e-commerce – czym jest i jak działa?

E-commerce, czyli handel elektroniczny, to termin, który zna każdy, kto choć raz dokonał zakupu przez internet. W dobie cyfryzacji i rosnącej popularności zakupów online, e-commerce stał się jednym z kluczowych elementów globalnej gospodarki. Ale czym dokładnie jest e-commerce i jak działa? Jakie są jego typy i jakie korzyści przynosi zarówno dla sprzedawców, jak i konsumentów? W tym artykule postaramy się odpowiedzieć na te pytania, przybliżając Ci świat handlu elektronicznego. Omówimy również, jak założyć własny sklep internetowy i jakie są możliwości rozwoju w branży e-commerce. Zapraszamy do lektury!

Co to jest e-commerce

Popularność sklepów internetowych na całym świecie rośnie każdego dnia. Wszyscy przeglądamy oferty w sieci, porównujemy ceny, analizujemy podane informacje o produkcje, a na końcu wybieramy najlepszą dla siebie propozycję. Proces kupna i sprzedaży produktów, a także usług w Internecie nazywamy e-commerce. Jest to po prostu handel elektroniczny, który odbywa się nie tylko na sklepach online, ale także na platformach sprzedażowych, takich jak Allegro, OLX czy eBay. Do branży e-commerce zaliczane są także usługi B2B, takie jak hurtownie oferujące dropshipping. Chcesz dowiedzieć się więcej na temat sprzedaży internetowej? Zapraszam Cię do dalszej części artykułu.

Handel elektroniczny – poznaj jego typy

Warto wiedzieć, że e-commerce nie jedno ma imię. Zwróciłem na to uwagę już na wstępie, zaznaczając, że handel elektroniczny to nie tylko sklepy internetowe. I choć jest to najpopularniejsza forma sprzedaży online to trzeba pamiętać o innych. Zatem relacje pomiędzy podmiotami możemy podzielić na kilka rodzajów:

  • B2B – z ang. Business to Business to wymiana między firmami. Służy nie tylko do zawierania transakcji, ale także do budowania sieci dostawców, odbiorców czy poszukiwania partnerów biznesowych. Relacja Business to Business najczęściej zachodzi w przypadku, gdy sklep detaliczny kupuje produkty od hurtowni. Istnieje również wiele platform B2B, które ułatwiają realizację wymiany handlowej pomiędzy dwoma firmami.
  • B2C – z ang. Business to Customer to najczęściej spotykany rodzaj handlu elektronicznego. Zaliczają się do niego sklepy internetowe, w których to osoby prywatne kupują produkty od konkretnej firmy. Można również wyróżnić aukcje internetowe, czy Najważniejszym celem w relacji B2C jest pozyskiwanie nowych klientów i tworzenie stałych relacji z tymi dotychczasowymi.
  • C2C – z ang. Customer to Customer to termin określany w handlu pomiędzy dwoma osobami prywatnymi. Do takiej transakcji dochodzi, kiedy zarówno sprzedający, jak i kupujący nie jest przedsiębiorcą. Najczęściej dochodzi do niej poprzez portale aukcyjne lub ogłoszeniowe.
  • C2B – z ang. Customer to Business to dość rzadki rodzaj transakcji handlowych, w których to firma zaopatruje się u osoby prywatnej – klient indywidualny proponuje w sieci produkty, a zainteresowana nimi firma je kupuje.

Sklep internetowy jako najpopularniejsza forma e-commerce

Nie ulega wątpliwości, że mówiąc e-commerce większość z nas ma na myśli sklep internetowy. Ze wcześniejszym akapicie zwróciłem uwagę, że jest to najpopularniejszy rodzaj handlu elektronicznego. Sprzedaż online rozwija się nie tylko dzięki postępowi technologicznemu, ale również zapotrzebowaniu potencjalnych klientów. Sklepy internetowe stały się najważniejszym i najczęściej stosowanym narzędziem pozwalającym dotrzeć do grupy docelowej. Oczywiście pracę sklepu online można wspomóc różnego rodzaju platformami sprzedażowymi, dodając produkty do porównywarek cen czy tworząc aplikację mobilną na smartfony i tablety. Doskonałym pomysłem jest również założenie sklepu w social media. Każda promocja i rozpowszechnianie sklepu internetowego w sieci bez wątpienia pozytywnie wpływa na zyski w branży e-commerce.

E-commerce – korzyści

Zastanawiasz się, co możesz zyskać wkraczając na rynek e-commerce? Poznaj korzyści, jakie możesz odnieść nie tylko Ty, ale również Twoi klienci.

  • Wygoda i oszczędność czasu – możesz pracować gdzie chcesz i kiedy chcesz,
  • redukcja kosztów,
  • możliwość szybkiego dodania nowych produktów i zamieszczenia w nich rozbudowanego opisu SEO,
  • możliwość porównywania ofert u konkurencji bez wychodzenia z domu,
  • zbieranie opinii o firmie i rozpowszechnianie ich w Internecie,
  • budowanie świadomości marki,
  • brak ograniczeń geograficznych – możesz docierać nie tylko do lokalnej społeczności, ale do potencjalnych klientów z całej Polski i nie tylko,
  • zdecydowanie szybszy kontakt z klientem,
  • brak pośpiechu w procesie zakupowym i ograniczeń czasowych – klienci sami decydują ile czasu spędzają na zakupach w Internecie, nikt ich nie pośpiesza, a długa kolejka do kasy nie obowiązuje,
  • szeroki dostęp do asortymentu – determinacja klientów nie zna granic: jeśli nie znaleźli interesującego ich przedmiotu u konkurencji, mogą zrobić to u Ciebie!

Założenie własnego sklepu internetowego

Jeśli posiadasz stacjonarny sklep to doskonale zdajesz sobie sprawę z kosztów, jakie wiążą się z jego utrzymaniem. Pomyśl o przeniesieniu swoich produktów do Internetu! Mając świadomość prowadzenia biznesu będzie Ci o wiele łatwiej pozyskać najbardziej wartościowych i powracających konsumentów. Poszerzając swój rynek zbytu masz szansę na większą sprzedaż i zarobki. Mając już określone produkty, jakie chcesz sprzedawać przejdź o krok dalej i:

  • wybierz platformę e-commerce i stwórz na niej sklep internetowy – na wielu z nich możesz skorzystać z gotowych rozwiązań,
  • pamiętaj o zaoferowaniu użytkownikom jak najwięcej metod płatności – każdy klient ma swoją ulubioną metodę i to ona w dużej mierze decyduje o sfinalizowaniu koszyka,
  • zaproponuj wiele opcji dostawy – tak jak w przypadku płatności każdy ma ulubionego kuriera, który może zadecydować o zakupach właśnie u Ciebie,
  • zadbaj o regulamin i politykę prywatności – to podstawowa dokumentacja prawna, która musi znaleźć się na każdym sklepie internetowym.

E-commerce – możliwości rozwoju dla Ciebie

Aktualnie branża e-commerce rozwija się w ekspresowym tempie. Szacuje się, że co druga złotówka każdego Polaka wydawana jest w sklepie internetowym. To ogromna szansa dla Twojego biznesu, która może dać Ci wiele możliwości rozwoju. Wykorzystaj sprzedaż internetową dla własnych celów, która z dnia na dzień rośnie w siłę. Nie zapominaj jednak o dbaniu nie tylko o swój interes, ale i zadowolenie klientów. Słuchaj ich potrzeb, sugestii i propozycji. To one są w dużej mierze prowadzą do sukcesu w e-commerce. Dzięki takiemu podejściu do handlu elektronicznego będziesz mieć pewność,  że klienci będą kupować u Ciebie i polecać Cię wśród znajomych.

Zobacz inne artykuły

Narzędzia do pracy copywritera
Ogromne znaczenie treści w działaniach SEO jest wręcz niepodważalne. Wysokiej jakości, merytoryczne i odpowiednio zoptymalizowane teksty są nie tylko istotne, ale NIEZBĘDNE w efektywnie prowadzonych działaniach marketingu internetowego. Bez solidnego contentu ani rusz. Jak zatem tworzyć wpisy i jak sobie pomóc? Pamiętaj, nawet jeżeli masz pióro lekkie jak hel i ostre jak brzytwa, sama umiejętność […]
Transkrypcja podcastów, dlaczego warto to robić?
Podcasty to fantastyczna forma przekazywania wiedzy. Ujęte w odcinki, filmiki w wersji audio-lub audio-video zyskują rzesze odbiorców. Tylko jak zdobyć więcej odbiorców skoro jeżeli chodzi o nagrania a SEO występuje jeden zasadniczy i poważny problem? Transykrpcja podcastów – co to jest i po co Ci to? I co ma do tego pozycjonowanie stron? Podcasty vs […]
Co to jest Newsletter i co powinieneś wiedzieć?
W kategoriach: Marketing internetowy, Tagi: Email marketing,
Co to jest newsletter? Pragniesz zbudować bazę klientów, dzięki której sprawniej i szybciej będziesz mógł się z nimi komunikować? Zależy Ci na tym, aby docierać do nich i zostać zapamiętanym? Jednym ze sposobów, jakie ułatwi Ci to zadanie jest newsletter. Co to jest? Newsletter to rodzaj mailingu wysyłanego do stałych klientów, w celu informowania ich […]
Recykling treści – jak wykorzystać treści które już masz?
Recykling treści, cóż to takiego? Człowiek może i kiedyś podśmiewał się z tego, że jest taki zawód jak blogger… Do czasu aż sam nie zasiadł do tworzenia treści na stronę.  Wszak ma być to merytoryczne, wartościowe, unikatowe, zoptymalizowane pod SEO. Zbierasz materiały, piszesz. Optymalizujesz, publikujesz. Bujasz się z dystrybucją treści, wszak trzeba sprawić aby ktoś ten wpis […]
Hosting – co to jest i jakie są rodzaje?
W kategoriach: Wskazówki i porady,
Hosting – domena to nie wszystko Dla wielu właścicieli stron internetowych i sklepów online pojęcie, jakim jest hosting jest dość tajemnicze. Osoby, które nie są związane z informatyką rzadko kiedy wiedzą, co dokładnie zwrot ten oznacza. Jeśli należysz do tego grona, to ten artykuł jest dla Ciebie. Przybliżę w nim ten tajemniczy termin i odpowiem […]
Blog firmowy – 4 powody dlaczego warto go mieć
Posiadanie własnej strony internetowej i aktywna obecność w mediach społecznościowych to obecnie standard w prowadzeniu biznesu. Ale czy zastanawiałeś się kiedyś, jak możesz jeszcze bardziej wyróżnić swoją firmę na tle konkurencji? Rozwiązaniem może być blog firmowy, który często bywa niedoceniany. W tym artykule przedstawimy cztery powody, dla których warto prowadzić bloga firmowego. Dowiesz się, jak […]
Współczynnik konwersji i konwersja – co to jest?
Konwersja – co to jest? Nie ulega wątpliwości, że każda strona internetowa czy sklep online został stworzony po to, aby dostarczać informacji, pozyskiwać potencjalnych klientów czy po prostu sprzedawać w sieci. Z punktu widzenia właściciela strony każdy bierny użytkownik powinien stać się aktywnym. W tym skutecznie pomaga konwersja. Co to jest? Konwersją nazywamy wykonanie przez […]
Zasady SEO copywritingu - czyli 5 zasad o których warto pamiętać pisząc teksty
SEO copywriting wygodnie rozsiadł się w internecie. Jest to dziedzina wymagająca, ale mająca potencjał aby przynosić duże efekty. Pod warunkiem, że piszący stosuje się do kilku z nich. Poznaj 5 najważniejszych zasad tekstów SEO. Zadbaj o skrupulatny Keyword research Niektórzy z niego rezygnują, bo fraza na którą chcą się pozycjonować wydaje im się oczywista. Tymczasem, […]