Prowadzenie biznesu w Internecie kusi coraz więcej początkujących przedsiębiorców. Łatwe dotarcie do potencjalnego klienta i pokazanie znacznie szerszego asortymentu przekłada się na widoczne zyski. Jednak założenie sklepu internetowego wymaga od przedsiębiorcy pewnego nakładu finansowego, który bardzo często przerasta budżet już na etapie wyboru i zakupu asortymentu. Kuszącą propozycją jest dropshipping. Co to jest i jak wygląda sklep internetowy w dropshippingu odpowiem w dalszej części artykułu.
Coraz częściej można spotkać się z określeniem sklepu internetowego działającego w modelu dropshipping. Jest to charakterystyczny biznes w branży e-commerce, który polega na przeniesieniu przygotowania i wysyłki towaru z właściciela sklepu online na producenta lub hurtownię. W praktyce oznacza to, że właściciel nie posiada fizycznie sprzedawanego przez siebie towaru, a tym samym nie ma własnego magazynu. Sklep internetowy współpracuje z firmą zewnętrzną, której przekazuje zamówienia od swoich klientów.
Bez wątpienia pierwsze wnioski na temat dropshippingu nasuwają Ci się same. Do prowadzenia sklepu internetowego nie trzeba inwestować w asortyment, który może się zarówno świetnie sprzedawać, ale również latami zalegać na półkach – odpadają zatem koszty magazynowania. Do tego współpraca z hurtownią czy producentem i przeniesienie na jego barki całej logistyki sprawia, że prowadzenie takiego sklepu jest po prostu o wiele łatwiejsze.
Dropshipping to model sprzedaży w Internecie, który z roku na rok zyskuje na popularności. Bez wątpienia wpływa na to fakt, że znacznie szybciej można podjąć decyzję o założeniu swojego pierwszego sklepu online. Ale właściwie od czego zacząć? Przede wszystkim od stworzenia sklepu na jednej z platform. Na polskim rynku istnieje wiele darmowych i płatnych serwisów, na których możesz wybrać niemal gotowy sklep internetowy. Jeśli działałeś już w branży e-commerce lub chcesz nauczyć się wszystkiego od podstaw, to możesz spróbować skonfigurować funkcje samodzielnie. Jeśli chcesz mieć pewność, że Twój sklep internetowy będzie działał poprawnie bezpiecznym rozwiązaniem jest skorzystanie z pomocy fachowca.
Aby Twój biznes w sieci działał zgodnie z prawem, nie zapomnij o niezbędnych dokumentach, takich jak:
Najlepiej przygotować je z kancelarią, która specjalizuje się w prawie dla e-commerce. Dzięki ich pomocy możesz sprzedawać legalnie w Internecie.
Kolejnym krokiem jest znalezienie odpowiedniej hurtowni, nawiązanie współpracy i integracja Twojego sklepu online z ich systemem magazynowym. Wcześniej warto dokładnie zapoznać się nie tylko ze wszystkimi warunkami, ale także z samym towarem. Ten wysokiej jakości znacznie zmniejszy ryzyko zwrotów i reklamacji, a co za tym idzie Twój biznes i opinie o nim będzie kwitł każdego dnia.
Warto wiedzieć, że dropshipping nie zwalnia z konieczności dbania o SEO i pozycjonowanie w naturalnych wynikach wyszukiwania. Tak jak w przypadku klasycznego sklepu internetowego, tak również model dropshippingu wymaga odpowiedniej optymalizacji. Dlaczego? Model logistyczny dropshipping to rodzaj sklepu, gdzie cała oferta importowana jest najczęściej z pliku .xml lub .csv. Znajdują się tam niezbędne informacje, takie jak:
Zapewne domyślasz się, że wszystkie sklepy internetowe współpracujące z tą samą hurtownią co Ty dostały dokładnie ten sam plik. Dochodzi wtedy do tzw. duplikacji treści. Aby wyróżnić swój sklep online warto zoptymalizować dostarczone od hurtowni treści pod SEO. Chodzi o to, aby były one unikalne (nie powtarzały się na żadnych innych sklepach), a także zawierały słowa kluczowe. Do ich analizy służą takie narzędzia jak Senuto, Semstorm czy SurferSEO. Pamiętaj także o meta title, meta description i altach.
Dropshipping, tak jak każdy inny biznes ma wiele zalet. Do najważniejszych należą:
Skoro są zalety, to są i wady. Dropshipping nie jest sposobem na zarabianie w Internecie, który nie wiąże się z pewnego rodzaju ryzykiem. Tak jak każdy biznes, tak i dropshipping posiada wady, o których warto wiedzieć. Należą do nich:
Jak widać dropshipping to sposób na biznes, który – tak jak każdy inny – wymaga przeanalizowania i zastanowienia się czy taka inwestycja jest dla Ciebie. Jeśli tylko dobrze zaplanujesz i wykonasz odpowiednie kroki, od założenia i wypozycjonowania sklepu, poprzez wybranie dochodowego towaru aż do stałej kontroli swojej działalności. Dropshipping również potrzebuje poświęcenia czasu i zaangażowania.