Jak zostać copywriterem?

W kategoriach: Copywriting, Tagi: Poradnik copywritera,

Pisanie, to jedna z Twoich supermocy, a przynajmniej coś co idzie Ci gładko i chcąc się rozwijać w tym kierunku poszukujesz informacji na temat tego jak zostać copywriterem?

Warto zdać sobie sprawę, że copywriting to nie tylko pisanie tekstów.  To zawód wymagający ogromnej kreatywności, jak również znajomości trendów w marketingu. Wiedza z psychologii również będzie przydatna.

Copywriting – jak zacząć?

Zakładasz, że piszesz poprawnie, wiesz jak używać przecinków i jesteś gotowy aby zarabiać na pisaniu? Przede wszystkim, warto zagłębić się w temat i zmienić podejście.

Być może polonistka była zachwycona Twoimi rozprawkami, jednak dynamiczny świat reklamy czy biznesu to zupełnie inna działka niż zadanie z Języka Polskiego napisane na 5.

Tekst tworzony przez copywritera ma pełnić funkcję. Ma prezentować, sprzedawać, zachęcać do skorzystania z oferty, budować zaufanie i do tego, bardzo często ma być tworzony tak, aby współgrać z algorytmami wyszukiwarki internetowej. To bywa wyzwaniem.

Żeby tworzyć dobre teksty trzeba posiąść pewne umiejętności, a niejednokrotnie wyprzeć to, co przez wiele lat wpajano nam w szkole!

Zacznij od polepszenia swojego warsztatu – poznaj język sprzedażowy i dowiedz się jak nim władać. Zbierz informacje co się sprawdza, a czego należy unikać pisząc dany rodzaj tekstów – innymi słowy sprawdź jakie treści najczęściej tworzą copywriterzy i czym się charakteryzują każde z nich.

Pomocne w tym będą książki i poradniki. W sieci znajdziecie też bogaty wachlarz kursów online. Jeżeli chodzi o literaturę pomocną początkujacemu copywriterowi, to polecamy m.in:

  • “Tajniki warsztatu legendarnego copywritera” i “Scientific Advertising” C. Hopkins
  • “Biblia Copywritingu” D. Puzyrkiewicz
  • “Boron Letters” G. Halbert. Polecamy też jego newslettery(można się na nie zapisać – są w języku angielskim)

Rodzaje treści tworzonych przez copywriterów

Co piszą copywriterzy? Rodzajów treści jest mnóstwo, najpopularniejsze z nich to:

  • hasła reklamowe i slogany
  • newslettery
  • teksty na strony internetowe,
  • opisy produktów i usług
  • artykuły specjalistyczne, jak i zwykłe
  • wpisy blogowe
  • artykuły zoptymalizowane pod SEO( SEO copywriting)
  • treści na ulotki
  • chwytliwe treści na kanały social media

… i wiele, wiele innych. Każdy z nich rządzi się nieco innymi prawami, które należy poznać, aby nie strzępić klawiatury nadaremnie.

Chcę zostać copywriterem – gdzie szukać zleceń?

Posiadłeś odpowiednią wiedzę i z werwą wyruszasz po zlecenia? Najczęściej, początkujący copy szukają ich na serwisach typu Oferia lub Useme. Konkurencja jest tam spora, do tego mnóstwo jest tam osób których walutą jest bardzo niska stawka, dlatego warto uzbroić się w spore pokłady cierpliwości i nie zniechęcać się.

Niektóre agencje marketingowe współpracują z licznymi copywriterami zlecając im pisanie tekstów w różnych tematykach – najczęściej nie są to oszałamiające stawki, ale warto potraktować to w kontekście zdobywania doświadczenia, jak i treningu umiejętności (np. researchu) gdy przyjdzie Ci napisać o czymś, o czym do tej pory nie słyszałeś.

Zlecenia warto pozyskiwać również poprzez FB na odpowiednich grupach, tylko jak przekonać klienta do siebie? Warto mieć portfolio.  Bardzo dobrze w roli portfolio sprawdzi się strona internetowa i profesjonalny blog na którym dzielisz się wiedzą i pokazujesz co potrafisz. Może to być również dokument w PDF gdzie zawrzesz przykładowe teksty Twojego autorstwa.

Jeżeli klienci będą zadowoleni ze współpracy z Tobą, jest spora szansa, że kolejni klienci będą zgłaszać się sami – z polecenia  Dlatego dbaj o ludzi dla których piszesz, i twórz teksty których nie powstydziłbyś się podpisać swoim imieniem i nazwiskiem.

Praca copywritera – specjalizuj się

W tym zawodzie kluczem do sukcesu, tuż za doskonaleniem swojego warsztatu jest specjalizacja. Możesz wybrać branżę w której się specjalizujesz i dzięki temu kierować swoją ofertę do ściśle określonej grupy docelowej.  Przeanalizuj swoje doświadczenie i sprawdź w jakich tematach posiadasz wiedzę która Cię wyróżnia – być może znajdziesz swoją niszę. Jesteś biegły w tematach technicznych, i np. temat fotowoltaiki masz w małym paluszku? Albo mało jest osób które mogą prześcignąć Cię jeżeli chodzi o wiedzę w temacie spawania? W takim razie znalazłeś branżę w której warto się specjalizować.

Reasumując -jak zacząć pracę jako copywriter? Przede wszystkim zadbaj o podstawy – ucz się marketingu, wniknij w zasady pisania artykułów do internetu i poznaj język sprzedażowy. Zadbaj o portfolio i na bieżąco je rozbudowuj. Wybierz specjalizację w której będziesz mocny. Uzbrój się w cennik, portfolio, pozytywne nastawienie i ruszaj po zlecenia.

Zobacz inne artykuły

Jak pozycjonować sklep internetowy?
Pozycjonowanie sklepu internetowego Pozycjonowanie sklepów internetowych to jedno z najskuteczniejszych działań marketingowych, które służy jego promocji i reklamie. Dzięki pojawieniu się wysoko w wynikach wyszukiwania będziesz mieć szansę na znalezienie szerszego grona klientów. W branży e-commerce bywa tak, że każdy właściciel biznesu prędzej czy później zetknie się z pojęciem, jakim jest pozycjonowanie sklepu internetowego. Im […]
Jak zachęcić klienta do zakupów w sklepie internetowym?
Sklep internetowy fajna sprawa – wszak koszty jego utrzymania przeważnie są sporo niższe niż sklepu stacjonarnego. Minus jest taki, że w internetowej przestrzeni masz też więcej konkurencji. Sklepy internetowe prezentują swoje oferty niczym paw rozkłada ogon. W Google Analytics widzisz, że ludzie wchodzą na stronę Twojego sklepu, błąkają się po nim chwilę po czym opuszczają […]
Czym jest marketing internetowy?
Niemal w każdej branży konkurencja może posiadać identyczne produkty, czy usługi jak Ty. Żeby jednak „wybić się” i dotrzeć do grona potencjalnych klientów potrzebujesz czegoś więcej niż wysokiej jakości produkty i doskonała obsługa. We wcześniejszych artykułach omówiłem czym jest grupa docelowa i persona. Jednak, aby Twoi klienci dowiedzieli się, że istniejesz na rynku i oferujesz […]
Google Moja Firma – jak poprawić pozycję wizytówki
Wizytówka w Google – niby taka niepozorna, a dająca tak wiele możliwości, jeżeli chodzi o lokalne promowanie Twojego biznesu. W takim razie jak poprawić pozycję wizytówki? Kiedy użytkownik szuka usług i produktów na danym obszarze, Google podpowiada konkretne miejsca. Wizytówka Google sprawia, że przedsiębiorstwo częściej wyświetla się w wyszukiwarkach. Co więcej, GMF jest też sposobem na […]
Zasady SEO copywritingu - czyli 5 zasad o których warto pamiętać pisząc teksty
SEO copywriting wygodnie rozsiadł się w internecie. Jest to dziedzina wymagająca, ale mająca potencjał aby przynosić duże efekty. Pod warunkiem, że piszący stosuje się do kilku z nich. Poznaj 5 najważniejszych zasad tekstów SEO. Zadbaj o skrupulatny Keyword research Niektórzy z niego rezygnują, bo fraza na którą chcą się pozycjonować wydaje im się oczywista. Tymczasem, […]
Dobrego marketingowca - 7 cech
Wiele osób twierdzi, że marketingowcem trzeba się urodzić.  Niekoniecznie, możliwości uczenia się są ogromne, niemniej zapewne spotkaliście się z jednostkami wybitnie utalentowanymi w tym zakresie tak po prostu, z natury. Gdyby tak włożyć kilku dobrych marketingowców w laboratoryjną wirówkę dałoby się zapewne kilka cech wyekstrahować. Jakie są cechy dobrego marketingowca? Wyłowiliśmy 7 uniwersalnych. Kreatywność Nazwa […]
Pisanie tekstów na zlecenie – czy to łatwa praca?
W kategoriach: Copywriting, Tagi: Poradnik copywritera,
Pisanie tekstów to domena copywritera. Zawód ten bywa niedoceniany, ponieważ wielu osobom wydaje się, że nie jest to ambitne zadanie. Nic bardziej mylnego. Copywriting to obszerna dziedzina, wymagająca nie tylko kreatywności czy umiejętności pisania chwytliwych tekstów. Bardzo istotne jest również robienie skutecznego researchu, czy znajomość zasad jakimi rządzi się SEO Pisanie tekstów jako praca Siedzi […]
Buyer Persona - co to jest i dlaczego powinieneś ją mieć w E-commerce?
Persona, to brzmi dumnie. Tylko co to jest? I dlaczego tak często słyszysz o tworzeniu persony w kontekście skutecznych działań e-commerce? Jest to ważne, tworzenie persony może być jednym z elementów wsparcia dla e-commerce. Persona w e-commerce – co to jest Persona to model fikcyjnego klienta do którego kierujesz swoją ofertę. Ważne jest to, że […]