe określenie klienta i ustalenie działań marketingowych odpowiadającym jego potrzebom jest podstawą do prowadzenia dochodowej firmy. Przecież […]
Dlaczego nie ma mojej firmy w Google?
W dobie cyfryzacji, obecność firmy w sieci jest nie tylko pożądana, ale wręcz niezbędna. Wielu przedsiębiorców zastanawia się jednak, dlaczego mimo posiadania strony internetowej, ich firma nie pojawia się w wynikach wyszukiwania Google. Czy to oznacza, że Google nie widzi ich firmy? Czy może jest coś, co robią źle? W tym artykule postaramy się odpowiedzieć […]