Google Search Console – funkcje które warto znać

Dzisiejszy wpis kierujemy raczej do tych którzy dopiero rozważają zawarcie znajomości z użytecznym narzędziem jakim jest Google Search Console. Dla osób które używają GSC na co dzień, to oczywista oczywistość, ale jeżeli ktoś dopiero debiutuje w  rozwijaniu swojej witryny być może ma pewne rozterki co do wyboru narzędzia monitorującego ruch(albo zastanawia się czy w ogóle jakieś jest mu potrzebne). Co fajnego może Ci zaoferować to narzędzie, jakie funkcje Google Search Console są najbardziej przydatne i jak może skorzystać na nim optymalizacja stron internetowych? Dla debiutantów może wyglądać ono nieco odstraszająco, ale nie ma czego się bać. Korzyści jakie można zeń wyciągnąć są warte poświęcenia mu odrobiny czasu.

Dodamy też, że przy całym ogromie funkcjonalności, jest to narzędzie bezpłatne. No dobrze, to czego można dowiedzieć się z Google Search Console?

Funkcje Google Search Console – na jakie frazy wyświetla się strona i jakie frazy generują ruch

Co może Ci zaoferować Google Search Console? Przede wszystkim udzieli rzetelnych informacji o ruchu organicznym jaki odbywa się na Twojej stronie internetowej, czyli:

  • na jakie frazy wyświetla się strona – czy oby na pewno są takie, na jakich Ci zależy?
  • które podstrony są najczęściej odwiedzane lub najczęściej wyświetlane-  potencjał frazy jaka do nich prowadzi warto jest wykorzystać
  • która fraza ściąga największy ruch? Wykorzystaj to optymalizując np. opis kategorii.

Poza tym:

  • możesz zgłosić nowe strony to szybszego zaindeksowania
  • sprawdzisz poprawność obsługi strony na urządzeniach mobilnych – użytkownicy coraz częściej przesiadają się z desktopów na urządzenia mobilne właśnie, dlatego ten aspekt jest bardzo ważny.
  • GSC da znać o błędach indeksowania czy o złośliwym oprogramowaniu

GSC umożliwia sprawdzenie danych z 16 miesięcy działania witryny, ale okres możecie dowolnie ustawić. Może to być np. ostatnie 7 dni z działania witryny lub  3 miesiące. Skorzystać też możecie z opcji „Niestandardowe” – za pomocą dat ustawicie tam okres czasu z którego dane Was interesują.

Wykresy zobrazują Ci kiedy strona zarejestrowała największy ruch i klikalność, a kiedy spadki – nad tym również warto się zastanowić. Może spadek był wynikiem jakichś zmian w google, a może dotyka Cię zmora wielu branż, czyli sezonowość?

Jakie wnioski można wyciągnąć z analizy danych? Jeżeli jakaś fraza ściąga ruch warto zwrócić na nią uwagę.  Z kolei informacja, na jakie frazy wyświetla się konkretna podstrona bardzo przyda się w procesie optymalizacji witryny.

Co w przypadku gdy podstrona ma mnóstwo wyświetleń, ale bardzo mało kliknięć? Wniosek może być taki, że znajduje się gdzieś na n-tej stronie wyników wyszukiwania gdzie mało kto zagląda(btw, słyszeliście już, że zwłoki najlepiej ukryć na drugiej stronie wyników wyszukiwania? Tam nikt nie zagląda… 😉 ). To znak, że strona ma potencjał, ale przyda jej się optymalizacja aby wywindować ją do góry. A jak już wiesz o co chodzi, to możesz przystąpić do działania naprawczego 🙂

Strona wyświetla się nie na tą frazę na jakiej Ci zależy

Bywa i tak, że strona wyświetla się i to czasami nawet wysoko… tylko nie na frazy na jakich Ci zależy lub na frazy całkiem nie związane z branżą jakiej dotyczy. Jest to znak, że trzeba przeanalizować stronę – może podstrona w opisie posiada wyrazy które są winne temu stanowi rzeczy? A może priorytetowe nagłówki są źle skonstruowane, przez co nakierowują algorytmy na nie tę frazę co trzeba? Koniecznie to sprawdź i zmień.

Google Search Console – stan indeksowania

GSC powie też co tam słychać jeżeli mowa o indeksacji strony. Wyjawi, czy strona była indeksowana, czy też nie. Jeżeli napotkano jakieś błędy w indeksacji, to z Search Console się o tym dowiesz.  Surfując po odmętach sieci, a szczególnie po sklepach internetowych pewnie nieraz spotkałeś się z nieco irytującym błędem 404 – Nie znaleziono strony. Dlaczego wspominam o esklepach? Otóż dla wielu sklepów logicznym jest, że produkt który zszedł ze stanów należy usunąć. Tymczasem owa podstrona nadal jest odwiedzana przez boty indeksujące, a użytkownicy mogą tam trafiać w poszukiwaniu owego przedmiotu. Nic tak nie irytuje, jak znalezienie upragnionego przedmiotu, klik i błąd 404 😉 W poprzednim wpisie informowaliśmy co zrobić z niedostępnym produktem w sklepie internetowym, zerknijcie.

W skrócie: nie usuwajcie produktów, a ustawcie przekierowanie 301 i zaproponujcie klientowi analogiczne, zbliżone produkty. Jest szansa, że klient pozostanie, a ruch zbierany dotychczas przez jedną podstronę zostanie przeniesiony na inne. Można również utworzyć archiwum produktów i tam przenosić owe produkty.

Poproś o indeksowanie

Wklej link do postrony w głównym pasku „Sprawdź dowolny adres url w (obrębie witryny)” , żeby przekonać się jak Google widzi Twoją stronę. Zobaczysz, czy strona została już zindeksowana, czy jeszcze nie. Klikając „poproś o indeksowanie” dajesz botom Googla cynk, aby wejść na tą stronę i ją zindeksować – przyda się to też w przypadku, gdy wprowadzałeś zmiany w stronie i zależy Ci na powtórnej indeksacji.

Sami widzicie, jak wielki potencjał drzemie w tym narzędziu. Warto się z nim zaprzyjaźnić i nauczyć się interpretować dane – Twoja witryna tylko na tym zyska. Do tego, przy ogromnej użyteczności jest to narzędzie bezpłatne, więc tym bardziej warto je włączyć do repertuaru.

Dla kogo jest Google Search Console?

Osobom początkującym, często wydaje się, że jest to skomplikowane narzędzie dla webmasterów. Tymczasem, GSC jest przejrzyste i intuicyjne w obsłudze. Kto może z powodzeniem zaglądać w funkcje google search console?

  • specjaliści SEO oraz SEM – za pomocą konsoli wygodnie można monitorować ruch na stronie
  • administratorzy strony
  • właściciele firm
  • programiści
  • każdy kto chce zajrzeć w ruch swojej strony

Jak tam, działacie z GSC? Czy dopiero macie zamiar? Jak widzicie korzyści jest mnóstwo. Po prostu warto.

Zobacz inne artykuły

Personal branding
Personal branding to pojęcie, które już od kilku lat gości na polskim rynku marketingu. Liczba specjalistów zajmujących się kreowaniem wizerunku zwiększa się z roku na rok. Jeszcze do niedawna personal branding był zarezerwowany wyłącznie dla ważnych osobistości, takich jak politycy czy celebryci. Dziś jednak wiemy, że pojęcie to dotyczy bezwzględnie wszystkich. W tym artykule skupię […]
Meta Tagi - title i description - jak tworzyć metadane?
Meta title i meta description Meta title i description są bardzo ważnym elementem wyświetlanym przez wyszukiwarkę Google. Opisane są w nich kluczowe informacje na temat danej witryny internetowej, które nie są widoczne bezpośrednio na stronie. Ich zadaniem jest sygnalizowane zarówno użytkowników, jak i wyszukiwarki o temacie, jaki znajduje się na danej podstronie. I choć na […]
Copywriter – kto to taki i jaki jest jego zakres obowiązków?
W świecie marketingu, copywriter to prawdziwy kreator słów, który ma moc przekształcania prostych zdań w przekonujące i angażujące treści. To osoba, która tworzy teksty, które nie tylko informują, ale przede wszystkim przyciągają uwagę, budzą emocje i skłaniają do działania. Ale czym dokładnie zajmuje się copywriter? Jakie są jego obowiązki i jakie umiejętności powinien posiadać? W […]
Operatory wyszukiwania Google
W kategoriach: Wskazówki i porady, Tagi: Wyszukiwarka Google,
Google to jedna z najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych, która zapewnia szybkie i skuteczne wyszukiwanie informacji. Aby ułatwić jeszcze bardziej korzystanie z jej usług, Google udostępnia wiele operatorów wyszukiwania, które pozwalają ograniczyć wyniki wyszukiwania lub wyświetlić konkretne informacje. Oto opis kilku najpopularniejszych operatorów Google: Operator: OR Operator OR oznacza „albo… albo…”. Możesz użyć tego operatora, aby określić […]
Surfer SEO Content Editor - różne punkty widzenia w zależności od stanowiska pracy
Czy zastanawialiście się co zrobić, aby artykuły, opisy produktów czy kategorii pisało się szybciej, prościej i jak idealnie trafić w odpowiednie słowa kluczowe i ich ilość? Już nie musicie się zamartwiać, ponieważ chłopaki z Surfer zrobili świetną robotę i stworzyli content editor. Content Editor jest to zakładka w programie Surfer do tworzenia content marketingu, czyli […]
Sprzedaż na Allegro – jak zacząć?
W kategoriach: Wskazówki i porady,
Biznes w branży e-commerce – sklep internetowy czy platforma sprzedażowa? Planując wejście na rynek e-commerce wielu początkujących sprzedawców zadaje sobie pytanie: Lepszym rozwiązaniem dla mnie będzie stworzenie sklepu internetowego czy platforma sprzedażowa? Oczywiście nie ma reguły, która odnosiłaby się do każdej branży, jednak warto wiedzieć, że Allegro jest jednym z czołowych miejsc w polskim e-commerce, gdzie powinien pojawić się Twój asortyment i […]
Jak promować sklep internetowy na Facebooku
Wymyśliłeś, albo wprowadzasz do swojej oferty nowy produkt. Wiesz, że drzemie w nim potencjał. Co zrobić aby zainteresować nim również Twoich odbiorców. Facebook się przyda tylko co konkretnie zrobić aby produkt wypromować na Facebooku z polotem i skutecznie? Copywriting produktowy może się przydać, ale to nie wszystko. Jak wypromować produkt lub usługę na Facebooku – strategia Niecierpliwisz się i […]
Dobrego marketingowca - 7 cech
Wiele osób twierdzi, że marketingowcem trzeba się urodzić.  Niekoniecznie, możliwości uczenia się są ogromne, niemniej zapewne spotkaliście się z jednostkami wybitnie utalentowanymi w tym zakresie tak po prostu, z natury. Gdyby tak włożyć kilku dobrych marketingowców w laboratoryjną wirówkę dałoby się zapewne kilka cech wyekstrahować. Jakie są cechy dobrego marketingowca? Wyłowiliśmy 7 uniwersalnych. Kreatywność Nazwa […]