Personal branding

Personal branding to pojęcie, które już od kilku lat gości na polskim rynku marketingu. Liczba specjalistów zajmujących się kreowaniem wizerunku zwiększa się z roku na rok. Jeszcze do niedawna personal branding był zarezerwowany wyłącznie dla ważnych osobistości, takich jak politycy czy celebryci. Dziś jednak wiemy, że pojęcie to dotyczy bezwzględnie wszystkich. W tym artykule skupię się na kreowaniu wizerunki wizerunku marki w Internecie.

Co to jest personal branding?

Tak jak już wspominałem personal branding polega na budowaniu własnej marki, dzięki zarządzaniu wizerunkiem. Nie oznacza to jednak, że działania te są wykonywane pochopnie i bez wcześniejszego przemyślenia. Personal branding to opiera się przede wszystkim na strategii marketingowej, która pozwoli Ci przedstawić Twój rzetelny obraz – to właśnie on będzie odbierany przez Twoich klientów, a jak wiadomo jak Cię widzą, tak Cię piszą

Samo pojęcie strategii marketingowej może wydawać Ci się nieco tajemnicze i poważne, ale pod żadnym pozorem nie należy się go bać i obawiać się, że personal branding może dotyczyć tylko i wyłącznie ważnych osób. Zaznaczę to raz jeszcze – personal branding jest dla każdego, a prowadząc firmę, nie tylko w Internecie, należy zadbać o to, aby marka była postrzegana w samych superlatywach. Warto także pamiętać, że to nieustanny rozwój i pewnego rodzaju inwestycja, która przynosi ogromne korzyści.

Budowanie wizerunku marki – cele

Na samym początku zaznaczę, że postawienie sobie konkretnych celów w personal brandingu jest kluczową kwestią. Każdy z nich powinien być dokładnie określony, a przede wszystkim jednak realny do osiągnięcia. Ważne jest również uzgodnienie czasu. Budowanie wizerunku marki nie może przecież trwać w nieskończoność. Do postawionych przed sobą celów trzeba dojść w określonym terminie. Inaczej cały proces będzie trwał o wiele za długo.

Warto zdać sobie sprawę z tego, że na początku drogi budowania wizerunku marki to Ty sam jesteś własnym ekspertem i doradcą. Niezależnie od tego czy to zadanie będziesz wykonywał samodzielnie czy skorzystasz z pomocy specjalisty od kreowania wizerunku to Twoje cele będą zawsze u Twojego źródła. To Ty będziesz musiał opowiedzieć swoją historię tak, aby była chwytliwa i zaciekawiła Twoich odbiorców. Jak widzisz wszystko zależy właśnie od Ciebie.

Jakie cechy ma silna marka osobista?

Każda marka, która chce pokazać się światu lub na rynku lokalnym musi być przede wszystkim autentyczna. Żaden potencjalny klient nie nawiąże z Tobą współpracę, jeśli Twój wizerunek będzie niespójny z tym, co robisz. Jako np. dietetyk czy trener personalny nie powinieneś mieć nadwagi i w czasie przerwy zajadać się słodkimi batonami. Natomiast dentysta musi pochwalić się nienagannym uśmiechem i uzębieniem – inaczej straci swoich dotychczasowych pacjentów i nie znajdzie nowych.

To jednak nie wszystko. Aby móc osiągnąć sukces jako silna i wiarygodna marka musisz skutecznie wyróżnić się na tle innych. Podstawowym czynnikiem, który daje taką możliwość są emocje. Jeśli już na starcie wzbudzisz zainteresowanie, i to takie pozytywne to z pewnością zostaniesz zapamiętany na dłużej. Twoi klienci częściej będą do Ciebie wracać, a także polecać wśród własnych znajomych.

Personal branding – plan działania

Budowanie wizerunku marki w dużej mierze zależy od poznania samego siebie. Musisz poznać swoje mocne strony, dzięki którym dowiesz się nad czym musisz jeszcze popracować, aby stać się marką, o której tak naprawdę sam marzysz i podziwiasz. Możesz np. poprosić swoich najbliższych lub pierwszych klientów, aby wyrazi szczere zdanie o Twojej firmie. W ten sposób to właśnie te zalety będziesz pokazywał innym.

Ważne jest również, abyś określił swoje wartości. Pomyśl o tym, czego z pewnością nie zmieniłbyś w swojej firmie i niezmiennie się tego trzymaj. Jeśli najważniejsza jest dla Ciebie jakość, to nie zniżaj jej, bo tego chce jakaś część Twoich klientów.

Teraz czas na cele, o których wspominałem w jednym z wcześniejszych akapitów. Musisz zbudować pewną wizję swojej marki i dążyć do niej w określonym czasie. Za punkt wyjścia możesz wziąć swoje zalety i mocne strony. Mając ich świadomość będzie Ci łatwiej dojść do wyznaczonych celów.

Poznaj także swoją grupę docelową. Zacznij od określenia tej, która będzie najlepiej pasowała do odbiorców twoich produktów czy usług. Pamiętaj przy tym, aby faktycznie do nich dotrzeć, wybierz ją więc w pełni realistycznie. Zastanów się przy tym, w jaki sposób możesz rozpocząć z nimi profesjonalną relację, która zakończy się sfinalizowaniem transakcji.

Skoro już jesteśmy przy profesjonalizmie to bardzo ważne jest, aby właśnie w taki sposób kierować swoją firmą. Taka spójność i konsekwencja w biznesie jest bardzo dobrze odbierana w oczach klientów. W końcu postrzegają Cię oni poprzez pryzmat tego, w jaki sposób się zachowujesz i komunikujesz. Profesjonalny wizerunek firmy świadczy o jej stabilności i pozycji na rynku.

Proces budowania wizerunku marki

Personal branding i cały proces budowania marki tak naprawdę można przedstawić za pomocą trzech etapów. Są nimi:

  • budowanie rozpoznawalności – chodzi tutaj o to, aby przekazać informacje o marce interesującej grupie docelowej. Jest to również proces planowania odpowiednich narzędzi, które pomogą Ci w płynnej komunikacji.
  • budowanie reputacji – to etap, w którym należy przedstawić swoją markę, jako eksperta w danej dziedzinie. Warto wspomnieć o zdobytym doświadczeniu i połączenie go z osiągniętymi już sukcesami.
  • pozyskiwanie klientów – to końcowy etap, w którym trzeba zbudować wśród swoich odbiorców silną potrzebę nawiązania współpracy z Twoją marką. Pozwala to na zachowanie pozyskanego już zaufania.

Personal branding – podsumowanie

Każde działanie, które ma za zadanie zwiększyć wartość, jaką jest personal branding musi być swobodne i autentyczne. To wizytówka Twojej firmy, którą warto udoskonalać, aby nie spocząć na laurach. Personal branding to ciągły rozwój i inwestowanie w swoją przyszłość. Najlepsze efekty osiąga się wyłącznie ciężką pracą. W budowaniu wizerunku marki ważne jest także poświęcenie i cierpliwość. Nawet jeśli upragnione efekty pojawią się po pewnym czasie, wiedz, że gra jest warta świeczki.

Zobacz inne artykuły

Pomysł na skuteczny newsletter
W kategoriach: Marketing internetowy, Tagi: Email marketing,
Od wielu lat e-mail marketing to jedno z najbardziej efektywnych narzędzi marketingu internetowego. Wysyłka newslettera to nie tylko popularna, ale i lubiana przez klientów forma skutecznej komunikacji z marką. Jeśli posiadasz odpowiednie narzędzie do wysyłki maili, masz zgromadzoną bazę odbiorców, to możesz w doskonały sposób to wykorzystać. Nie masz pomysłu na skuteczny newsletter? Ten artykuł […]
SEO Copywriting – o co chodzi?
SEO copywriting niektórym kojarzy się źle, jako niskiej jakości teksty typu masło maślane, nastawione na upychanie słów kluczowych. Parę lat temu tak było, ale aktualizacje algorytmów sprawiły, że ten odłam copywritingu musiał ewoluować. Dzisiaj dobry SEO copywriting czyli pisanie treści zoptymalizowanych pod wyszukiwarki to zadanie wymagające polotu i umiejętności. Tekst musi zawierać określone słowa kluczowe, ale w […]
Jak stworzyć dobry opis produktu do sklepu internetowego?
Opis produktu? Phi! Skopiuje się ze strony producenta i wklei. Cyk, cyk i zatwierdzone. O zgrozo! Nigdy tak nie rób. Kompilacja skrótów klawiszowych Ctrl + C i Ctrl + V może i niektórym sprawdziła się przy pisaniu prac zaliczeniowych, ale w e-commerce to przepis na celny strzał w kolano. Najczęściej swoje własne. Warto aby odnoga […]
Hosting – co to jest i jakie są rodzaje?
W kategoriach: Wskazówki i porady,
Hosting – domena to nie wszystko Dla wielu właścicieli stron internetowych i sklepów online pojęcie, jakim jest hosting jest dość tajemnicze. Osoby, które nie są związane z informatyką rzadko kiedy wiedzą, co dokładnie zwrot ten oznacza. Jeśli należysz do tego grona, to ten artykuł jest dla Ciebie. Przybliżę w nim ten tajemniczy termin i odpowiem […]
Jak odpowiadać na negatywne opinie w sieci?
Firma bez negatywa, jest jak żołnierz bez karabinu! 😉 Niestety, życie jest życiem, ludzie są różni, niedociągnięcia się zdarzają – bywa, że negatywna opinia wleci i odciśnie piętno na nieskazitelnym profilu firmy. Co wtedy? Wbrew pozorom, jest to świetna okazja do tego aby zaprezentować się jako profesjonalna,rzetelna firma. Niestety szkolenia SEO czy inne wartościowe szkolenia […]
Skąd brać pomysły na tematy na bloga? Poznaj 5 sposobów
Gdy mowa o prowadzeniu bloga, jest pewno zagadnienie przed którym stanie zarówno blogowy debiutant, jak i stary wyjadacz mający na swoim koncie setki stworzonych tekstów. Mianowicie, skąd brać tematy na wpisy blogowe? W dzisiejszym wpisie przygotowaliśmy 5 sprawdzonych propozycji na to skąd warto czerpać inspiracje. Tematy na bloga – o czym pisze konkurencja? Nie zawsze […]
Content marketing czyli marketing treści
Bez wątpienia każda marka, która chce pozyskiwać klientów przez Internet powinna korzystać z rozwiązania, jakim jest content marketing. Odpowiednio przygotowana strategia content marketingowa pozwala na szybkie dotarcie do grupy docelowej i potencjalnych klientów. To proces, który można przedstawić w trzech krokach: Piszemy – Planujemy – Publikujemy. Budowanie relacji z klientem odnosi się przede wszystkim do przygotowania wartościowych treści. Czym […]
Yoast SEO w Wordpress - o co mu chodzi?
Dzisiejszy wpis kieruję do tych, którzy swoją znajomość z Yoastem dopiero zaczynają i walczą o zielone światło.  Poznać się z nim warto, wszak odpowiednia optymalizacja strony to być albo nie być w internecie. Czym więc jest Yoast SEO? Otóż jest to najbardziej popularna wtyczka która ma za zadanie wspierać optymalizację treści na stronie.  Siedzi sobie […]