Optymalizacja sklepu internetowego krok po kroku

Na czym polega optymalizacja sklepu internetowego?

Prowadząc biznes w branży e-commerce zawsze chcemy dotrzeć do jak najliczniejszego grona potencjalnych klientów.  Warto jednak zdać sobie sprawę, że samo założenie sklepu internetowego nie wystarczy. Nie pojawiasz się wysoko w wynikach wyszukiwania? Potrzebna Ci jest optymalizacja sklepu internetowego. To szereg działań marketingowych związanych ze strukturą serwisu i treściami, jakie się na nim znajdują. W ich określeniu pomogą Ci poniższe wytyczne.

Od czego zacząć optymalizację w sklepie internetowym?

Każda witryna internetowa, zarówno sklep jak i strona wymaga wdrożenia odpowiednich rozwiązań. Branża e-commerce jest wymagająca. Jednak, gdy pozna się ją od podstaw i dostatecznie głęboko, można przekonać się, że optymalizacja SEO sklepu internetowego przynosi wiele korzyści.

Audyt SEO

Optymalizację sklepu internetowego należy rozpocząć od audytu SEO, najlepiej przeprowadzonego przez specjalistę. Zadanie to polega na analizie sklepu internetowego i sprawdzeniu poszczególnych elementów serwisu, m.in. jego funkcjonalności, zagadnień technicznych i prowadzonych działań marketingowych. Audyt SEO pozwala zdiagnozować mocne i słabe strony sklepów internetowych. Wskazuje również, jakie zadania należy wykonać, aby w wyszukiwarce Google stać się lepszym od konkurencji.

Kod strony

Zdarza się, że optymalizacja sklepu internetowego zaczyna się od poprawy kodu. Dla potencjalnych klientów jest on niewidoczny na pierwszy rzut oka. Widzą go natomiast roboty Google, które oceniają sklepy internetowe właśnie przez pryzmat kodu. To właśnie od jego optymalizacji zaczyna się późniejsze pozycjonowanie stron. Sekcja HEAD, opis grafik, nagłówki, linkowanie – dzięki sprawdzeniu tych zagadnień od strony kodu podążysz drogą prowadzącą do sukcesu.

Analiza konkurencji

Przeanalizowanie konkurencji jest bardzo ważnym elementem na drodze do optymalizacji sklepu internetowego. Należy sprawdzić przede wszystkim ich słowa kluczowe, profil linkowania i strategii pozycjonowania. Wykonując to zadanie na poziomie optymalizacji masz szansę nie tylko na przybliżenie się do swojej konkurencji, ale również wyprzedzenie jej w wynikach wyszukiwania Google.

Analiza słów kluczowych

Optymalizacja sklepu online to również analiza słów kluczowych. Ich dobór zależy nie tylko od tego, co w danym serwisie się sprzedaje, ale przede wszystkim od tego, co potencjalny klient wpisuje w wyszukiwarkę. Wykorzystać je można do nazewnictwa menu strony głównej, kategorii, opisów produktów czy meta danych. Dzięki nim zwiększysz widoczność swojego sklepu. Optymalizacja serwisu to nie działania prowadzone w ciemno – do wyszukiwania słów kluczowych warto wykorzystać takie narzędzia jak Senuto, SurferSEO czy Semstorm.

Struktura sklepu internetowego

Stworzenie odpowiedniej struktury sklepu online ma ogromne znaczenie z punktu widzenia użytkownika i robotów Google. Jednym i drugim pomaga poruszać się po całym serwisie. Warto zadać o to, aby nazwy kategorii nie tylko były dobrane pod kątem SEO, ale również jasno wskazywały, co można z nich znaleźć. W sklepach internetowych bardzo ważna jest także ścieżka zakupowa. Powinna być ona jak najkrótsza i najprostsza dla klienta. Pamiętaj również o certyfikacie SSL – jego brak może zniechęcić użytkowników do zrobienia zakupów właśnie u Ciebie.

Treści na stronie

Podczas optymalizacji sklepów pod Google warto pamiętać, że jest to wyszukiwarka tekstowa. Należy zatem pamiętać, aby treści na stronie, takie jak opisy produktów, opisy kategorii, artykuły na blogu były tworzone pod roboty wyszukiwarek. Pamiętaj przy tym, że kopiowanie opisów produktów z innych stron, a nawet od producentów nie jest dobrym rozwiązaniem. Musisz zadbać o to, aby Twoje treści były unikalne i wartościowe. Jeśli nie masz smykałki do pisania, postaw na pomoc doświadczonych copywriterów SEO. Taka inwestycja przyniesie Twojej marce realne korzyści.

Blog w sklepie internetowym

Treści na stronie sklepu internetowego to nie tylko opisy. Warto zdecydować się na wdrożenie bloga. Tworzenie różnego rodzaju poradników czy informowanie o nowościach może pomóc Ci w zwiększeniu ruchu na stronie, a także w staniu się ekspertem w oczach klientów. Pamiętaj o wykorzystaniu w artykułach słów kluczowych, w szczególności fraz z długim ogonem. Dzięki nim zadbasz o wysoką pozycję w wyszukiwarce Google.

Linkowanie wewnętrzne

Planując optymalizację sklepu internetowego nie można zapomnieć o linkowaniu wewnętrznym. Pełni ono istotną rolę, kształtującą strukturę serwisu. Możliwość przejścia z poziomu kategorii do interesujących potencjalnego klienta podkategorii jest bardzo dużym ułatwieniem. Prościej jest poruszać się po sklepie internetowym, który posiada linki wewnętrzne. Mają one również wpływ na pozycjonowanie – takie odnośniki wskazują robotom Google, co znajduje się na podlinkowanej stronie. Im więcej linków do danej kategorii, tym ważniejsza się ona staje.

Linkowanie zewnętrzne

Nie tylko wewnątrz sklepu internetowego linki są bardzo ważne. Należy zadbać również o te, które znajdują się na zewnątrz – na innych serwisach. Linki zewnętrzne prowadzące strony wskazują wyszukiwarce Google, że jest ona bardzo popularna. Można je zdobyć na kilka sposobów. Najprościej jest wykupić artykuły sponsorowane na takich portalach jak Linkhouse lub Whitepress. Można pokusić się także o artykuły gościnne na stronach partnerów biznesowych. Dobrym rozwiązaniem jest także pozostawianie linków do swojego sklepu online na różnego rodzaju forach.

Wyróżnij swój sklep internetowy w wynikach wyszukiwania

Optymalizacja sklepu internetowego to ciągły proces. Należy pamiętać o stałym monitorowaniu swojego serwisu i sprawdzaniu wytycznych Google. W tym zadaniu pomogą Ci specjaliści, a także takie narzędzia jak Google Search Console i Google Analytics.

Zobacz inne artykuły

Surfer SEO Content Editor - różne punkty widzenia w zależności od stanowiska pracy
Czy zastanawialiście się co zrobić, aby artykuły, opisy produktów czy kategorii pisało się szybciej, prościej i jak idealnie trafić w odpowiednie słowa kluczowe i ich ilość? Już nie musicie się zamartwiać, ponieważ chłopaki z Surfer zrobili świetną robotę i stworzyli content editor. Content Editor jest to zakładka w programie Surfer do tworzenia content marketingu, czyli […]
Linkowanie wewnętrzne – co warto wiedzieć
Linkowanie wewnętrzne (z ang. internal linking) to bardzo ważny komponent układanki pt. “dobre, skuteczne SEO i optymalizacja”.Jak się więc za nie zabrać, tak aby miało to ręce, nogi i skutek? I na co zwrócić uwagę aby bawiąc się w plątaninę linków zapewnić stronie jak najlepsze efekty? Zaznaczę od razu, że temat ten jest obszerny jak […]
Dystrybucja treści w Internecie
Stworzyłeś wspaniały artykuł. Istny wypas, owoc wysiłku szarych komórek, i palców które z zapamiętaniem bębniły w klawiaturę. Majstersztyk. Miodzio! Niestety, o ile nie zakręcisz się dookoła tematu dystrybucji treści to ten miodny tekst pozostanie jedynie dla Twoich oczu. Co chwila internet jest zasypywany gigantyczną porcją artykułów i wpisów blogowych. Dystrybucja treści sprawi, że Twój tekst zwiększy swój zasięg,  zostanie […]
Hasła reklamowe - jak je stworzyć, by zostały zapamiętane
Czy zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego niektóre hasła reklamowe zostają w naszej pamięci na długo, a inne szybko zapominamy? Sekret tkwi w umiejętnym połączeniu psychologii, kreatywności i strategii marketingowej. Hasła reklamowe to nie tylko chwytliwe frazy, które mają na celu przyciągnąć uwagę konsumentów. To przede wszystkim potężne narzędzie budowania świadomości marki i kształtowania jej wizerunku. W […]
Ścieżka zakupowa w e-commerce - jak ją ułatwić?
W kategoriach: Wskazówki i porady,
Ścieżka zakupowa czyli droga jaką przechodzi Twój klient, od buszowania po labiryntach Twojego e-sklepu, do momentu sfinalizowania transakcji. Zadbaj, aby nie była wyboista, bo porzucony koszyk to nie jest to, co nakręci Twój biznes. Jak ułatwić ścieżkę zakupową aby klient nie zboczył z trasy i nie poszedł do konkurencji? Poznajcie kilka sposobów! Jak ułatwić ścieżkę […]
Branding – budowanie świadomości marki
Co to jest branding? Empik, Zalando, Allegro, x-kom – bez wątpienia każdy z nas doskonale kojarzy te platformy i chociaż jeden raz Ty także robiłeś na nich zakupy. Czy zastanawiałeś się kiedyś dlaczego od razu jak słyszysz najnowsza książka Katarzyny Bondy myślisz o Empiku? W czym tkwi sekret odpowiedzialny za sukces wielkich serwisów sprzedażowych? W końcu nie […]
Grupy docelowe czyli kim są Twoi klienci
Każdy sprzedawca o swoim produkcie wie niemal wszystko. Oczywiście działa to na jego korzyść, jednak to nie wystarczy. O wiele bardziej istotniejsza jest wiedza na temat grupy docelowej – czyli osób, do których kierujesz swój produkt lub usługę. Właściwe określenie klienta i ustalenie działań marketingowych odpowiadającym jego potrzebom jest podstawą do prowadzenia dochodowej firmy. Przecież […]
Jak chatboty i ChatGPT wyznaczają przyszłość marketingu internetowego
W kategoriach: Sztuczna inteligencja, Tagi: Chat GPT,
Jak chatboty i ChatGPT wyznaczają przyszłość marketingu internetowego? Wraz z rozwojem technologii coraz więcej firm stosuje automatyzację usług w tym w marketingu internetowym. Innowacje takie jak chatboty i ChatGPT są coraz bardziej popularne, a ich udział w rozwiązywaniu problemów marketingowych jest coraz większy. W niniejszym artykule przyjrzymy się bliżej temu, w jaki sposób chatboty i […]