Opisy kategorii – dlaczego są takie ważne i jak je tworzyć

Opisy kategorie w sklepie internetowym

Zakładasz sklep internetowy.  Roboty masa, tworzysz kategorie, zapełniasz je produktami wysokiej klasy. Włożyłeś w to serce, lwią część zawartości swojego konta oraz nerwy.  Miło byłoby aby biznes zaczął się kręcić. Często jest tak, że w pośpiechu deprecjonuje się rolę opisów kategorii. Może nawet nie tyle deprecjonuje, co całkiem je olewa – wszak nie ma czasu.  I po co w ogóle coś pisać, wszak nazwa kategorii sama z siebie sugeruje co tam ma być, więc po co jakieś opisy kategorii?

Oj niedobrze.  Zwolnij tempo i uzupełnij opisy kategorii. SEO Ci za to podziękuje. Jeżeli masz na swoim koncie zaliczone szkolenie SEO to pewnie już wiesz, że kategorie opisywać warto. Ale jak to robić?

Opisy kategorii w sklepie internetowym – po co?

Z jednej strony opisy kategorii to swoisty punkt informacyjny dla potencjalnego klienta, z drugiej mają olbrzymi potencjał jeżeli chodzi o SEO. Wszak opis kategorii to idealne miejsce nie tylko aby wplatać słowa kluczowe na które chcemy się pozycjonować ale i zastosować linkowanie wewnętrzne. Unikalny opis kategorii to coś, co pomoże wyróżnić Twoją ofertę od innych.

Jeżeli nie jesteś potentatem który w zasadzie nie potrzebuje reklamy i wybijania się w wynikach wyszukiwania, powinieneś jednak zadbać o to aby opisy kategorii wypełniły się odpowiednią treścią.

Co powinien zawierać opis kategorii?

Jak zacząć? Opracuj sobie swoistą matrycę. Otóż opis kategorii, aby był zgrabny, powabny i aby było gdzie wkładać SEO powinien być odpowiedzią na następujące zagadnienia

  • Jakie produkty zawiera ta kategoria? Czym się charakteryzują? Czy zawiera produkty znanych producentów?
  • Czy ta kategoria zawiera podkategorie? Jeżeli tak, również ujmij je w opisie.

Gdy już znasz odpowiedź na te zagadnienia, masz już szkielet opisu który możesz zacząć wypełniać treścią. Co jest jeszcze ważne?

  • Buyer persona albo sama persona, czyli kim jest Twój klient. Nakreślenie profilu potencjalnego klienta pomoże Ci wczuć się w rolę potencjalnego nabywcy produktu. Możesz spróbować postawić się na jego miejscu i zastanowić się co interesowałoby go w danej kategorii.
  • słowa kluczowe czyli wabik na boty! To one poinformują algorytm o czym jest dana strona, podstrona. Bez obaw stosuj odmiany, czy też synonimy  fraz kluczowych dla danej kategorii.
  • pisz zrozumiale. Bełkot nie jest mile widziany. Bądź konkretny i oprócz prezentacji kategorii(czy podkategorii) skup się na języku korzyści.  Innymi słowy naszkicuj co zyska klient nabywając akurat te a nie inne produkty.
  • opis powinien być odpowiednio długi. Średnio podaje się, że jest to ok 2000-3000 znaków. Dla niektórych bywa to ciężkie do zrobienia, ale spokojnie: da się! 🙂
  • formatuj tekst: stosuj nagłówki z głową i pogrubiaj najważniejsze frazy. Jakie nagłówki? Zależy od strony. Ja zazwyczaj używam h2 i h3, gdzie h2 jest wyżej w hierarchii , a h3 to jakby podpunkt w nim.
  • Fraza kluczowa dobrze się czuje w nagłówkach właśnie!
  • nie myśl że oszukałeś system, jeżeli jako opis kategorii wkleiłeś listę „gołych” słów kluczowych bez jakiejkolwiek wartościowej treści, bo właśnie podciąłeś sobie skrzydła i przygotowałeś hot wings. Takie działania odbiją się czkawką, a nawet banem od Google.

Opisy kategorii – co jeszcze warto wiedzieć

Rada którą zapewne usłyszycie nie raz – pisz tak aby i ludzki odbiorca wyniósł z tych treści coś wartościowego i jednocześnie aby boty indeksujące prężnie tam działały. Ponadto ważne, aby opis kategorii był unikalny – nie kopiuj z innych sklepów, ani opisów ze strony producenta.  Tzw. duplicate content to zło. Google błyskawicznie orientuje się, że ma do czynienia z plagiatami i obniża pozycję takich stron, bądź nie wyświetla ich wcale(ze stada stron o identycznych opisach wyświetli jedną, reszta jest ukryta, bo i po co ją eksponować skoro nic nie wnosi?).

Owszem, czasami w głowie pustka i potrzebna jest inspiracja, więc sprawdź jak to wygląda u kogoś innego ale oby to nie była tzw. „agresywna inspiracja”. Wyłap tendencję, złap za frazy kluczowe i pisz sam.

Nie masz czasu samodzielnie robić opisów kategorii? Nie trafiasz we frazy kluczowe, albo po prostu czujesz, że to nie Twoja bajka? Skontaktuj się z nami. Profesjonalnie podchodzimy do tematu i  tworzymy unikalne opisy kategorii. Sprawimy, że wykresy pójdą w górę.

Zobacz inne artykuły

Skąd brać pomysły na wpisy na bloga
Jakiś czas temu wyjaśnialiśmy dlaczego warto prowadzić blog firmowy. W gargantuicznym skrócie : blog to możliwość nawiązania kontaktu z klientem, zaprezentowania się jako ekspert jak i ukłon w stronę SEO. Zgrabny, dobrze pomyślany blog to wszak duże wsparcie w procesie pozycjonowania. Teksty na bloga i to dobrej jakości warto tworzyć regularnie. Prowadzenie bloga firmowego to […]
Jak pisać opisy produktów?
Opis produktu do sklepu internetowego? Jak się do niego zabrać? I po co, skoro można go skopiować ze strony producenta? Sęk w tym, że NIE można – o tym wkrótce poniżej. Prawidłowe przygotowanie opisu w sklepie internetowym to odpowiedzialne zadanie. W sklepie stacjonarnym, wątpliwości rozwieje kompetentny sprzedawca, lub zaznajomisz się z produktem sam. W sklepie […]
Grupy docelowe czyli kim są Twoi klienci
Każdy sprzedawca o swoim produkcie wie niemal wszystko. Oczywiście działa to na jego korzyść, jednak to nie wystarczy. O wiele bardziej istotniejsza jest wiedza na temat grupy docelowej – czyli osób, do których kierujesz swój produkt lub usługę. Właściwe określenie klienta i ustalenie działań marketingowych odpowiadającym jego potrzebom jest podstawą do prowadzenia dochodowej firmy. Przecież […]
Jak chatboty i ChatGPT wyznaczają przyszłość marketingu internetowego
W kategoriach: Sztuczna inteligencja, Tagi: Chat GPT,
Jak chatboty i ChatGPT wyznaczają przyszłość marketingu internetowego? Wraz z rozwojem technologii coraz więcej firm stosuje automatyzację usług w tym w marketingu internetowym. Innowacje takie jak chatboty i ChatGPT są coraz bardziej popularne, a ich udział w rozwiązywaniu problemów marketingowych jest coraz większy. W niniejszym artykule przyjrzymy się bliżej temu, w jaki sposób chatboty i […]
Jak zdobyć followersów na Instagramie
W kategoriach: Wskazówki i porady,
Wizytówka Google? Jest. Fanpage firmy na fb? Jest. A może by tak instagram? Może to być genialne wsparcie dla e-sklepu. Instagram to miły dla oka portal społecznościowy który pochwalić się może zarówno ogromną liczbą użytkowników, jak i potencjałem reklamowym i promocyjnym. Odpowiednio prowadzone konto na instagramie przysłuży się Twojej firmie. Raz, że podniesie sprzedaż, dwa jest to […]
Słowa kluczowe do sklepu internetowego
Zakładasz sklep internetowy?  Masz zapał, pomysł i chęci do działania? Fantastycznie! Zapewne głowę zaprząta Ci wiele spraw, formy wysyłek, gospodarka magazynowa produktami etc. W całym tym zamieszaniu nie zapomnij o SEO – pozycjonowanie sklepów internetowych to  proces wymagający czasu, więc o aspekty związane z SEO warto zadbać już na początku. Jak? Przede wszystkim chodzi o […]
Jak pisać opisy kategorii do sklepu internetowego
Opis kategorii do sklepu internetowego – po co go robić, skoro i tak tego nikt nie przeczyta, tylko od razu skupi się na liście produktów? Z jednej strony racja. Opisy kategorii to nie to co interesuje klienta, sęk w tym, że to właśnie dzięki niemu potencjalny klient może trafić na Twoją stronę internetową. Wszak to […]
Dobrego marketingowca - 7 cech
Wiele osób twierdzi, że marketingowcem trzeba się urodzić.  Niekoniecznie, możliwości uczenia się są ogromne, niemniej zapewne spotkaliście się z jednostkami wybitnie utalentowanymi w tym zakresie tak po prostu, z natury. Gdyby tak włożyć kilku dobrych marketingowców w laboratoryjną wirówkę dałoby się zapewne kilka cech wyekstrahować. Jakie są cechy dobrego marketingowca? Wyłowiliśmy 7 uniwersalnych. Kreatywność Nazwa […]