Dropshipping – co to jest?

W kategoriach: Wskazówki i porady,

Prowadzenie biznesu w Internecie kusi coraz więcej początkujących przedsiębiorców. Łatwe dotarcie do potencjalnego klienta i pokazanie znacznie szerszego asortymentu przekłada się na widoczne zyski. Jednak założenie sklepu internetowego wymaga od przedsiębiorcy pewnego nakładu finansowego, który bardzo często przerasta budżet już na etapie wyboru i zakupu asortymentu. Kuszącą propozycją jest dropshipping. Co to jest i jak wygląda sklep internetowy w dropshippingu odpowiem w dalszej części artykułu.

Dropshipping w sklepie internetowym

Coraz częściej można spotkać się z określeniem sklepu internetowego działającego w modelu dropshipping. Jest to charakterystyczny biznes w branży e-commerce, który polega na przeniesieniu przygotowania i wysyłki towaru z właściciela sklepu online na producenta lub hurtownię. W praktyce oznacza to, że właściciel nie posiada fizycznie sprzedawanego przez siebie towaru, a tym samym nie ma własnego magazynu. Sklep internetowy współpracuje z firmą zewnętrzną, której przekazuje zamówienia od swoich klientów.

Bez wątpienia pierwsze wnioski na temat dropshippingu nasuwają Ci się same. Do prowadzenia sklepu internetowego nie trzeba inwestować w asortyment, który może się zarówno świetnie sprzedawać, ale również latami zalegać na półkach – odpadają zatem koszty magazynowania. Do tego współpraca z hurtownią czy producentem i przeniesienie na jego barki całej logistyki sprawia, że prowadzenie takiego sklepu jest po prostu o wiele łatwiejsze.

Sklep internetowy na dropshippingu – od czego zacząć

Dropshipping to model sprzedaży w Internecie, który z roku na rok zyskuje na popularności. Bez wątpienia wpływa na to fakt, że znacznie szybciej można podjąć decyzję o założeniu swojego pierwszego sklepu online. Ale właściwie od czego zacząć? Przede wszystkim od stworzenia sklepu na jednej z platform. Na polskim rynku istnieje wiele darmowych i płatnych serwisów, na których możesz wybrać niemal gotowy sklep internetowy. Jeśli działałeś już w branży e-commerce lub chcesz nauczyć się wszystkiego od podstaw, to możesz spróbować skonfigurować funkcje samodzielnie. Jeśli chcesz mieć pewność, że Twój sklep internetowy będzie działał poprawnie bezpiecznym rozwiązaniem jest skorzystanie z pomocy fachowca.

Aby Twój biznes w sieci działał zgodnie z prawem, nie zapomnij o niezbędnych dokumentach, takich jak:

  • regulamin,
  • RODO,
  • polityka prywatności,
  • zwroty i reklamacje.

Najlepiej przygotować je z kancelarią, która specjalizuje się w prawie dla e-commerce. Dzięki ich pomocy możesz sprzedawać legalnie w Internecie.

Kolejnym krokiem jest znalezienie odpowiedniej hurtowni, nawiązanie współpracy i integracja Twojego sklepu online z ich systemem magazynowym. Wcześniej warto dokładnie zapoznać się nie tylko ze wszystkimi warunkami, ale także z samym towarem. Ten wysokiej jakości znacznie zmniejszy ryzyko zwrotów i reklamacji, a co za tym idzie Twój biznes i opinie o nim będzie kwitł każdego dnia.

SEO w dropshippingu

Warto wiedzieć, że dropshipping nie zwalnia z konieczności dbania o SEO i pozycjonowanie w naturalnych wynikach wyszukiwania. Tak jak w przypadku klasycznego sklepu internetowego, tak również model dropshippingu wymaga odpowiedniej optymalizacji. Dlaczego? Model logistyczny dropshipping to rodzaj sklepu, gdzie cała oferta importowana jest najczęściej z pliku .xml lub .csv. Znajdują się tam niezbędne informacje, takie jak:

  • tytuł/nazwa,
  • opis,
  • zdjęcia,
  • cena,
  • stan magazynowy.

Zapewne domyślasz się, że wszystkie sklepy internetowe współpracujące z tą samą hurtownią co Ty dostały dokładnie ten sam plik. Dochodzi wtedy do tzw. duplikacji treści. Aby wyróżnić swój sklep online warto zoptymalizować dostarczone od hurtowni treści pod SEO. Chodzi o to, aby były one unikalne (nie powtarzały się na żadnych innych sklepach), a także zawierały słowa kluczowe. Do ich analizy służą takie narzędzia jak Senuto, Semstorm czy SurferSEO. Pamiętaj także o meta title, meta description i altach.

Zalety sklepu internetowego na dropshippingu

Dropshipping, tak jak każdy inny biznes ma wiele zalet. Do najważniejszych należą:

  • łatwość założenia tego typu sklepu internetowego,
  • brak konieczności inwestowania w własny towar,
  • brak magazynu – co często wiąże się z dodatkowymi kosztami za wynajem,
  • brak zaplecza logistycznego – wysyłką towaru, a co za tym idzie kurierami nie zajmujesz się Ty, a hurtownia, z którą współpracujesz,
  • automatyzacja – większość hurtowni i platform e-commerce dzięki integracji automatycznie wspomaga proces zamówienia, aktualizuje stany magazynowe czy przesyła informacje o statusie przesyłki,
  • praca całkowicie zdalna – wystarczy Ci tylko komputer i dostęp do Internetu, a pracę możesz wykonywać, gdzie tylko chcesz.

Wady dropshippingu

Skoro są zalety, to są i wady. Dropshipping nie jest sposobem na zarabianie w Internecie, który nie wiąże się z pewnego rodzaju ryzykiem. Tak jak każdy biznes, tak i dropshipping posiada wady, o których warto wiedzieć. Należą do nich:

  • brak kontroli nad towarem i wysyłką – nie masz stuprocentowej pewności, że wysyłany do Twojego klienta towar nie jest uszkodzony, jak nie wiesz czy przesyłka jest odpowiednio zabezpieczona,
  • duża konkurencja – dropshipping i współpraca z hurtownią kusi coraz szersze grono początkujących przedsiębiorców, co wiąże się oczywiście z dużą konkurencją,
  • niskie marże – aby zarobić w dropshippingu trzeba sprzedać naprawdę dużą ilość produktów – działanie na niskich marżach wiąże się z dużą konkurencją,
  • zwroty – prowadząc sklep internetowy trzeba liczyć się z tym, że jakaś część klientów będzie zwracać towary, a w przypadku współpracy B2B (business to business) nie ma możliwości odesłania takiego towaru do hurtowni.

Dropshipping – czy warto

Jak widać dropshipping to sposób na biznes, który – tak jak każdy inny – wymaga przeanalizowania i zastanowienia się czy taka inwestycja jest dla Ciebie. Jeśli tylko dobrze zaplanujesz i wykonasz odpowiednie kroki, od założenia i wypozycjonowania sklepu, poprzez wybranie dochodowego towaru aż do stałej kontroli swojej działalności.  Dropshipping również potrzebuje poświęcenia czasu i zaangażowania.

Zobacz inne artykuły

Zasady SEO copywritingu - czyli 5 zasad o których warto pamiętać pisząc teksty
SEO copywriting wygodnie rozsiadł się w internecie. Jest to dziedzina wymagająca, ale mająca potencjał aby przynosić duże efekty. Pod warunkiem, że piszący stosuje się do kilku z nich. Poznaj 5 najważniejszych zasad tekstów SEO. Zadbaj o skrupulatny Keyword research Niektórzy z niego rezygnują, bo fraza na którą chcą się pozycjonować wydaje im się oczywista. Tymczasem, […]
Transkrypcja nagrań podcastów a SEO i pozycjonowanie
Transkrypcja podcastu i nagrań, tylko po co? Jeżeli jesteś podcasterem, lub dzielisz się swoją wiedzą publikując filmiki w Internecie, zapewne zdajesz sobie sprawę jak potężną dozę wiedzy potrafisz „sprzedać” w jednym odcinku. Szkoda tylko, że algorytmy indeksujące nie biegają po podcastach i po nagraniach audiovideo, czyli tym samym nie indeksują ich zawartości. Oznacza to, że […]
Prowadzenie bloga firmowego
akie korzyści niesie prowadzenie bloga firmowego? Szerzej o tym temacie pisaliśmy na naszym blogu. Mówiąc w skrócie: regularnie zasilany w merytoryczne teksty blog zaangażuje użytkowników, zbuduje wizerunek firmy jako profesjonalistów i specjalistów w swojej branży. Ponadto sprawi, że wyszukiwarka popatrzy na Ciebie łaskawszym okiem… długo by wymieniać.  Na pytanie czy warto mieć bloga firmowego, odpowiedź jest jedna, krótka i konkretna: tak. […]
Copywriting seo – jak pisać teksty SEO?
W kategoriach: Copywriting, Tagi: Pozycjonowanie poradnik, SEO Blog,
SEO copywriting – co to jest? Copywriting SEO polega na tworzeniu wartościowych treści na blogi, strony i sklepy internetowe, które będą przyjazne zarówno dla użytkownika, jak i wyszukiwarki Google. W ten sposób nie tylko zachęcą odbiorców do pozostania na witrynie, ale poprawią również jej pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania. To właśnie teksty pisane zgodnie z zasadami SEO odpowiadają […]
Zasady webwritingu - czyli jak pisać artykuły do Internetu
W kategoriach: Copywriting, Wskazówki i porady,
Jak Cię widzą, tak Cię piszą. Jak piszesz tak Cie czytają… lub nie. Webwriting rządzi się swoimi prawami, które ujawnili liczni badacze. Wiemy już, że nie czytamy od deski do deski, a skanujemy stronę w poszukiwaniu najsmaczniejszych kąsków. Wiemy też, że nasz wzrok błądzi po zawartości strony wypalając nań ślad w kształcie litery F. Jak […]
Jak korzystać z ChatGPT: nowatorskie narzędzie do tworzenia uczenia maszynowego
W kategoriach: Sztuczna inteligencja, Tagi: Chat GPT,
Wprowadzenie ChatGPT to nowatorskie narzędzie do tworzenia uczenia maszynowego i generowania treści. Zostało wymyślone przez firmę OpenAI, która dąży do stworzenia technologii zrozumiałych dla ludzi, wspierających naszą inteligencję. ChatGPT może być używany do tworzenia modeli uczenia maszynowego, takich jak tekstowe odpowiedniki, generatory opowieści i systemy wirtualnych asystentów. Zaletą tego narzędzia jest to, że ma ono […]
Landing Page - co to jest i jak go stworzyć?
W kategoriach: Wskazówki i porady,
W świecie cyfrowym, gdzie konkurencja jest zaledwie kliknięcie myszką, posiadanie skutecznej strony docelowej, zwanej również Landing Page, jest kluczowe dla sukcesu każdego biznesu. Ale czym dokładnie jest Landing Page i jak go stworzyć? W tym artykule przyjrzymy się bliżej temu zagadnieniu. Dowiesz się, jak działa Landing Page, co powinien zawierać, kiedy jest stosowany i dlaczego […]
Tworzenie sklepu internetowego – na co zwrócić uwagę?
Założenie oraz prowadzenie sklepu internetowego nie jest tak proste, jak mogłoby się wydawać. Kilka razy zdarzyło mi się usłyszeć od osób spoza branży: „otworzę sklep online i będę sprzedawał w internecie”. To byłoby zbyt proste, żeby mogło być możliwe. Domena, kwestie prawne, księgowość, reklama… i wiele więcej – to jedne z najważniejszych czynników, jakie pozwalają […]