Google Search Console – funkcje które warto znać

Dzisiejszy wpis kierujemy raczej do tych którzy dopiero rozważają zawarcie znajomości z użytecznym narzędziem jakim jest Google Search Console. Dla osób które używają GSC na co dzień, to oczywista oczywistość, ale jeżeli ktoś dopiero debiutuje w  rozwijaniu swojej witryny być może ma pewne rozterki co do wyboru narzędzia monitorującego ruch(albo zastanawia się czy w ogóle jakieś jest mu potrzebne). Co fajnego może Ci zaoferować to narzędzie, jakie funkcje Google Search Console są najbardziej przydatne i jak może skorzystać na nim optymalizacja stron internetowych? Dla debiutantów może wyglądać ono nieco odstraszająco, ale nie ma czego się bać. Korzyści jakie można zeń wyciągnąć są warte poświęcenia mu odrobiny czasu.

Dodamy też, że przy całym ogromie funkcjonalności, jest to narzędzie bezpłatne. No dobrze, to czego można dowiedzieć się z Google Search Console?

Funkcje Google Search Console – na jakie frazy wyświetla się strona i jakie frazy generują ruch

Co może Ci zaoferować Google Search Console? Przede wszystkim udzieli rzetelnych informacji o ruchu organicznym jaki odbywa się na Twojej stronie internetowej, czyli:

  • na jakie frazy wyświetla się strona – czy oby na pewno są takie, na jakich Ci zależy?
  • które podstrony są najczęściej odwiedzane lub najczęściej wyświetlane-  potencjał frazy jaka do nich prowadzi warto jest wykorzystać
  • która fraza ściąga największy ruch? Wykorzystaj to optymalizując np. opis kategorii.

Poza tym:

  • możesz zgłosić nowe strony to szybszego zaindeksowania
  • sprawdzisz poprawność obsługi strony na urządzeniach mobilnych – użytkownicy coraz częściej przesiadają się z desktopów na urządzenia mobilne właśnie, dlatego ten aspekt jest bardzo ważny.
  • GSC da znać o błędach indeksowania czy o złośliwym oprogramowaniu

GSC umożliwia sprawdzenie danych z 16 miesięcy działania witryny, ale okres możecie dowolnie ustawić. Może to być np. ostatnie 7 dni z działania witryny lub  3 miesiące. Skorzystać też możecie z opcji „Niestandardowe” – za pomocą dat ustawicie tam okres czasu z którego dane Was interesują.

Wykresy zobrazują Ci kiedy strona zarejestrowała największy ruch i klikalność, a kiedy spadki – nad tym również warto się zastanowić. Może spadek był wynikiem jakichś zmian w google, a może dotyka Cię zmora wielu branż, czyli sezonowość?

Jakie wnioski można wyciągnąć z analizy danych? Jeżeli jakaś fraza ściąga ruch warto zwrócić na nią uwagę.  Z kolei informacja, na jakie frazy wyświetla się konkretna podstrona bardzo przyda się w procesie optymalizacji witryny.

Co w przypadku gdy podstrona ma mnóstwo wyświetleń, ale bardzo mało kliknięć? Wniosek może być taki, że znajduje się gdzieś na n-tej stronie wyników wyszukiwania gdzie mało kto zagląda(btw, słyszeliście już, że zwłoki najlepiej ukryć na drugiej stronie wyników wyszukiwania? Tam nikt nie zagląda… 😉 ). To znak, że strona ma potencjał, ale przyda jej się optymalizacja aby wywindować ją do góry. A jak już wiesz o co chodzi, to możesz przystąpić do działania naprawczego 🙂

Strona wyświetla się nie na tą frazę na jakiej Ci zależy

Bywa i tak, że strona wyświetla się i to czasami nawet wysoko… tylko nie na frazy na jakich Ci zależy lub na frazy całkiem nie związane z branżą jakiej dotyczy. Jest to znak, że trzeba przeanalizować stronę – może podstrona w opisie posiada wyrazy które są winne temu stanowi rzeczy? A może priorytetowe nagłówki są źle skonstruowane, przez co nakierowują algorytmy na nie tę frazę co trzeba? Koniecznie to sprawdź i zmień.

Google Search Console – stan indeksowania

GSC powie też co tam słychać jeżeli mowa o indeksacji strony. Wyjawi, czy strona była indeksowana, czy też nie. Jeżeli napotkano jakieś błędy w indeksacji, to z Search Console się o tym dowiesz.  Surfując po odmętach sieci, a szczególnie po sklepach internetowych pewnie nieraz spotkałeś się z nieco irytującym błędem 404 – Nie znaleziono strony. Dlaczego wspominam o esklepach? Otóż dla wielu sklepów logicznym jest, że produkt który zszedł ze stanów należy usunąć. Tymczasem owa podstrona nadal jest odwiedzana przez boty indeksujące, a użytkownicy mogą tam trafiać w poszukiwaniu owego przedmiotu. Nic tak nie irytuje, jak znalezienie upragnionego przedmiotu, klik i błąd 404 😉 W poprzednim wpisie informowaliśmy co zrobić z niedostępnym produktem w sklepie internetowym, zerknijcie.

W skrócie: nie usuwajcie produktów, a ustawcie przekierowanie 301 i zaproponujcie klientowi analogiczne, zbliżone produkty. Jest szansa, że klient pozostanie, a ruch zbierany dotychczas przez jedną podstronę zostanie przeniesiony na inne. Można również utworzyć archiwum produktów i tam przenosić owe produkty.

Poproś o indeksowanie

Wklej link do postrony w głównym pasku „Sprawdź dowolny adres url w (obrębie witryny)” , żeby przekonać się jak Google widzi Twoją stronę. Zobaczysz, czy strona została już zindeksowana, czy jeszcze nie. Klikając „poproś o indeksowanie” dajesz botom Googla cynk, aby wejść na tą stronę i ją zindeksować – przyda się to też w przypadku, gdy wprowadzałeś zmiany w stronie i zależy Ci na powtórnej indeksacji.

Sami widzicie, jak wielki potencjał drzemie w tym narzędziu. Warto się z nim zaprzyjaźnić i nauczyć się interpretować dane – Twoja witryna tylko na tym zyska. Do tego, przy ogromnej użyteczności jest to narzędzie bezpłatne, więc tym bardziej warto je włączyć do repertuaru.

Dla kogo jest Google Search Console?

Osobom początkującym, często wydaje się, że jest to skomplikowane narzędzie dla webmasterów. Tymczasem, GSC jest przejrzyste i intuicyjne w obsłudze. Kto może z powodzeniem zaglądać w funkcje google search console?

  • specjaliści SEO oraz SEM – za pomocą konsoli wygodnie można monitorować ruch na stronie
  • administratorzy strony
  • właściciele firm
  • programiści
  • każdy kto chce zajrzeć w ruch swojej strony

Jak tam, działacie z GSC? Czy dopiero macie zamiar? Jak widzicie korzyści jest mnóstwo. Po prostu warto.

Zobacz inne artykuły

Blog firmowy – 4 powody dlaczego warto go mieć
Posiadanie własnej strony internetowej i aktywna obecność w mediach społecznościowych to obecnie standard w prowadzeniu biznesu. Ale czy zastanawiałeś się kiedyś, jak możesz jeszcze bardziej wyróżnić swoją firmę na tle konkurencji? Rozwiązaniem może być blog firmowy, który często bywa niedoceniany. W tym artykule przedstawimy cztery powody, dla których warto prowadzić bloga firmowego. Dowiesz się, jak […]
Facebook Pixel – czym jest i jak działa?
Prowadzisz stronę na Facebooku swojej firmy? Może zajmujesz się prowadzeniem stron na portalu dla swoich klientów? Jeśli odpowiedziałeś twierdząco to prawdopodobnie prowadzisz także kampanie Facebook Ads, a to oznacza, że ten artykuł jest skierowany do Ciebie.  Mimo wielu starań kampanie nie przynoszą oczekiwanych efektów, a reklamy nie trafiają do docelowych odbiorców, na których najbardziej zależy […]
Opisy kategorii - dlaczego są takie ważne i jak je tworzyć
Opisy kategorie w sklepie internetowym Zakładasz sklep internetowy.  Roboty masa, tworzysz kategorie, zapełniasz je produktami wysokiej klasy. Włożyłeś w to serce, lwią część zawartości swojego konta oraz nerwy.  Miło byłoby aby biznes zaczął się kręcić. Często jest tak, że w pośpiechu deprecjonuje się rolę opisów kategorii. Może nawet nie tyle deprecjonuje, co całkiem je olewa […]
Co to jest Newsletter i co powinieneś wiedzieć?
W kategoriach: Marketing internetowy, Tagi: Email marketing,
Co to jest newsletter? Pragniesz zbudować bazę klientów, dzięki której sprawniej i szybciej będziesz mógł się z nimi komunikować? Zależy Ci na tym, aby docierać do nich i zostać zapamiętanym? Jednym ze sposobów, jakie ułatwi Ci to zadanie jest newsletter. Co to jest? Newsletter to rodzaj mailingu wysyłanego do stałych klientów, w celu informowania ich […]
Prawo Murphiego w marketingu
Prawa Murphiego można spotkać niemal w każdej dziedzinie życia – po prostu zdarzają nam się dni, w których po prostu nic nie idzie zgodnie z planem. Zaspałeś do pracy, przez co nie wypiłeś porannej kawy i już wiesz, że to nie będzie Twój dzień. Niewątpliwie każdy z nas miał w swoim życiu właśnie takie momenty. […]
Google Moja Firma – jak poprawić pozycję wizytówki
Wizytówka w Google – niby taka niepozorna, a dająca tak wiele możliwości, jeżeli chodzi o lokalne promowanie Twojego biznesu. W takim razie jak poprawić pozycję wizytówki? Kiedy użytkownik szuka usług i produktów na danym obszarze, Google podpowiada konkretne miejsca. Wizytówka Google sprawia, że przedsiębiorstwo częściej wyświetla się w wyszukiwarkach. Co więcej, GMF jest też sposobem na […]
Transkrypcja nagrań podcastów a SEO i pozycjonowanie
Transkrypcja podcastu i nagrań, tylko po co? Jeżeli jesteś podcasterem, lub dzielisz się swoją wiedzą publikując filmiki w Internecie, zapewne zdajesz sobie sprawę jak potężną dozę wiedzy potrafisz „sprzedać” w jednym odcinku. Szkoda tylko, że algorytmy indeksujące nie biegają po podcastach i po nagraniach audiovideo, czyli tym samym nie indeksują ich zawartości. Oznacza to, że […]
Jak zachęcić klienta do zakupów w sklepie internetowym?
Sklep internetowy fajna sprawa – wszak koszty jego utrzymania przeważnie są sporo niższe niż sklepu stacjonarnego. Minus jest taki, że w internetowej przestrzeni masz też więcej konkurencji. Sklepy internetowe prezentują swoje oferty niczym paw rozkłada ogon. W Google Analytics widzisz, że ludzie wchodzą na stronę Twojego sklepu, błąkają się po nim chwilę po czym opuszczają […]