Jak zostać copywriterem?

W kategoriach: Copywriting, Tagi: Poradnik copywritera,

Pisanie, to jedna z Twoich supermocy, a przynajmniej coś co idzie Ci gładko i chcąc się rozwijać w tym kierunku poszukujesz informacji na temat tego jak zostać copywriterem?

Warto zdać sobie sprawę, że copywriting to nie tylko pisanie tekstów.  To zawód wymagający ogromnej kreatywności, jak również znajomości trendów w marketingu. Wiedza z psychologii również będzie przydatna.

Copywriting – jak zacząć?

Zakładasz, że piszesz poprawnie, wiesz jak używać przecinków i jesteś gotowy aby zarabiać na pisaniu? Przede wszystkim, warto zagłębić się w temat i zmienić podejście.

Być może polonistka była zachwycona Twoimi rozprawkami, jednak dynamiczny świat reklamy czy biznesu to zupełnie inna działka niż zadanie z Języka Polskiego napisane na 5.

Tekst tworzony przez copywritera ma pełnić funkcję. Ma prezentować, sprzedawać, zachęcać do skorzystania z oferty, budować zaufanie i do tego, bardzo często ma być tworzony tak, aby współgrać z algorytmami wyszukiwarki internetowej. To bywa wyzwaniem.

Żeby tworzyć dobre teksty trzeba posiąść pewne umiejętności, a niejednokrotnie wyprzeć to, co przez wiele lat wpajano nam w szkole!

Zacznij od polepszenia swojego warsztatu – poznaj język sprzedażowy i dowiedz się jak nim władać. Zbierz informacje co się sprawdza, a czego należy unikać pisząc dany rodzaj tekstów – innymi słowy sprawdź jakie treści najczęściej tworzą copywriterzy i czym się charakteryzują każde z nich.

Pomocne w tym będą książki i poradniki. W sieci znajdziecie też bogaty wachlarz kursów online. Jeżeli chodzi o literaturę pomocną początkujacemu copywriterowi, to polecamy m.in:

  • “Tajniki warsztatu legendarnego copywritera” i “Scientific Advertising” C. Hopkins
  • “Biblia Copywritingu” D. Puzyrkiewicz
  • “Boron Letters” G. Halbert. Polecamy też jego newslettery(można się na nie zapisać – są w języku angielskim)

Rodzaje treści tworzonych przez copywriterów

Co piszą copywriterzy? Rodzajów treści jest mnóstwo, najpopularniejsze z nich to:

  • hasła reklamowe i slogany
  • newslettery
  • teksty na strony internetowe,
  • opisy produktów i usług
  • artykuły specjalistyczne, jak i zwykłe
  • wpisy blogowe
  • artykuły zoptymalizowane pod SEO( SEO copywriting)
  • treści na ulotki
  • chwytliwe treści na kanały social media

… i wiele, wiele innych. Każdy z nich rządzi się nieco innymi prawami, które należy poznać, aby nie strzępić klawiatury nadaremnie.

Chcę zostać copywriterem – gdzie szukać zleceń?

Posiadłeś odpowiednią wiedzę i z werwą wyruszasz po zlecenia? Najczęściej, początkujący copy szukają ich na serwisach typu Oferia lub Useme. Konkurencja jest tam spora, do tego mnóstwo jest tam osób których walutą jest bardzo niska stawka, dlatego warto uzbroić się w spore pokłady cierpliwości i nie zniechęcać się.

Niektóre agencje marketingowe współpracują z licznymi copywriterami zlecając im pisanie tekstów w różnych tematykach – najczęściej nie są to oszałamiające stawki, ale warto potraktować to w kontekście zdobywania doświadczenia, jak i treningu umiejętności (np. researchu) gdy przyjdzie Ci napisać o czymś, o czym do tej pory nie słyszałeś.

Zlecenia warto pozyskiwać również poprzez FB na odpowiednich grupach, tylko jak przekonać klienta do siebie? Warto mieć portfolio.  Bardzo dobrze w roli portfolio sprawdzi się strona internetowa i profesjonalny blog na którym dzielisz się wiedzą i pokazujesz co potrafisz. Może to być również dokument w PDF gdzie zawrzesz przykładowe teksty Twojego autorstwa.

Jeżeli klienci będą zadowoleni ze współpracy z Tobą, jest spora szansa, że kolejni klienci będą zgłaszać się sami – z polecenia  Dlatego dbaj o ludzi dla których piszesz, i twórz teksty których nie powstydziłbyś się podpisać swoim imieniem i nazwiskiem.

Praca copywritera – specjalizuj się

W tym zawodzie kluczem do sukcesu, tuż za doskonaleniem swojego warsztatu jest specjalizacja. Możesz wybrać branżę w której się specjalizujesz i dzięki temu kierować swoją ofertę do ściśle określonej grupy docelowej.  Przeanalizuj swoje doświadczenie i sprawdź w jakich tematach posiadasz wiedzę która Cię wyróżnia – być może znajdziesz swoją niszę. Jesteś biegły w tematach technicznych, i np. temat fotowoltaiki masz w małym paluszku? Albo mało jest osób które mogą prześcignąć Cię jeżeli chodzi o wiedzę w temacie spawania? W takim razie znalazłeś branżę w której warto się specjalizować.

Reasumując -jak zacząć pracę jako copywriter? Przede wszystkim zadbaj o podstawy – ucz się marketingu, wniknij w zasady pisania artykułów do internetu i poznaj język sprzedażowy. Zadbaj o portfolio i na bieżąco je rozbudowuj. Wybierz specjalizację w której będziesz mocny. Uzbrój się w cennik, portfolio, pozytywne nastawienie i ruszaj po zlecenia.

Zobacz inne artykuły

Zasady webwritingu - czyli jak pisać artykuły do Internetu
W kategoriach: Copywriting, Wskazówki i porady,
Jak Cię widzą, tak Cię piszą. Jak piszesz tak Cie czytają… lub nie. Webwriting rządzi się swoimi prawami, które ujawnili liczni badacze. Wiemy już, że nie czytamy od deski do deski, a skanujemy stronę w poszukiwaniu najsmaczniejszych kąsków. Wiemy też, że nasz wzrok błądzi po zawartości strony wypalając nań ślad w kształcie litery F. Jak […]
Teksty SEO – od czego zacząć
Napisanie treści tak, aby była interesująca dla użytkownika oraz zoptymalizowana pod wyszukiwarkę to niełatwe zadanie. Przekonał się o tym każdy kto do tekstu tworzenia tekstu SEO zasiadł i … zgłupiał. Jak napisać skuteczny tekst SEO? Skorzystaj z kilku poniższych wskazówek. Pomysł na tekst i research W szeroko pojętym copywritingu, research to podstawa. Pomysł na tekst to […]
Kody EAN [Kod kreskowy] – co to jest i jak uzyskać kod
W kategoriach: Wskazówki i porady,
W świecie handlu, zarówno stacjonarnego, jak i internetowego, kody EAN, znane również jako kody kreskowe, są nieodzownym elementem identyfikacji produktów. W naszym najnowszym artykule „Kody EAN [Kod kreskowy] – co to jest i jak uzyskać kod” przybliżamy ten temat, wyjaśniając, czym są kody EAN, jakie mają znaczenie i jak je uzyskać. Artykuł zawiera również informacje […]
Firmy Jutra - rozwijaj swoją firmę z programem Firmy Jutra Google i PFR
W kategoriach: Wskazówki i porady,
Jako, że ubiegły rok zmusił wielu przedsiębiorców do funkcjonowania w zupełnie nowej, trudnej rzeczywistości, wielu z nich nadal walczy o przetrwanie przenosząc swoje działania do sieci. Natomiast wraz z pojawieniem się nowych obostrzeń zarówno liczba klientów, jak i firm oferujących swoje produkty czy usługi w Internecie rekordowo wzrosła. Dlatego też z inicjatywą pomocy dla mikro, […]
Branding – budowanie świadomości marki
Co to jest branding? Empik, Zalando, Allegro, x-kom – bez wątpienia każdy z nas doskonale kojarzy te platformy i chociaż jeden raz Ty także robiłeś na nich zakupy. Czy zastanawiałeś się kiedyś dlaczego od razu jak słyszysz najnowsza książka Katarzyny Bondy myślisz o Empiku? W czym tkwi sekret odpowiedzialny za sukces wielkich serwisów sprzedażowych? W końcu nie […]
Ścieżka zakupowa w e-commerce - jak ją ułatwić?
W kategoriach: Wskazówki i porady,
Ścieżka zakupowa czyli droga jaką przechodzi Twój klient, od buszowania po labiryntach Twojego e-sklepu, do momentu sfinalizowania transakcji. Zadbaj, aby nie była wyboista, bo porzucony koszyk to nie jest to, co nakręci Twój biznes. Jak ułatwić ścieżkę zakupową aby klient nie zboczył z trasy i nie poszedł do konkurencji? Poznajcie kilka sposobów! Jak ułatwić ścieżkę […]
Opisy kategorii - dlaczego są takie ważne i jak je tworzyć
Opisy kategorie w sklepie internetowym Zakładasz sklep internetowy.  Roboty masa, tworzysz kategorie, zapełniasz je produktami wysokiej klasy. Włożyłeś w to serce, lwią część zawartości swojego konta oraz nerwy.  Miło byłoby aby biznes zaczął się kręcić. Często jest tak, że w pośpiechu deprecjonuje się rolę opisów kategorii. Może nawet nie tyle deprecjonuje, co całkiem je olewa […]
Optymalizacja sklepu internetowego krok po kroku
Na czym polega optymalizacja sklepu internetowego? Prowadząc biznes w branży e-commerce zawsze chcemy dotrzeć do jak najliczniejszego grona potencjalnych klientów.  Warto jednak zdać sobie sprawę, że samo założenie sklepu internetowego nie wystarczy. Nie pojawiasz się wysoko w wynikach wyszukiwania? Potrzebna Ci jest optymalizacja sklepu internetowego. To szereg działań marketingowych związanych ze strukturą serwisu i treściami, […]