e-commerce – czym jest i jak działa?

E-commerce, czyli handel elektroniczny, to termin, który zna każdy, kto choć raz dokonał zakupu przez internet. W dobie cyfryzacji i rosnącej popularności zakupów online, e-commerce stał się jednym z kluczowych elementów globalnej gospodarki. Ale czym dokładnie jest e-commerce i jak działa? Jakie są jego typy i jakie korzyści przynosi zarówno dla sprzedawców, jak i konsumentów? W tym artykule postaramy się odpowiedzieć na te pytania, przybliżając Ci świat handlu elektronicznego. Omówimy również, jak założyć własny sklep internetowy i jakie są możliwości rozwoju w branży e-commerce. Zapraszamy do lektury!

Co to jest e-commerce

Popularność sklepów internetowych na całym świecie rośnie każdego dnia. Wszyscy przeglądamy oferty w sieci, porównujemy ceny, analizujemy podane informacje o produkcje, a na końcu wybieramy najlepszą dla siebie propozycję. Proces kupna i sprzedaży produktów, a także usług w Internecie nazywamy e-commerce. Jest to po prostu handel elektroniczny, który odbywa się nie tylko na sklepach online, ale także na platformach sprzedażowych, takich jak Allegro, OLX czy eBay. Do branży e-commerce zaliczane są także usługi B2B, takie jak hurtownie oferujące dropshipping. Chcesz dowiedzieć się więcej na temat sprzedaży internetowej? Zapraszam Cię do dalszej części artykułu.

Handel elektroniczny – poznaj jego typy

Warto wiedzieć, że e-commerce nie jedno ma imię. Zwróciłem na to uwagę już na wstępie, zaznaczając, że handel elektroniczny to nie tylko sklepy internetowe. I choć jest to najpopularniejsza forma sprzedaży online to trzeba pamiętać o innych. Zatem relacje pomiędzy podmiotami możemy podzielić na kilka rodzajów:

  • B2B – z ang. Business to Business to wymiana między firmami. Służy nie tylko do zawierania transakcji, ale także do budowania sieci dostawców, odbiorców czy poszukiwania partnerów biznesowych. Relacja Business to Business najczęściej zachodzi w przypadku, gdy sklep detaliczny kupuje produkty od hurtowni. Istnieje również wiele platform B2B, które ułatwiają realizację wymiany handlowej pomiędzy dwoma firmami.
  • B2C – z ang. Business to Customer to najczęściej spotykany rodzaj handlu elektronicznego. Zaliczają się do niego sklepy internetowe, w których to osoby prywatne kupują produkty od konkretnej firmy. Można również wyróżnić aukcje internetowe, czy Najważniejszym celem w relacji B2C jest pozyskiwanie nowych klientów i tworzenie stałych relacji z tymi dotychczasowymi.
  • C2C – z ang. Customer to Customer to termin określany w handlu pomiędzy dwoma osobami prywatnymi. Do takiej transakcji dochodzi, kiedy zarówno sprzedający, jak i kupujący nie jest przedsiębiorcą. Najczęściej dochodzi do niej poprzez portale aukcyjne lub ogłoszeniowe.
  • C2B – z ang. Customer to Business to dość rzadki rodzaj transakcji handlowych, w których to firma zaopatruje się u osoby prywatnej – klient indywidualny proponuje w sieci produkty, a zainteresowana nimi firma je kupuje.

Sklep internetowy jako najpopularniejsza forma e-commerce

Nie ulega wątpliwości, że mówiąc e-commerce większość z nas ma na myśli sklep internetowy. Ze wcześniejszym akapicie zwróciłem uwagę, że jest to najpopularniejszy rodzaj handlu elektronicznego. Sprzedaż online rozwija się nie tylko dzięki postępowi technologicznemu, ale również zapotrzebowaniu potencjalnych klientów. Sklepy internetowe stały się najważniejszym i najczęściej stosowanym narzędziem pozwalającym dotrzeć do grupy docelowej. Oczywiście pracę sklepu online można wspomóc różnego rodzaju platformami sprzedażowymi, dodając produkty do porównywarek cen czy tworząc aplikację mobilną na smartfony i tablety. Doskonałym pomysłem jest również założenie sklepu w social media. Każda promocja i rozpowszechnianie sklepu internetowego w sieci bez wątpienia pozytywnie wpływa na zyski w branży e-commerce.

E-commerce – korzyści

Zastanawiasz się, co możesz zyskać wkraczając na rynek e-commerce? Poznaj korzyści, jakie możesz odnieść nie tylko Ty, ale również Twoi klienci.

  • Wygoda i oszczędność czasu – możesz pracować gdzie chcesz i kiedy chcesz,
  • redukcja kosztów,
  • możliwość szybkiego dodania nowych produktów i zamieszczenia w nich rozbudowanego opisu SEO,
  • możliwość porównywania ofert u konkurencji bez wychodzenia z domu,
  • zbieranie opinii o firmie i rozpowszechnianie ich w Internecie,
  • budowanie świadomości marki,
  • brak ograniczeń geograficznych – możesz docierać nie tylko do lokalnej społeczności, ale do potencjalnych klientów z całej Polski i nie tylko,
  • zdecydowanie szybszy kontakt z klientem,
  • brak pośpiechu w procesie zakupowym i ograniczeń czasowych – klienci sami decydują ile czasu spędzają na zakupach w Internecie, nikt ich nie pośpiesza, a długa kolejka do kasy nie obowiązuje,
  • szeroki dostęp do asortymentu – determinacja klientów nie zna granic: jeśli nie znaleźli interesującego ich przedmiotu u konkurencji, mogą zrobić to u Ciebie!

Założenie własnego sklepu internetowego

Jeśli posiadasz stacjonarny sklep to doskonale zdajesz sobie sprawę z kosztów, jakie wiążą się z jego utrzymaniem. Pomyśl o przeniesieniu swoich produktów do Internetu! Mając świadomość prowadzenia biznesu będzie Ci o wiele łatwiej pozyskać najbardziej wartościowych i powracających konsumentów. Poszerzając swój rynek zbytu masz szansę na większą sprzedaż i zarobki. Mając już określone produkty, jakie chcesz sprzedawać przejdź o krok dalej i:

  • wybierz platformę e-commerce i stwórz na niej sklep internetowy – na wielu z nich możesz skorzystać z gotowych rozwiązań,
  • pamiętaj o zaoferowaniu użytkownikom jak najwięcej metod płatności – każdy klient ma swoją ulubioną metodę i to ona w dużej mierze decyduje o sfinalizowaniu koszyka,
  • zaproponuj wiele opcji dostawy – tak jak w przypadku płatności każdy ma ulubionego kuriera, który może zadecydować o zakupach właśnie u Ciebie,
  • zadbaj o regulamin i politykę prywatności – to podstawowa dokumentacja prawna, która musi znaleźć się na każdym sklepie internetowym.

E-commerce – możliwości rozwoju dla Ciebie

Aktualnie branża e-commerce rozwija się w ekspresowym tempie. Szacuje się, że co druga złotówka każdego Polaka wydawana jest w sklepie internetowym. To ogromna szansa dla Twojego biznesu, która może dać Ci wiele możliwości rozwoju. Wykorzystaj sprzedaż internetową dla własnych celów, która z dnia na dzień rośnie w siłę. Nie zapominaj jednak o dbaniu nie tylko o swój interes, ale i zadowolenie klientów. Słuchaj ich potrzeb, sugestii i propozycji. To one są w dużej mierze prowadzą do sukcesu w e-commerce. Dzięki takiemu podejściu do handlu elektronicznego będziesz mieć pewność,  że klienci będą kupować u Ciebie i polecać Cię wśród znajomych.

Zobacz inne artykuły

Transkrypcja nagrań podcastów a SEO i pozycjonowanie
Transkrypcja podcastu i nagrań, tylko po co? Jeżeli jesteś podcasterem, lub dzielisz się swoją wiedzą publikując filmiki w Internecie, zapewne zdajesz sobie sprawę jak potężną dozę wiedzy potrafisz „sprzedać” w jednym odcinku. Szkoda tylko, że algorytmy indeksujące nie biegają po podcastach i po nagraniach audiovideo, czyli tym samym nie indeksują ich zawartości. Oznacza to, że […]
Psychologia marketingu
Psychologia marketingu to fascynujące połączenie nauki o ludzkim umyśle i strategii sprzedaży. To dziedzina, która bada, jak różne aspekty ludzkiego zachowania wpływają na decyzje zakupowe. W tym artykule przyjrzymy się bliżej temu, jak psychologia jest wykorzystywana w marketingu i sprzedaży, jak działają strategie marketingowe oparte na psychologii, jakie role odgrywają spostrzeganie, pierwsze wrażenie i pamięć […]
Opisy kategorii - dlaczego są takie ważne i jak je tworzyć
Opisy kategorie w sklepie internetowym Zakładasz sklep internetowy.  Roboty masa, tworzysz kategorie, zapełniasz je produktami wysokiej klasy. Włożyłeś w to serce, lwią część zawartości swojego konta oraz nerwy.  Miło byłoby aby biznes zaczął się kręcić. Często jest tak, że w pośpiechu deprecjonuje się rolę opisów kategorii. Może nawet nie tyle deprecjonuje, co całkiem je olewa […]
Ścieżka zakupowa w e-commerce - jak ją ułatwić?
W kategoriach: Wskazówki i porady,
Ścieżka zakupowa czyli droga jaką przechodzi Twój klient, od buszowania po labiryntach Twojego e-sklepu, do momentu sfinalizowania transakcji. Zadbaj, aby nie była wyboista, bo porzucony koszyk to nie jest to, co nakręci Twój biznes. Jak ułatwić ścieżkę zakupową aby klient nie zboczył z trasy i nie poszedł do konkurencji? Poznajcie kilka sposobów! Jak ułatwić ścieżkę […]
Dlaczego warto prowadzić blog firmowy?
Blogosfera kwitnie. Rozrasta się niczym trawnik na wiosnę. Obecne blogi wyewoluowały z internetowych pamiętników w potężne medium reklamowe, opiniotwórcze oraz informacyjne. Blog  firmowy, dlaczego warto go mieć? Ponieważ taki blog to bardzo wszechstronne narzędzie, to taki multitool świata internetowego! Przejdę do meritum: dlaczego warto prowadzić blog firmowy i dlaczego powinieneś robić to dobrze? Prowadzenie bloga firmowego –  zalety Co […]
Jak pozycjonować sklep internetowy?
Pozycjonowanie sklepu internetowego Pozycjonowanie sklepów internetowych to jedno z najskuteczniejszych działań marketingowych, które służy jego promocji i reklamie. Dzięki pojawieniu się wysoko w wynikach wyszukiwania będziesz mieć szansę na znalezienie szerszego grona klientów. W branży e-commerce bywa tak, że każdy właściciel biznesu prędzej czy później zetknie się z pojęciem, jakim jest pozycjonowanie sklepu internetowego. Im […]
Sprzedaż internetowa w wielu językach
Tworzenie sklepu internetowego na światową skalę Robienie zakupów internetowych we własnym języku jest doceniane przez użytkowników na całym świecie. Przeczytanie opisów produktów i parametrów w dobrze znanym nam języku sprawia, że chętniej chcemy skorzystać z oferty danego sklepu online. Warto wiedzieć, że przedstawienie treści w kilku wersjach językowych może przyczynić się do zwiększenia sprzedaży – […]
Opisy produktów w sklepie internetowym – dlaczego są tak ważne?
Jak powinien wyglądać idealny opis produktu do sklepu internetowego? Gdyby świat był czarno biały, moglibyśmy przepis na opis produktu przedstawić następująco: No dobrze, przepis już mamy, ale to nie wszystko. Nie znając proporcji, nie mając umiejętności – zamiast opisu pachnącego niczym biszkopt, może wyjść zakalec. Opisy produktów to nie tylko sposób na przekonanie klienta i zwiększenie […]