Jak napisać FAQ? – praktyczne porady

Co to jest FAQ?

Prowadzenie biznesu w branży e-commerce bez wątpienia wiąże się z pytaniami od klientów i setkami wysłanych odpowiedzi na niemal te same problemy. Jest na to sprawdzony sposób, który umożliwia użytkownikom uzyskanie odpowiedzi bez konieczności wysyłania maila czy przeprowadzenia rozmowy telefonicznej.

FAQ, czyli Frequently Asked Questions to zbiór najczęściej zadawanych pytań przez klientów, który warto umieścić na swojej stronie lub sklepie internetowym. To w FAQ możesz ciekawie odpowiedzieć swoim użytkownikom, dzięki czemu nie tylko wyciągniesz do nich pomocną dłoń, ale również dasz się poznać, jako ekspert w branży. Dodatkowo FAQ jest jedną z form content marketingu, dlatego warto przyłożyć się do stworzenia sekcji wartościowej w unikalne treści.

Frequently Asked Questions – jak je napisać, aby Twoje odpowiedzi były przydatne?

Jak z pewnością się przekonałeś, już na etapie planowania odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania możesz zrobić wiele dobrego dla swojej witryny. Oczywiście mają one nawiązywać do faktycznych problemów Twoich użytkowników, jednak przygotowując FAQ pomyśl także o sobie. 🙂

Zastanawiasz się od czego zacząć przygotowywać sekcję FAQ? Przede wszystkim od dokładnego researchu maili i wiadomości na prowadzonych Social Mediach. Dużo pytań pada również telefonicznie, dlatego możesz zapytać o nie swoje biuro obsługi klienta. Najlepiej jakby wszystkie były notowane na bieżąco. Teraz spisz i pogrupuj tematycznie wszystkie pytania od klientów. Możesz także zaznaczyć ich częstotliwość, aby umieścić je na początku listy pytań i odpowiedzi.

Przy formułowaniu odpowiedzi na FAQ – Frequently Asked Questions zadbaj o pewną hierarchię: najpierw zadbaj o odpowiedzi na ogólne pytania, takie jak:

  • czas realizacji zamówienia,
  • koszt wysyłki,
  • dostępne formy płatności.

Dopiero później przejdź do tych bardziej zaawansowanych.

Pamiętaj o tym, że FAQ musi być napisane zgodnie z przeznaczeniem, czyli do informowania użytkowników o Twojej stronie lub sklepie internetowym.

Jak zoptymalizować FAQ pod SEO?

FAQ – najczęściej zadawane pytania to podstrona, która jeśli tylko będzie dobrze napisana może wesprzeć Twoje SEO! W tym przypadku skorzystaj z analizy słów kluczowych, aby sprawdzić potencjał fraz w wyszukiwarce Google. Bardzo często zdarza się, że odpowiednio zbudowane pytania generują znacznie większy ruch niż to, które aktualnie mamy zapisane. W tym zadaniu największą pomocą okażą się takie narzędzia jak Senuto, SurferSEO, Semstorm czy Keyword Planner. Osobiście polecam Senuto – generuje nie tylko słowa kluczowe i ich częstotliwość, ale także całe pytania z wybranymi frazami. Weź także pod uwagę to, że nawet najlepsza odpowiedź SEO może nie wystarczyć do pozyskania klienta. Trzeba zachęcić go do działania, a w tym pomoże Ci Call to Action. Dobrym rozwiązaniem jest umieszczenie przy każdej odpowiedzi przycisku z atrakcyjnym dla użytkowników przesłaniem. Przykładowo: prowadzisz sklep z ubrankami dla dzieci i w FAQ pada pytanie o jakość materiałów – oczywiście odpowiedz zgodnie z prawdą i SEO, ale dodatkowo przekieruj klienta do wartościowego artykułu na Twoim blogu o polskiej bawełnie, z której wykonane są Twoje ciuszki. W nim oczywiście pokaż konkretne przykłady i odpowiednio je oznacz. Takim sposobem zadbasz także o linkowanie wewnętrzne!

Postawienie na SEO w FAQ to upieczenie dwóch pieczeni na jednym ogniu. Z jednej strony nie tylko rzetelnie odpowiesz swoim klientem na ich pytanie, ale także z drugiej zyskasz szansę na ściągnięcie na swoją witrynę nieco więcej ruchu z organika.

Najczęściej zadawane pytania – jakie korzyści niesie ze sobą podstrona FAQ?

Frequently Asked Questions – FAQ to coś więcej iż tylko obsługa klienta. Oczywiście w znacznym stopniu służy do wspierania użytkownika w trakcie zakupów w Internecie, ale ogranicza także kontakt klienta z firmą, co jest bardzo ważne – uwierz, że większość osób nie lubi dzwonić do danego sklepu.

Jakie zatem są zalety dobrze przygotowanego FAQ?

  • Mniejsza ilość połączeń telefonicznych i zapytań mailowych,
  • oszczędność czasu przy powtarzających się zapytaniach,
  • zdecydowanie większy wpływ na wzrost sprzedaży,
  • postrzeganie firmy jako eksperta na rynku – poczucie usługi premium,
  • odciążenie treści ze strony głównej, bez zaniedbania zawartości merytorycznej,
  • pomoc w pozycjonowaniu,
  • możliwość rozbudowania i optymalizacji w przyszłości.

FAQ – zyskaj ruch na swojej stronie

Stworzenie FAQ dla swojego serwisu nie jest trudnym zadaniem. Należy jednak przy tym pamiętać, aby nie zamieszczać w nim wszystkie pytania, jakie przyjdą Ci do głowy: będzie ich po prostu za dużo wśród całej masy treści klient nie znajdzie odpowiedzi na swoje konkretne pytanie. Musisz zatem skrupulatnie i bez narzucania się wybrać te najważniejsze, które dla Twojej branży będą odpowiednie. Pamiętaj przy tym o używaniu prostego języka. Zbyt specjalistyczne słownictwo w FAQ będzie dla klientów niezrozumiałe – odpowiedzi muszą być wyczerpujące, ale dla każdego: zarówno dla botów Google, ale przede wszystkim dla użytkowników.

Zobacz inne artykuły

Dobrego marketingowca - 7 cech
Wiele osób twierdzi, że marketingowcem trzeba się urodzić.  Niekoniecznie, możliwości uczenia się są ogromne, niemniej zapewne spotkaliście się z jednostkami wybitnie utalentowanymi w tym zakresie tak po prostu, z natury. Gdyby tak włożyć kilku dobrych marketingowców w laboratoryjną wirówkę dałoby się zapewne kilka cech wyekstrahować. Jakie są cechy dobrego marketingowca? Wyłowiliśmy 7 uniwersalnych. Kreatywność Nazwa […]
Transkrypcja nagrań podcastów a SEO i pozycjonowanie
Transkrypcja podcastu i nagrań, tylko po co? Jeżeli jesteś podcasterem, lub dzielisz się swoją wiedzą publikując filmiki w Internecie, zapewne zdajesz sobie sprawę jak potężną dozę wiedzy potrafisz „sprzedać” w jednym odcinku. Szkoda tylko, że algorytmy indeksujące nie biegają po podcastach i po nagraniach audiovideo, czyli tym samym nie indeksują ich zawartości. Oznacza to, że […]
Zasady SEO copywritingu - czyli 5 zasad o których warto pamiętać pisząc teksty
SEO copywriting wygodnie rozsiadł się w internecie. Jest to dziedzina wymagająca, ale mająca potencjał aby przynosić duże efekty. Pod warunkiem, że piszący stosuje się do kilku z nich. Poznaj 5 najważniejszych zasad tekstów SEO. Zadbaj o skrupulatny Keyword research Niektórzy z niego rezygnują, bo fraza na którą chcą się pozycjonować wydaje im się oczywista. Tymczasem, […]
Jak zostać copywriterem?
W kategoriach: Copywriting, Tagi: Poradnik copywritera,
Pisanie, to jedna z Twoich supermocy, a przynajmniej coś co idzie Ci gładko i chcąc się rozwijać w tym kierunku poszukujesz informacji na temat tego jak zostać copywriterem? Warto zdać sobie sprawę, że copywriting to nie tylko pisanie tekstów.  To zawód wymagający ogromnej kreatywności, jak również znajomości trendów w marketingu. Wiedza z psychologii również będzie przydatna. […]
Persona w marketingu - jak skutecznie je tworzyć i korzystać z nich
Każdy przedsiębiorca, przed wprowadzeniem jakiejkolwiek usługi, lub produktu na rynek powinien zadać sobie fundamentalne pytanie – kim jest mój klient? Kto dokładnie jest adresatem danej usługi czy produktu? Czego on potrzebuje i co mogę zrobić, żeby te oczekiwania spełnić? Persona marketingowa to właśnie wyobrażenie potencjalnego klienta. Można nadać mu imię, określić rok urodzenia, wykształcenie, wymyślić […]
Operatory wyszukiwania Google
W kategoriach: Wskazówki i porady, Tagi: Wyszukiwarka Google,
Google to jedna z najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych, która zapewnia szybkie i skuteczne wyszukiwanie informacji. Aby ułatwić jeszcze bardziej korzystanie z jej usług, Google udostępnia wiele operatorów wyszukiwania, które pozwalają ograniczyć wyniki wyszukiwania lub wyświetlić konkretne informacje. Oto opis kilku najpopularniejszych operatorów Google: Operator: OR Operator OR oznacza „albo… albo…”. Możesz użyć tego operatora, aby określić […]
Jak prowadzić fanpage na facebooku? Tych błędów unikaj.
Facebook jest wszędzie, facebook wszystko wie, ponadto stał się prężnie działającą platformą reklamową.  Prowadzenie firmowego profilu na Facebook’u ma same plusy. Zaznajamiasz potencjalnych klientów ze swoją ofertą, a przede wszystkim dzięki fanpage’owi możesz budować wizerunek firmy oraz nawiązywać kontakt z klientami. To poprzez facebook możesz realizować część strategii jeżeli chodzi o content marketing. Jak prowadzić fanpage na facebooku tak, aby […]
Narzędzia do pracy copywritera
Ogromne znaczenie treści w działaniach SEO jest wręcz niepodważalne. Wysokiej jakości, merytoryczne i odpowiednio zoptymalizowane teksty są nie tylko istotne, ale NIEZBĘDNE w efektywnie prowadzonych działaniach marketingu internetowego. Bez solidnego contentu ani rusz. Jak zatem tworzyć wpisy i jak sobie pomóc? Pamiętaj, nawet jeżeli masz pióro lekkie jak hel i ostre jak brzytwa, sama umiejętność […]