Hosting – co to jest i jakie są rodzaje?

W kategoriach: Wskazówki i porady,

Hosting – domena to nie wszystko

Dla wielu właścicieli stron internetowych i sklepów online pojęcie, jakim jest hosting jest dość tajemnicze. Osoby, które nie są związane z informatyką rzadko kiedy wiedzą, co dokładnie zwrot ten oznacza. Jeśli należysz do tego grona, to ten artykuł jest dla Ciebie. Przybliżę w nim ten tajemniczy termin i odpowiem na najważniejsze pytania związane z hostingiem.

Hosting – must have każdej strony internetowej

Współczesny świat i rozwój technologii sprawił, że dziś nie wyobrażamy sobie braku dostępu do Internetu. Połączenia internetowe można zaobserwować na każdej płaszczyźnie naszego życia – online robimy zakupy, płacimy rachunki, uczymy się języków obcych czy po prostu pracujemy, a do tego każdy z nas może zaistnieć w Internecie dzięki mediom społecznościowym. Jeśli jednak chcesz prowadzić biznes w Internecie, to oprócz własnej domeny i strony potrzeby Ci będzie także dobry hosting.

Co to jest hosting?

Hosting to pewnego rodzaju dzierżawa przestrzeni w Internecie i zasobów serwera. Jego zadaniem jest opublikowanie i utrzymywanie stron internetowych oraz obsługa poczty elektronicznej. Strony www hostowane (przechowywane) są na serwerach, dzięki którym każdy użytkownik może wyświetlić daną stronę za pośrednictwem przeglądarki.

Bez dobrego hostingu nie jesteśmy w stanie w pełni komunikować się ze swoimi odbiorcami. Sama domena nie wystarczy, aby dotrzeć za jej pośrednictwem do grona potencjalnych klientów – jej posiadanie oznacza jedynie, że nikt poza Tobą nie będzie w stanie nią dysponować.

Hosting współdzielony, hosting VPS czy serwer dedykowany?

Zakładasz właśnie stronę internetową i rozglądasz się za usługą hostingu? Do wyboru masz kilka rodzajów. Na jaki powinieneś się zdecydować?

Hosting współdzielony

Mianem hostingu współdzielonego określa się serwer, w który powinno się zainwestować, jeśli zakłada się swoją pierwszą stronę internetową – bez konieczności jej szybkiego wypromowania. W ramach tej usługi hostingowej otrzymuje się dostęp do pewnej części zasobów serwera. W praktyce oznacza to, że na tej samej 'powierzchni’ może być wiele stron internetowych. Warto wiedzieć, że firmie hostingowej przy tego rodzaju usłudze przysługuje narzucenie limitów, co do obciążenia procesora, pamięci RAM czy liczby przesyłanych plików.

Serwer VPS

VPS, czyli Virtual Private Server to usługa o zdecydowanie większych możliwościach niż hosting współdzielony. Przede wszystkim masz większą kontrolę nad zasobami strony internetowej. Serwer VPS ma m.in. swój własny system plików czy procesów i użytkowników. Jedyna przeszkodą w obsłudze tego rodzaju hostingu jest wiedza – aby móc w pełni zarządzać takim serwerem trzeba chociażby umieć zainstalować potrzebne aplikacje. Jest jednak pewna zależność między serwerem VPS a hostingiem współdzielonym: w obu przypadkach nie otrzymuje się dostępu do wszystkich zasobów serwera.

Hosting dedykowany

Zakup hostingu dedykowanego to najlepsze rozwiązanie dla stron i sklepów internetowych, które mają bardzo dużą oglądalność i liczbę użytkowników. Oczywiście jest to najdroższa usługa serwerowa ze wszystkich wymienionych, ale zapewniająca jednocześnie największe możliwości. Jednym zdaniem można powiedzieć, że hosting dedykowany jest skierowany do najbardziej wymagających klientów: posiada kilkukrotnie więcej pamięci RAM, większą powierzchnię oraz lepszy procesor.

Darmowy hosting czy hosting płatny?

Zarówno hosting darmowy, jak i płatny polega na udostępnianiu użytkownikom wolnego miejsca na serwerze. Czy jednak się różnią?

Darmowy hosting www oprócz obsługi stron internetowych 'zmusza’ właścicieli do zaakceptowania wyświetlania dodatkowych reklam na witrynie właściciela. To pewnego rodzaju rekompensata za bezpłatne udostępnienie serwera. Niestety firmy hostingowe bardzo często w takim przypadku proponują niewielką przestrzeń serwera, a nawet konieczność współdzielenia jej z innymi użytkownikami. Zdarza się, że strony internetowe z darmowym hostingiem mają problemy z wyświetlaniem czy różnego rodzaju awariami.

Płatny hosting jest o wiele lepszym rozwiązaniem – strona internetowa czy sklep online jest zabezpieczony i niezawodny w swoim działaniu. Na witrynie nie występują reklamy, co pozytywnie wpływa na renomę danego serwisu. Dodatkowo w przypadku takiego hostingu otrzymuje się gwarancję pomocy technicznej, co jest bardzo ważne w przypadku osób nieznających się na rzeczy.

Ceny za usługi hostingowe są niskie, dlatego też bezcelowe wydaje się korzystanie z darmowych hostingów. Warto pamiętać także o certyfikacie SSL oferowanym w pakiecie hostingowym – dzięki niemu można poprawić ranking danego serwisu.

Jaki hosting będzie wystarczający dla Twojej firmy?

Zanim zdecydujesz się na dostawcę usług zastanów się, jaki hosting będzie najlepszy dla Twojej firmy. Jeśli to zadanie przerasta Twoją wiedzę warto skonsultować się ze specjalistami. Pamiętaj jednak, aby finalnie wybrać taki hosting, który będzie dla Ciebie niezawodny, szybki i relatywnie tani. Dodatkowo miej na uwadze gwarancje od usługodawcy. Zebranie wszystkich tych informacji pomoże

Zobacz inne artykuły

Jak prowadzić fanpage na facebooku? Tych błędów unikaj.
Facebook jest wszędzie, facebook wszystko wie, ponadto stał się prężnie działającą platformą reklamową.  Prowadzenie firmowego profilu na Facebook’u ma same plusy. Zaznajamiasz potencjalnych klientów ze swoją ofertą, a przede wszystkim dzięki fanpage’owi możesz budować wizerunek firmy oraz nawiązywać kontakt z klientami. To poprzez facebook możesz realizować część strategii jeżeli chodzi o content marketing. Jak prowadzić fanpage na facebooku tak, aby […]
Dlaczego nie ma mojej strony w Google?
Pytanie zaserwowane w tytule wątku jest jednym z najczęstszych jakie słyszymy w swojej pracy. Strona jest, wychuchana, pięknie opracowana graficznie – no majstersztyk! Tymczasem co by nie wpisywał w wyszukiwarkę, wyskakują tabuny konkurencji tylko nie Twoja strona… o co chodzi? Dlaczego nie ma mojej strony w Google? Dlaczego moja strona nie jest widoczna w Google […]
Webwriting – co to jest?
Webwriting to sposób formowania treści w taki sposób, aby dostosować je do panujących trendów w Internecie. Mało kto czyta artykuły od deski do deski! W natłoku informacji raczej skanujemy wzrokiem tekst, aby wyłowić co w nim najcenniejszego lub przekonać się, czy faktycznie warto się w niego zagłębić. Oznacza to, że twórcy artykułów mają raptem kilka sekund aby przekonać […]
Jak napisać FAQ? - praktyczne porady
Co to jest FAQ? Prowadzenie biznesu w branży e-commerce bez wątpienia wiąże się z pytaniami od klientów i setkami wysłanych odpowiedzi na niemal te same problemy. Jest na to sprawdzony sposób, który umożliwia użytkownikom uzyskanie odpowiedzi bez konieczności wysyłania maila czy przeprowadzenia rozmowy telefonicznej. FAQ, czyli Frequently Asked Questions to zbiór najczęściej zadawanych pytań przez […]
Jak zostać copywriterem?
W kategoriach: Copywriting, Tagi: Poradnik copywritera,
Pisanie, to jedna z Twoich supermocy, a przynajmniej coś co idzie Ci gładko i chcąc się rozwijać w tym kierunku poszukujesz informacji na temat tego jak zostać copywriterem? Warto zdać sobie sprawę, że copywriting to nie tylko pisanie tekstów.  To zawód wymagający ogromnej kreatywności, jak również znajomości trendów w marketingu. Wiedza z psychologii również będzie przydatna. […]
SEO Copywriting – o co chodzi?
SEO copywriting niektórym kojarzy się źle, jako niskiej jakości teksty typu masło maślane, nastawione na upychanie słów kluczowych. Parę lat temu tak było, ale aktualizacje algorytmów sprawiły, że ten odłam copywritingu musiał ewoluować. Dzisiaj dobry SEO copywriting czyli pisanie treści zoptymalizowanych pod wyszukiwarki to zadanie wymagające polotu i umiejętności. Tekst musi zawierać określone słowa kluczowe, ale w […]
Teksty SEO – od czego zacząć
Napisanie treści tak, aby była interesująca dla użytkownika oraz zoptymalizowana pod wyszukiwarkę to niełatwe zadanie. Przekonał się o tym każdy kto do tekstu tworzenia tekstu SEO zasiadł i … zgłupiał. Jak napisać skuteczny tekst SEO? Skorzystaj z kilku poniższych wskazówek. Pomysł na tekst i research W szeroko pojętym copywritingu, research to podstawa. Pomysł na tekst to […]
Unikalne treści i opisy na stronie internetowej – po co to wszystko?
Być może słyszałeś już o konieczności zapewnienia unikalnych treści na stronę lub sklep internetowy. Być może jeszcze nie słyszałeś. Możliwe jest też że słyszałeś ale machnąłeś ręką. Wszak unikalne treści wymagają dobrego obeznania z tworzeniem tekstów, ale i czasu. Po co bawić się w unikalne treści  skoro można np. skopiować opisy ze strony producenta? Dwa […]