Jak napisać streszczenie?

W kategoriach: Copywriting, Tagi: Poradnik copywritera,

Być może postawiono Cię przed wyzwaniem, które myślami każe Ci się wrócić do lat spędzonych w szkolnych ławie, a mianowicie: masz napisać streszczenie. Tylko wtedy, to Ty posiłkowałeś się streszczeniami, a nie byłeś ich autorem. Najczęściej chodzi o książki, może być to również streszczenie dotyczące jakiegoś wydarzenia. W takim razie jak napisać streszczenie?

Co to jest streszczenie?

Zacznijmy od początku. Streszczenie, co to takiego? To skrótowe przedstawienie jakiegoś zdarzenia, książki czy filmu. Obszerny materiał należy przetworzyć i przedstawić w postaci krótkiego tekstu zawierającego wyłącznie konkrety, same najważniejsze rzeczy. Osoba czytająca streszczenie, w szybki sposób może zyskać wiedzę o tym o co chodziło w materiale pierwotnym.

Jak napisać streszczenie? Od czego zacząć?

Najważniejszy pierwszy krok. W przypadku streszczenia jest to zapoznanie się z materiałem wyjściowym. Jeżeli Twoim zadaniem jest napisanie streszczenia książki lub artykułu, podejdź do tego z uwagą.  W przypadku gdy materiał ten masz do dyspozycji  w formie papierowej warto zakreślać najistotniejsze fragmenty, a nawet robić sobie małe notatki na marginesie. Z opcji komentarza można skorzystać również gdy streszczasz dokument w digitalu. Dzięki temu, po przeczytaniu całości będziesz mógł szybko wrócić do najważniejszych fragmentów.

Później, gdy lektura za Tobą i wiesz do jakich fragmentów chcesz się odnieść, popatrz na nie chłodnym okiem i zdecyduj, czy dzięki temu oddasz sens dzieła, czy może konieczne jest pewne rozszerzenie, bądź przedstawienie tego w nieco inny sposób.

Pamiętaj – nie cytuj, nie przytaczaj dialogów, nie wklejaj fragmentów artykułu. Streszczaj. W streszczeniu chodzi o to, aby ująć kwintesencję własnymi słowami, a nie przytaczać cytaty.

Uwaga – nie nastawiaj się negatywnie, jeżeli nie zrozumiesz czegoś za pierwszym razem. Zdarzają się wymagające artykuły, które aby zrozumieć trzeba przeczytać kilka razy, a nawet sobie samemu omówić, aby pojąć o co chodzi i móc je przełożyć w streszczeniu na prostszy język.

Od siebie dodam, że w pisaniu streszczeń warto skorzystać z pewnej sprawdzonej copywriterskiej sztuczki, a mianowicie – jeżeli masz możliwość zostaw stworzony tekst na parę godzin lub dni. Gdy do niego wrócisz zobaczysz to, co umykało Ci wcześniej – wyrzuć wtedy zbędne fragmenty, słowa i skróć je jeszcze bardziej. Postaraj się aby tekst był prosty i zawierał wyłącznie najważniejsze informacje.

Dobre streszczenie – czyli jakie?

Owszem, czytając coś nieraz aż sama nasuwa się interpretacja niemniej, w streszczeniu nie ma na nią miejsca. Streszczenie ma za zadanie przekazać to co w oryginale najbardziej istotne, bez narzucania swojej interpretacji czy zmieniania sensu. Innymi słowy: wszelkie osobiste odczucia, opinie etc. odsuń na bok. Tutaj trzymaj się kursu, tylko wytycz krótszą drogę.

Streszczenie – jakie powinno być?

W takim razie, czas na streszczenie streszczenia! Jakie cechy powinno mieć streszczenie?

Otóż dobre streszczenie jest:

  • krótkie i zwięzłe
  • zawiera wyłącznie najważniejsze wątki
  • napisane z uwzględnieniem chronologii
  • jest kwintesencją materiału oryginalnego
  • jest bezstronne – to nie miejsce na uwagi czy komentarze

Piszemy streszczenie – krok po kroku

Zbierzmy w całość co należy zrobić aby wyzwanie streszczenie zakończyć z sukcesem

  1. Przeczytaj tekst wyjściowy z uwagą – nie śpiesz się.Pośpiech może sprawić, że coś Ci umknie.
  2. W trakcie czytania wybieraj najważniejsze wątki
  3. Określ jaki jest sens dzieła i sprawdź czy wybrane przez Ciebie zdarzenia go ukazują
  4. Przeczytaj całość i skróć je jeszcze Wyrzuć niepotrzebne słowa – niech zostanie sama kwintesencja.

Potrzebujesz jeszcze jakichś wskazówek? Zadbaj o styl. Unikaj strony biernej i stosuj proste, krótkie zdania – dzięki temu łatwiej i przyjemniej się czyta. Znajdź sobie spokojny kącik i przystąp do czytania. Powodzenia!

Zobacz inne artykuły

Jak pisać opisy produktów?
Opis produktu do sklepu internetowego? Jak się do niego zabrać? I po co, skoro można go skopiować ze strony producenta? Sęk w tym, że NIE można – o tym wkrótce poniżej. Prawidłowe przygotowanie opisu w sklepie internetowym to odpowiedzialne zadanie. W sklepie stacjonarnym, wątpliwości rozwieje kompetentny sprzedawca, lub zaznajomisz się z produktem sam. W sklepie […]
Słowa kluczowe do sklepu internetowego
Zakładasz sklep internetowy?  Masz zapał, pomysł i chęci do działania? Fantastycznie! Zapewne głowę zaprząta Ci wiele spraw, formy wysyłek, gospodarka magazynowa produktami etc. W całym tym zamieszaniu nie zapomnij o SEO – pozycjonowanie sklepów internetowych to  proces wymagający czasu, więc o aspekty związane z SEO warto zadbać już na początku. Jak? Przede wszystkim chodzi o […]
Google Search Console - funkcje które warto znać
Dzisiejszy wpis kierujemy raczej do tych którzy dopiero rozważają zawarcie znajomości z użytecznym narzędziem jakim jest Google Search Console. Dla osób które używają GSC na co dzień, to oczywista oczywistość, ale jeżeli ktoś dopiero debiutuje w  rozwijaniu swojej witryny być może ma pewne rozterki co do wyboru narzędzia monitorującego ruch(albo zastanawia się czy w ogóle […]
Personal branding
Personal branding to pojęcie, które już od kilku lat gości na polskim rynku marketingu. Liczba specjalistów zajmujących się kreowaniem wizerunku zwiększa się z roku na rok. Jeszcze do niedawna personal branding był zarezerwowany wyłącznie dla ważnych osobistości, takich jak politycy czy celebryci. Dziś jednak wiemy, że pojęcie to dotyczy bezwzględnie wszystkich. W tym artykule skupię […]
Grupy docelowe czyli kim są Twoi klienci
Każdy sprzedawca o swoim produkcie wie niemal wszystko. Oczywiście działa to na jego korzyść, jednak to nie wystarczy. O wiele bardziej istotniejsza jest wiedza na temat grupy docelowej – czyli osób, do których kierujesz swój produkt lub usługę. Właściwe określenie klienta i ustalenie działań marketingowych odpowiadającym jego potrzebom jest podstawą do prowadzenia dochodowej firmy. Przecież […]
Copywriting seo – jak pisać teksty SEO?
W kategoriach: Copywriting, Tagi: Pozycjonowanie poradnik, SEO Blog,
SEO copywriting – co to jest? Copywriting SEO polega na tworzeniu wartościowych treści na blogi, strony i sklepy internetowe, które będą przyjazne zarówno dla użytkownika, jak i wyszukiwarki Google. W ten sposób nie tylko zachęcą odbiorców do pozostania na witrynie, ale poprawią również jej pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania. To właśnie teksty pisane zgodnie z zasadami SEO odpowiadają […]
Jak chatboty i ChatGPT wyznaczają przyszłość marketingu internetowego
W kategoriach: Sztuczna inteligencja, Tagi: Chat GPT,
Jak chatboty i ChatGPT wyznaczają przyszłość marketingu internetowego? Wraz z rozwojem technologii coraz więcej firm stosuje automatyzację usług w tym w marketingu internetowym. Innowacje takie jak chatboty i ChatGPT są coraz bardziej popularne, a ich udział w rozwiązywaniu problemów marketingowych jest coraz większy. W niniejszym artykule przyjrzymy się bliżej temu, w jaki sposób chatboty i […]
Bezpieczne hasło
W kategoriach: Wskazówki i porady,
Twoje bezpieczne hasło Silne hasło w Internecie to podstawowy środek bezpieczeństwa. Warto poświęcić mu więcej uwagi, aby skutecznie chronić swój biznes, a także sprawy prywatne. Czy wiesz jak stworzyć bezpieczne hasło? Odradzamy wpisywanie swojego imienia i nazwiska, nawet zaczynając z dużej litery, a kończąc rokiem urodzenia. Oczywiście przejdzie ono w zapewne każdym systemie, ale powiedzmy […]