Dobry content – 3 proste sposoby jak ulepszyć swój tekst

W kategoriach: Copywriting, Tagi: Poradnik copywritera,

W szaleństwie klawiatury tekst spłodziłeś, a teraz oglądasz go z każdej strony i zastanawiasz się jakby tu go ulepszyć? Poznaj 3 proste wskazówki które pozwolą Ci ulepszyć stworzony tekst. Przydadzą się nie tylko copywriterom, ale i dziennikarzom oraz wszelkim innym osobom tworzącym treści.

# 1 – Zostaw tekst i zajmij się czymś innym

Czyżby tutaj brew Ci się uniosła, co też ta baba wypisuje? Mami wskazówkami o ulepszeniu tekstu i każe go zostawić?

Cóż, tak właśnie jest.  Nie jest tajemnicą, że nawet po zakończeniu pewnej czynności i zajęciu się czym innym, nasz umysł cały czas podświadomie może mieć konkretny wątek na tapecie. Innymi słowy – pracujesz nad daną treścią i nawet o tym nie wiesz. Zależnie od Ciebie i od sytuacji(wiadomo, gdy deadline Cię goni to nie poszalejesz), możesz zostawić go na godzinę, pół dnia lub tydzień, aby wrócić doń z werwą. Dzięki temu zyskasz świeże spojrzenie na swoją pracę. Dostrzeżesz coś co jest warte poprawy, albo zobaczysz, że koniecznie trzeba coś dodać.

Nie zawiodłam się na tej praktyce i jest to jeden z powodów, dla których nigdy nie zwlekam, aż deadline zacznie trzaskać mi biczem nad głową. Dobre copy potrzebuje czasu.

# 2 – Wyrzuć niepotrzebne słowa

Gdy ktoś w pocie czoła cisnął przymiotnikami, aby dociągnąć do danej liczby znaków ze spacjami, to widząc tę wskazówkę właśnie struchlał. Dobry tekst nie zawiera więcej przymiotników niż potrzeba Klarowny przekaz nie powinien być rozbudowany niczym rozprawka z polskiego w liceum. Świeże spojrzenie które zyskasz dzięki leżakowaniu tekstu czyli wskazówce numer 1 pozwoli Ci zredukować długość paragrafów, skrócić zdania i pozbyć się słów “spulchniaczy“. Czytelnik będzie wdzięczny.

W moim przypadku, niemal zawsze wypluwam z siebie tekst opasły, a potem go przerabiam i obcinam(i z tym mi schodzi najdłużej). Redukuję słowa i zdania, niczym smakowity sos na patelni – w odpowiednim momencie przestaję i zostawiam najlepsze.

# 3 – Przeczytaj na głos

Zdaje sobie sprawę, że pewnie już setki razy ów tekst w myślach przeczytałeś i w nocy o północy wyrwany ze snu, z pamięci wklepałbyś go w klawiaturę jeszcze raz.  Jednak czytanie na głos to nie to samo! Pozwoli Ci ono postawić się trochę w roli czytelnika. Dzięki czemu wyłapiesz dziwnie brzmiące zdania lub fragmenty które ze sobą nie grają. To zawsze ukłon w stronę jakości tekstu i możliwość eliminacji czegoś co mogłoby być osobistą ujmą na honorze.

Być może widziałeś już kilka wpadek copywriterskich lub dziennikarskich . Gdyby twórca wpadkowego artykułu przeczytał przed publikacją tekst na głos,istnieje spora szansa, że coś by mu zaświtało. Zmarszczyłby brew, zrobił wielkie, piękne oczy i wnet zabrał się do usuwania głupotki którą popełnił z automatu. Jesteśmy tylko ludźmi i zdarza się. Niemniej, warto dołożyć starań by takich kwiatków było jak najmniej, a czytanie na głos jest w tym pomocne.

Razu pewnego, za czasów pracy w gazecie uchroniło mnie ono przed niefortunnym użyciem sformułowania, które zapewne zostałoby odebrane dwuznacznie i bez echa by nie przeszło. Gdyby nie to, że coś mi nie zagrało gdy siebie słuchałam, puściłabym to do druku, a potem płonęłabym w pąsach i czerwieniach.

Cała Polska czyta dzieciom? Czytaj i Ty, własne teksty sobie Jakość treści poszybuje w górę.

Wiesz już jak napisać dobry tekst?

Tylko 3 kroki, a jakie skuteczne. Stosuję je sama i bardzo sobie chwalę. Spróbuj i obserwuj jak treści dostają lekkości i flow. Reasumując.

  1. Zostaw tekst i zajmij się czym innym – daj mu czas na leżakowanie i zyskaj świeży umysł
  2. Skracaj paragrafy i wyrzucaj zbędne słowa
  3. Przeczytaj go na głos, a zlokalizujesz dziwnie brzmiące sformułowania

Stosujecie się do tych wskazówek? A może macie jakieś inne sprawdzone sposoby na ulepszenie tekstu?

Zobacz inne artykuły

Google Search Console - funkcje które warto znać
Dzisiejszy wpis kierujemy raczej do tych którzy dopiero rozważają zawarcie znajomości z użytecznym narzędziem jakim jest Google Search Console. Dla osób które używają GSC na co dzień, to oczywista oczywistość, ale jeżeli ktoś dopiero debiutuje w  rozwijaniu swojej witryny być może ma pewne rozterki co do wyboru narzędzia monitorującego ruch(albo zastanawia się czy w ogóle […]
Jak korzystać z ChatGPT: nowatorskie narzędzie do tworzenia uczenia maszynowego
W kategoriach: Sztuczna inteligencja, Tagi: Chat GPT,
Wprowadzenie ChatGPT to nowatorskie narzędzie do tworzenia uczenia maszynowego i generowania treści. Zostało wymyślone przez firmę OpenAI, która dąży do stworzenia technologii zrozumiałych dla ludzi, wspierających naszą inteligencję. ChatGPT może być używany do tworzenia modeli uczenia maszynowego, takich jak tekstowe odpowiedniki, generatory opowieści i systemy wirtualnych asystentów. Zaletą tego narzędzia jest to, że ma ono […]
Zakazane słowa a marketing internetowy
Przeskakując ze świata pt. marketing internetowy(praca), do książek o dobrym pisaniu i skutecznej komunikacji wyłapałam pakiet cech wspólnych.  Wszak i proza i tworzenie prac, jak i tworzenie tekstów do komunikatów w e-marketingu rządzi się tymi samymi prawami. Do tego, na 4 tej edycji Kolbuszowa 2.0 temat ten poruszył też Artur Pajkert. Słowa mają olbrzymią moc. Umiejętnym doborem słów […]
Personal branding
Personal branding to pojęcie, które już od kilku lat gości na polskim rynku marketingu. Liczba specjalistów zajmujących się kreowaniem wizerunku zwiększa się z roku na rok. Jeszcze do niedawna personal branding był zarezerwowany wyłącznie dla ważnych osobistości, takich jak politycy czy celebryci. Dziś jednak wiemy, że pojęcie to dotyczy bezwzględnie wszystkich. W tym artykule skupię […]
Współczynnik konwersji i konwersja – co to jest?
Konwersja – co to jest? Nie ulega wątpliwości, że każda strona internetowa czy sklep online został stworzony po to, aby dostarczać informacji, pozyskiwać potencjalnych klientów czy po prostu sprzedawać w sieci. Z punktu widzenia właściciela strony każdy bierny użytkownik powinien stać się aktywnym. W tym skutecznie pomaga konwersja. Co to jest? Konwersją nazywamy wykonanie przez […]
Sprzedaż internetowa w wielu językach
Tworzenie sklepu internetowego na światową skalę Robienie zakupów internetowych we własnym języku jest doceniane przez użytkowników na całym świecie. Przeczytanie opisów produktów i parametrów w dobrze znanym nam języku sprawia, że chętniej chcemy skorzystać z oferty danego sklepu online. Warto wiedzieć, że przedstawienie treści w kilku wersjach językowych może przyczynić się do zwiększenia sprzedaży – […]
Jak odpowiadać na negatywne opinie w sieci?
Firma bez negatywa, jest jak żołnierz bez karabinu! 😉 Niestety, życie jest życiem, ludzie są różni, niedociągnięcia się zdarzają – bywa, że negatywna opinia wleci i odciśnie piętno na nieskazitelnym profilu firmy. Co wtedy? Wbrew pozorom, jest to świetna okazja do tego aby zaprezentować się jako profesjonalna,rzetelna firma. Niestety szkolenia SEO czy inne wartościowe szkolenia […]
System CMS co to jest oraz wady i zalety
Co to jest system CMS? System CMS (Content Management System) to oprogramowanie, które pozwala na proste tworzenie i zarządzanie treściami na stronach internetowych oraz aplikacjach mobilnych. Pozwala on na zarządzanie zawartością strony internetowej, tworzenie i edycję treści, a także gromadzenie, przechowywanie i wykorzystywanie danych. System CMS umożliwia również dodawanie nowych sekcji i elementów do witryny, […]