Link kanoniczny – czym są Canonical i kiedy je stosować?

O tym, czym jest duplicate content oraz jaki wpływ ma na pozycję strony wiedzą nawet osoby dopiero rozpoczynające swoją przygodę z pozycjonowaniem. Duplikaty treści nie są niczym dobrym zarówno w świecie rzeczywistym, jak i w sieci. Niestety, często zdarzają się szczególnie w sklepach internetowych bądź na stronach o bardzo podobnej tematyce. Po wykryciu przez bota Google powielonych treści pozycja strony spada, co w rezultacie skutkuje zmniejszeniem ruchu na stronie, a tego przecież nie chcesz. Z pomocą przychodzą linki kanoniczne, które pozwolą uniknąć niechcianych spadków.

Co to jest link kanoniczny (canonical)?

Canonical zwany również linkiem kanonicznym znajdującym się w sekcji <head> na stronie www. Linki kanoniczne mają za zadanie informować boty Google, która ze stron jest “priorytetowa” i powinna zostać zaindeksowana.

Wpisując zapytanie w wyszukiwarkę, Google wyszukuje odpowiedzi i trafia na wiele różnych stron z bardzo podobną lub nawet identyczną treścią. Linki kanoniczne mają za zadanie podpowiedzieć wyszukiwarce, która strona jest oryginalna i powinna wyświetlać się na najwyższej pozycji. Stosując canonicale wskazujesz robotom indeksującym która treść jest wartościowa, oryginalna – jest linkiem kanonicznym. W ten sposób robot Google dostaje informację, że ten adres URL powinien zostać zaindeksowany, a podstrony z tą samą treścią nie będą indeksowane.

Warto wspomnieć, że boty Google nie mają obowiązku “sugerować się” naszą podpowiedzią, jednak w większości przypadków podany przez nas link kanoniczny jest traktowany priorytetowo.

Kiedy warto stosować linki kanoniczne?

Zastosowanie canonical w e-sklepie

Najlepszym i jednocześnie najczęściej spotykanym przykładem stosowania canonical będą sklepy internetowe posiadające kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt podobnych do siebie produktów, różniących się wyłącznie kolorem bądź wielkością.

Wiem, że treść na stronie powinna być merytoryczna, nie za krótka i przede wszystkim unikalna. Nie jeden copywriter wie, ile trudu przynosi napisanie kilkadziesiąt unikalnych opisów produktów różniących się wyłącznie kolorem, np. piłki w kolorze żółtym, zielonym i czarnym.

Dobrym sposobem będzie zlecenie stworzenia opisów kilku osobom, które będą używać innych sformułowań. Jednak często jest to niemożliwe, a opisy nadal będą bardzo podobne.

Jeśli nie jesteś w stanie stworzyć unikalnych opisów dla wszystkich produktów warto stworzyć opis główny, ustawiając linki kanoniczne do pozostałych produktów. Tutaj warto zaznaczyć, że użytkownik wpisując zapytanie w wyszukiwarce otrzyma wyłącznie link do produktu, który wybrałeś jako “główny”.

Sortowanie produktów według konkretnych parametrów

Jeśli użytkownik ma możliwość sortowania produktów w sklepie internetowym, np. według rozmiaru czy koloru to w tym momencie zmienia się adres URL, ale treść na stronie (opisy kategorii i produktów) pozostaje bez zmian. Wtedy warto wskazać adres najbardziej pasujący do kategorii ustawiając link kanoniczny.

Artykuł na blogu w kilku podkategoriach

Publikując artykuł na blogu często przypisujesz go do kilku podkategorii/działów. Owszem, adres URL zmienia się, ale wiem, że treść pozostaje bez zmian. W tym przypadku również warto zastosować tag canonical.

Strona internetowa w dwóch wersjach

Coraz częściej korzystasz ze smartfonów. Telefon służy nam nie tylko do komunikacji, ale i zdobywania informacji oraz przeglądania wielu stron internetowych. Z tego właśnie powodu wielu właścicieli stron internetowych decyduje się na dwie wersje – na mobile i urządzenia stacjonarne. W tym przypadku również nie powinieneś zapominać o canonical.

Zewnętrzny duplicate content

Tworząc opisy kategorii, produktów czy publikując artykuły na blogu jesteś narażony na skopiowanie naszej treści przez konkurencję. Dlatego warto zastosować tag canonical na tych podstronach, dodatkowo zamieszczając datę publikacji. W ten sposób informujesz Google, że jako pierwszy opublikowałeś daną treść na stronie.

Linki kanoniczne, a przekierowanie 301 – czym się różnią?

Niejednokrotnie spotkałem się z przypadkami, gdzie canonical został błędnie nazwany przekierowaniem. Na stronie, gdzie było wymagane ustawienie przekierowania 301 został wprowadzony canonical możesz zauważyć spadek pozycji w wynikach wyszukiwania. Dlatego postanowiłem wyjaśnić, jakie są różnice między tagiem canonical, a przekierowaniem 301.

Kiedy ustawić przekierowanie 301, a kiedy atrybut canonical?

Przekierowanie 301 przede wszystkim stosuje się w sytuacji, gdy zmienia się lokalizację witryny lub po wdrożeniu certyfikatu SSL, a także podczas zmiany adresów URL. Przekierowanie sprawia, że “stara” strona po pewnym czasie przestaje być indeksowana, a cała uwaga skupia się na nowym adresie.

W przypadku linków kanonicznych sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Canonical używany w przypadku duplicate content – ma na celu wskazanie wyszukiwarce, która strona zawiera oryginalną treść i powinna wyświetlać się na najwyższej pozycji.

Czynniki mające wpływ na poprawne wprowadzenie linków kanonicznych

Wprowadzenie tagu canonical nie jest trudnym zadaniem, jednak należy pamiętać o kilku czynnikach, które mają znaczący wpływ na poprawne wprowadzenie atrybutu canonical.

  • Przede wszystkim należy zwracać uwagę, czy w linku nie wkradła się literówka lub błąd w pisowni.
  • Jeden link kanoniczny na jednej stronie, jeśli wprowadzisz kilka, Google nie weźmie pod uwagę żadnego z nich.
  • Wybieraj stronę z wartościową, merytoryczną i dobrej jakości treścią.
  • Tagu canonical nigdy nie wprowadzasz w body – wyłącznie w nagłówku http lub.

Linki kanoniczne mają pozytywny wpływ na pozycjonowanie. W ten sposób zmniejszasz liczbę powtarzających się treści. W pewien sposób decydujesz np. jaki produkt zobaczą użytkownicy w wyszukiwarce, a boty Google szybciej odnajdują wartościowe (oryginalne) linki. To wszystko sprawia, że pozycja strony w wynikach wyszukiwania znacznie wzrasta.

Zobacz inne artykuły

Strategia marketingowa
Przemyślana strategia marketingowa to fundament skutecznej kampanii reklamowej. Dzięki niej możesz rozwinąć swoją firmę szybciej i co najważniejsze efektywniej. Od dłuższego czasu strategie marketingowe cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem – wszelkie reklamy i kampanie prowadzone są teraz w Internecie, tradycyjne sposoby reklamy, takie jak ulotki i gazetki odeszły w zapomnienie. Dzięki dobrze opracowanej strategii firmy […]
Operatory wyszukiwania Google
W kategoriach: Wskazówki i porady, Tagi: Wyszukiwarka Google,
Google to jedna z najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych, która zapewnia szybkie i skuteczne wyszukiwanie informacji. Aby ułatwić jeszcze bardziej korzystanie z jej usług, Google udostępnia wiele operatorów wyszukiwania, które pozwalają ograniczyć wyniki wyszukiwania lub wyświetlić konkretne informacje. Oto opis kilku najpopularniejszych operatorów Google: Operator: OR Operator OR oznacza „albo… albo…”. Możesz użyć tego operatora, aby określić […]
Google Moja Firma – jak poprawić pozycję wizytówki
Wizytówka w Google – niby taka niepozorna, a dająca tak wiele możliwości, jeżeli chodzi o lokalne promowanie Twojego biznesu. W takim razie jak poprawić pozycję wizytówki? Kiedy użytkownik szuka usług i produktów na danym obszarze, Google podpowiada konkretne miejsca. Wizytówka Google sprawia, że przedsiębiorstwo częściej wyświetla się w wyszukiwarkach. Co więcej, GMF jest też sposobem na […]
SEO Copywriting – o co chodzi?
SEO copywriting niektórym kojarzy się źle, jako niskiej jakości teksty typu masło maślane, nastawione na upychanie słów kluczowych. Parę lat temu tak było, ale aktualizacje algorytmów sprawiły, że ten odłam copywritingu musiał ewoluować. Dzisiaj dobry SEO copywriting czyli pisanie treści zoptymalizowanych pod wyszukiwarki to zadanie wymagające polotu i umiejętności. Tekst musi zawierać określone słowa kluczowe, ale w […]
Zasady webwritingu - czyli jak pisać artykuły do Internetu
W kategoriach: Copywriting, Wskazówki i porady,
Jak Cię widzą, tak Cię piszą. Jak piszesz tak Cie czytają… lub nie. Webwriting rządzi się swoimi prawami, które ujawnili liczni badacze. Wiemy już, że nie czytamy od deski do deski, a skanujemy stronę w poszukiwaniu najsmaczniejszych kąsków. Wiemy też, że nasz wzrok błądzi po zawartości strony wypalając nań ślad w kształcie litery F. Jak […]
Prawo Murphiego w marketingu
Prawa Murphiego można spotkać niemal w każdej dziedzinie życia – po prostu zdarzają nam się dni, w których po prostu nic nie idzie zgodnie z planem. Zaspałeś do pracy, przez co nie wypiłeś porannej kawy i już wiesz, że to nie będzie Twój dzień. Niewątpliwie każdy z nas miał w swoim życiu właśnie takie momenty. […]
Optymalizacja sklepu internetowego krok po kroku
Na czym polega optymalizacja sklepu internetowego? Prowadząc biznes w branży e-commerce zawsze chcemy dotrzeć do jak najliczniejszego grona potencjalnych klientów.  Warto jednak zdać sobie sprawę, że samo założenie sklepu internetowego nie wystarczy. Nie pojawiasz się wysoko w wynikach wyszukiwania? Potrzebna Ci jest optymalizacja sklepu internetowego. To szereg działań marketingowych związanych ze strukturą serwisu i treściami, […]
Jak prowadzić fanpage na facebooku? Tych błędów unikaj.
Facebook jest wszędzie, facebook wszystko wie, ponadto stał się prężnie działającą platformą reklamową.  Prowadzenie firmowego profilu na Facebook’u ma same plusy. Zaznajamiasz potencjalnych klientów ze swoją ofertą, a przede wszystkim dzięki fanpage’owi możesz budować wizerunek firmy oraz nawiązywać kontakt z klientami. To poprzez facebook możesz realizować część strategii jeżeli chodzi o content marketing. Jak prowadzić fanpage na facebooku tak, aby […]