Jak napisać streszczenie?

W kategoriach: Copywriting, Tagi: Poradnik copywritera,

Być może postawiono Cię przed wyzwaniem, które myślami każe Ci się wrócić do lat spędzonych w szkolnych ławie, a mianowicie: masz napisać streszczenie. Tylko wtedy, to Ty posiłkowałeś się streszczeniami, a nie byłeś ich autorem. Najczęściej chodzi o książki, może być to również streszczenie dotyczące jakiegoś wydarzenia. W takim razie jak napisać streszczenie?

Co to jest streszczenie?

Zacznijmy od początku. Streszczenie, co to takiego? To skrótowe przedstawienie jakiegoś zdarzenia, książki czy filmu. Obszerny materiał należy przetworzyć i przedstawić w postaci krótkiego tekstu zawierającego wyłącznie konkrety, same najważniejsze rzeczy. Osoba czytająca streszczenie, w szybki sposób może zyskać wiedzę o tym o co chodziło w materiale pierwotnym.

Jak napisać streszczenie? Od czego zacząć?

Najważniejszy pierwszy krok. W przypadku streszczenia jest to zapoznanie się z materiałem wyjściowym. Jeżeli Twoim zadaniem jest napisanie streszczenia książki lub artykułu, podejdź do tego z uwagą.  W przypadku gdy materiał ten masz do dyspozycji  w formie papierowej warto zakreślać najistotniejsze fragmenty, a nawet robić sobie małe notatki na marginesie. Z opcji komentarza można skorzystać również gdy streszczasz dokument w digitalu. Dzięki temu, po przeczytaniu całości będziesz mógł szybko wrócić do najważniejszych fragmentów.

Później, gdy lektura za Tobą i wiesz do jakich fragmentów chcesz się odnieść, popatrz na nie chłodnym okiem i zdecyduj, czy dzięki temu oddasz sens dzieła, czy może konieczne jest pewne rozszerzenie, bądź przedstawienie tego w nieco inny sposób.

Pamiętaj – nie cytuj, nie przytaczaj dialogów, nie wklejaj fragmentów artykułu. Streszczaj. W streszczeniu chodzi o to, aby ująć kwintesencję własnymi słowami, a nie przytaczać cytaty.

Uwaga – nie nastawiaj się negatywnie, jeżeli nie zrozumiesz czegoś za pierwszym razem. Zdarzają się wymagające artykuły, które aby zrozumieć trzeba przeczytać kilka razy, a nawet sobie samemu omówić, aby pojąć o co chodzi i móc je przełożyć w streszczeniu na prostszy język.

Od siebie dodam, że w pisaniu streszczeń warto skorzystać z pewnej sprawdzonej copywriterskiej sztuczki, a mianowicie – jeżeli masz możliwość zostaw stworzony tekst na parę godzin lub dni. Gdy do niego wrócisz zobaczysz to, co umykało Ci wcześniej – wyrzuć wtedy zbędne fragmenty, słowa i skróć je jeszcze bardziej. Postaraj się aby tekst był prosty i zawierał wyłącznie najważniejsze informacje.

Dobre streszczenie – czyli jakie?

Owszem, czytając coś nieraz aż sama nasuwa się interpretacja niemniej, w streszczeniu nie ma na nią miejsca. Streszczenie ma za zadanie przekazać to co w oryginale najbardziej istotne, bez narzucania swojej interpretacji czy zmieniania sensu. Innymi słowy: wszelkie osobiste odczucia, opinie etc. odsuń na bok. Tutaj trzymaj się kursu, tylko wytycz krótszą drogę.

Streszczenie – jakie powinno być?

W takim razie, czas na streszczenie streszczenia! Jakie cechy powinno mieć streszczenie?

Otóż dobre streszczenie jest:

  • krótkie i zwięzłe
  • zawiera wyłącznie najważniejsze wątki
  • napisane z uwzględnieniem chronologii
  • jest kwintesencją materiału oryginalnego
  • jest bezstronne – to nie miejsce na uwagi czy komentarze

Piszemy streszczenie – krok po kroku

Zbierzmy w całość co należy zrobić aby wyzwanie streszczenie zakończyć z sukcesem

  1. Przeczytaj tekst wyjściowy z uwagą – nie śpiesz się.Pośpiech może sprawić, że coś Ci umknie.
  2. W trakcie czytania wybieraj najważniejsze wątki
  3. Określ jaki jest sens dzieła i sprawdź czy wybrane przez Ciebie zdarzenia go ukazują
  4. Przeczytaj całość i skróć je jeszcze Wyrzuć niepotrzebne słowa – niech zostanie sama kwintesencja.

Potrzebujesz jeszcze jakichś wskazówek? Zadbaj o styl. Unikaj strony biernej i stosuj proste, krótkie zdania – dzięki temu łatwiej i przyjemniej się czyta. Znajdź sobie spokojny kącik i przystąp do czytania. Powodzenia!

Zobacz inne artykuły

Content is the king? Czy jednak bezkrólewie?
Gdy zaczynałam tango z szeroko pojętą branżą marketingu internetowego, szumny slogan „Content is king” był czymś czym często dostawałam po gałkach. Bez wątpienia slogan to zacny. Idealny wręcz do umieszczenia na kubeczku z kawą, piękną czcionką z artystycznym kleksem na końcu. Dobry content jawi się jako istny mocarz. Po pewnym czasie nurkowania w temacie, doszłam […]
Obniżanie ceny - dlaczego to zło i jak sprzedawać bez niego?
Z poruszeniem tego tematu nosiłam się już jakiś czas z przyczyn wielu.Otóż, mam całkiem niezłe doświadczenie w handlu. Sprawia to, że jestem wrażliwa na pewne kwestie handlowe które zdarza mi się obserwować zarówno w zaprzyjaźnionych firmach, jak i w firmach które obserwuję na fb – gdzie jestem klientką, może nią będę albo po prostu cieszę […]
Webwriting – co to jest?
Webwriting to sposób formowania treści w taki sposób, aby dostosować je do panujących trendów w Internecie. Mało kto czyta artykuły od deski do deski! W natłoku informacji raczej skanujemy wzrokiem tekst, aby wyłowić co w nim najcenniejszego lub przekonać się, czy faktycznie warto się w niego zagłębić. Oznacza to, że twórcy artykułów mają raptem kilka sekund aby przekonać […]
Google Search Console - funkcje które warto znać
Dzisiejszy wpis kierujemy raczej do tych którzy dopiero rozważają zawarcie znajomości z użytecznym narzędziem jakim jest Google Search Console. Dla osób które używają GSC na co dzień, to oczywista oczywistość, ale jeżeli ktoś dopiero debiutuje w  rozwijaniu swojej witryny być może ma pewne rozterki co do wyboru narzędzia monitorującego ruch(albo zastanawia się czy w ogóle […]
Prowadzenie bloga firmowego
akie korzyści niesie prowadzenie bloga firmowego? Szerzej o tym temacie pisaliśmy na naszym blogu. Mówiąc w skrócie: regularnie zasilany w merytoryczne teksty blog zaangażuje użytkowników, zbuduje wizerunek firmy jako profesjonalistów i specjalistów w swojej branży. Ponadto sprawi, że wyszukiwarka popatrzy na Ciebie łaskawszym okiem… długo by wymieniać.  Na pytanie czy warto mieć bloga firmowego, odpowiedź jest jedna, krótka i konkretna: tak. […]
Jak stworzyć dobry opis produktu do sklepu internetowego?
Opis produktu? Phi! Skopiuje się ze strony producenta i wklei. Cyk, cyk i zatwierdzone. O zgrozo! Nigdy tak nie rób. Kompilacja skrótów klawiszowych Ctrl + C i Ctrl + V może i niektórym sprawdziła się przy pisaniu prac zaliczeniowych, ale w e-commerce to przepis na celny strzał w kolano. Najczęściej swoje własne. Warto aby odnoga […]
Tworzenie sklepu internetowego – na co zwrócić uwagę?
Założenie oraz prowadzenie sklepu internetowego nie jest tak proste, jak mogłoby się wydawać. Kilka razy zdarzyło mi się usłyszeć od osób spoza branży: „otworzę sklep online i będę sprzedawał w internecie”. To byłoby zbyt proste, żeby mogło być możliwe. Domena, kwestie prawne, księgowość, reklama… i wiele więcej – to jedne z najważniejszych czynników, jakie pozwalają […]
SEO a produkt niedostępny w sklepie internetowym
Towar jest i jest. Rotuje, schodzi, ale pewien stan magazynowy macie, więc sprzedaż trwa. Wtem schodzi ostatnia sztuka, domówić przynajmniej na razie nie ma skąd – ale e-sklepy mają to do siebie, że produkt i tak będzie się wyświetlał. Co zrobić gdy w sklepie internetowym jest produkt niedostępny?  Aż kusi, żeby go usunąć, szczególnie jeżeli […]