Czym jest marketing internetowy?

Niemal w każdej branży konkurencja może posiadać identyczne produkty, czy usługi jak Ty. Żeby jednak „wybić się” i dotrzeć do grona potencjalnych klientów potrzebujesz czegoś więcej niż wysokiej jakości produkty i doskonała obsługa. We wcześniejszych artykułach omówiłem czym jest grupa docelowa i persona. Jednak, aby Twoi klienci dowiedzieli się, że istniejesz na rynku i oferujesz coś naprawdę wartościowego potrzebujesz reklamy, a dokładnie mówiąc marketingu internetowego.

Bez wątpienia sam marketing mówi Ci wiele. To wszelkie działania wewnątrz firmy, które wspierają sprzedaż oferowanych usług i produktów. Marketing jest tworzony dla klienta, aby móc dotrzeć do niego i zachęcić do zrobienia zakupów właśnie u Ciebie. I choć w sieci nie ma dokładnej definicji marketingu internetowego to na podstawie zdobytych już informacji bez trudu stworzysz własną.

Jak się domyślasz marketing internetowy to wszelkie działania wspierające sprzedaż produktów i usług za pomocą Internetu. Jest to prężnie rozwijająca forma marketingu, z którą bez wątpienia należy być na bieżąco. Prowadzenie jakichkolwiek działań w e-marketingu to niezwykle ciekawe wyzwanie, które wymaga szerokiej znajomości nie tylko zachować użytkowników w Internecie, ale i odpowiednich narzędzi. Poznaj je wszystkie i popraw wizerunek Twojego biznesu.

Narzędzia marketingu internetowego

W Internecie bezpośredni kontakt z klientem jest dość mocno ograniczony. Nie oznacza to jednak, że działania promujące daną markę i firmę powinny być wykonywane w ciemno. Wszelkie reklamy, które prowadzą do relacji z klientami, ruchu na stronie i poprawie pozytywnego wizerunku firmy należą do bardzo przemyślanej strategii marketingowej. Na początku tej drogi warto ustalić, jakie narzędzia marketingu internetowego wybiją Cię w wynikach wyszukiwania i dotrą do konkretnej grupy docelowej.

W marketingu internetowym wyróżniamy takie narzędzia jak:

  • pozycjonowanie stron i sklepów internetowych,
  • optymalizacja stron i sklepów online,
  • content marketing,
  • działania w social mediach,
  • e-mail marketing,
  • kampanie reklamowe Google Ads,
  • analityka internetowa.

Wszystkie działania marketingowe, wykonane za pomocą tych narzędzi można osiągnąć przede wszystkim określając budżet, jaki chcemy przeznaczyć na reklamę i wyznaczając cele, jakie chcemy osiągnąć. Warto jednak wiedzieć, że marketing w Internecie rządzi się swoimi prawami. Oznacza to, że nie każda metoda sprawdzi się w przypadku danej firmy.

Pozycjonowanie i optymalizacja stron internetowych

SEO, SEO i jeszcze raz SEO. Marketing internetowy w dużej mierze opiera się na optymalizacji i pozycjonowaniu stron internetowych. Dzięki ciężkiej pracy, której efektem jest dostosowanie strony, bądź sklepu online do wymogów wyszukiwarki Google, jest znacznie wyższa widoczność w wynikach wyszukiwania. Sprawi to, że sprawniej dotrzesz do swojej grupy docelowej, która potencjalnie jest zainteresowana Twoimi usługami lub produktami.

SEO to przede wszystkim:

  • słowa kluczowe,
  • poprawna struktura strony,
  • stała analiza widoczności,
  • linkowanie wewnętrzne.

Aby sprawdzić, czy Twój serwis działa poprawnie i jest odpowiednio przygotowany na rozszerzenie swojej reklamy internetowej, warto przeprowadzić audyt strony. Wystarczy znaleźć specjalistę, który sumiennie się do tego przyłoży i przedstawi ewentualne błędy i strategię dla Twojej strony internetowej.

Content marketing

Marketing internetowy to w bardzo dużym stopniu content marketing. Polega na stworzeniu tekstów SEO o wysokiej jakości. Dobór odpowiednich słów kluczowych dla Twojej branży sprawi, że dzięki treści Twoja strona internetowa, czy sklep online zaistnieje w Internecie. Widoczność strony i ruch na niej to efekt zachęcenia klienta do wejścia na stronę. Dotarłeś do niego za pomocą słów kluczowych – spraw teraz, aby kliknął w Twój link! Pamiętaj, że treść ma być także merytoryczna. SEO jest dla botów Google, a dla człowieka sens i wartościowość Twoich treści.

Do najczęstszych form content marketingu zaliczyć można:

  • opisy produktów i kategorii,
  • artykuły na blogu firmowym – w tym także te gościnne,
  • artykuły sponsorowane,
  • posty w social mediach,
  • landing pages,
  • case studies,
  • e-booki.

W ostatnim czasie można zauważyć trend, jakim są webinary i podcasty. Są przykładem skutecznego wykorzystania content marketingu (np. w transkrypcji).

Social media marketing

Aktywność w mediach społecznościowych także należy do skutecznego narzędzia marketingu w Internecie. Pozwala na dotarcie do wielu osób, nie tylko w bardzo krótkim czasie, ale także dość niskim kosztem. Najważniejsze jest jednak dostosowanie odpowiedniego kanału mediów społecznościowych, pasującego do Twojej firmy i potencjalnego odbiorcy. Przeanalizuj, gdzie mógłbyś szukać kontaktu i komunikacji ze swoimi klientami. Social media, jakie wykorzystuje się do marketingu internetowego to:

  • Facebook – w szczególności Facebook Ads,
  • Instagram,
  • LinkedIn,
  • YouTube,
  • Twitter.

Ostatnio modny stał się także Tik Tok, który również sprawdza się jako e-marketing.

E-mail marketing

E-mail marketing polega na wysyłaniu treści do osób potencjalnie zainteresowanych naszymi produktami, bądź usługą. Takie działanie doskonale kształtuje świadomość marki u klientów. Wiadomości można rozsyłać za pomocą wielu narzędzi, np. takich jak Freshmail. Jednak na samym początku ważne jest, aby zebrać grupę odbiorców. Jak to zrobić? Zachęć ich do zapisania się do Twojego newslettera! Dzięki temu zdobędziesz adresy e-mail Twoich odbiorców i będziesz się mógł z nimi regularnie kontaktować.

Wiadomość, jaką jest newsletter powinna być spersonalizowana. Dzięki bezpośredniemu i najlepiej imiennemu zwrotowi do klienta poczuje się on wyjątkowo, a co za tym idzie z chęcią będzie czytał o Twoich nowościach. To marketing internetowy o małym koszcie, który jest prowadzony na szeroką skalę.

Google Ads w marketingu online

O sile kampanii reklamowych Google Ads nie trzeba nikogo uświadamiać. Zapewne nie raz spotkałeś się ze sponsorowaną reklamą w wyszukiwarce – tuż nad wynikami organicznymi. To właśnie marketing internetowy za pomocą reklam Google. System rozliczania tego rozwiązania mierzony jest w kliknięciach, CPC (Cost Per Click) i CMC (Cost Per Mille).

Kampanie Google Ads są dobrym rozwiązaniem w przypadku wspomagania, np. procesu pozycjonowania, czy okresowej promocji danej usługi lub produktu. Jednak marketing internetowy nie może opierać się jedynie na reklamach płatnych. Ten rodzaj działań marketingowych nie przyniesie stronie internetowej świadomości marki. Pamiętaj, że dotarcie do grupy odbiorców powinno odbyć się także innym drogami.

Analityka internetowa w e-marketingu

Najpopularniejszymi narzędziami do analityki w marketingu online jest Google Analytics, czy Google Search Console. To właśnie one dostarczają cennych materiałów na temat potencjalnych klientów. W jaki sposób? Gromadzą wiele informacji o użytkownikach, takich jak płeć, wiek, czy miejscowość w której mieszkają. Przedstawione w postaci statystyk są niezwykle cenną bazą dla każdego właściciela firmy w Internecie.

Analityka pozwala także kontrolować wyniki prowadzonych kampanii. Dzięki niej zoptymalizujesz koszty kampanii i udoskonalisz proces zakupowy na swoim sklepie online. Marketing internetowy i analityka są ze sobą spójne. Jedno nie może istnieć bez drugiego.

Reklama internetowa – wybierz skuteczny kanał wspierający marketing internetowy

Mam nadzieję, że w dużym stopniu przybliżyłem Ci to, czym jest marketing internetowy. Jak z pewnością zauważyłeś jest kilka metod na dotarcie do potencjalnego klienta. Niezależnie od tego, na jakie działania promocyjne się zdecydujesz, warto skorzystać z pomocy specjalistów. Jeśli chcesz skutecznie wypromować swoją stronę internetową to skontaktuj się ze mną. Zacznijmy wspólnie przygodę, jaką jest internetowy marketing.

Zobacz inne artykuły

Obniżanie ceny - dlaczego to zło i jak sprzedawać bez niego?
Z poruszeniem tego tematu nosiłam się już jakiś czas z przyczyn wielu.Otóż, mam całkiem niezłe doświadczenie w handlu. Sprawia to, że jestem wrażliwa na pewne kwestie handlowe które zdarza mi się obserwować zarówno w zaprzyjaźnionych firmach, jak i w firmach które obserwuję na fb – gdzie jestem klientką, może nią będę albo po prostu cieszę […]
Landing Page - co to jest i jak go stworzyć?
W kategoriach: Wskazówki i porady,
W świecie cyfrowym, gdzie konkurencja jest zaledwie kliknięcie myszką, posiadanie skutecznej strony docelowej, zwanej również Landing Page, jest kluczowe dla sukcesu każdego biznesu. Ale czym dokładnie jest Landing Page i jak go stworzyć? W tym artykule przyjrzymy się bliżej temu zagadnieniu. Dowiesz się, jak działa Landing Page, co powinien zawierać, kiedy jest stosowany i dlaczego […]
Hosting – co to jest i jakie są rodzaje?
W kategoriach: Wskazówki i porady,
Hosting – domena to nie wszystko Dla wielu właścicieli stron internetowych i sklepów online pojęcie, jakim jest hosting jest dość tajemnicze. Osoby, które nie są związane z informatyką rzadko kiedy wiedzą, co dokładnie zwrot ten oznacza. Jeśli należysz do tego grona, to ten artykuł jest dla Ciebie. Przybliżę w nim ten tajemniczy termin i odpowiem […]
Skąd brać pomysły na wpisy na bloga
Jakiś czas temu wyjaśnialiśmy dlaczego warto prowadzić blog firmowy. W gargantuicznym skrócie : blog to możliwość nawiązania kontaktu z klientem, zaprezentowania się jako ekspert jak i ukłon w stronę SEO. Zgrabny, dobrze pomyślany blog to wszak duże wsparcie w procesie pozycjonowania. Teksty na bloga i to dobrej jakości warto tworzyć regularnie. Prowadzenie bloga firmowego to […]
SEO copywriting – poradnik początkującego copywritera
W świecie marketingu cyfrowego, SEO copywriting to klucz do sukcesu. To sztuka tworzenia optymalizowanych treści, które przyciągają i angażują czytelników, a jednocześnie są dobrze oceniane przez wyszukiwarki internetowe. Ale jak zacząć przygodę z SEO copywritingiem? W tym artykule przygotowaliśmy dla Ciebie poradnik, który pomoże Ci zrozumieć podstawy SEO copywritingu. Dowiesz się, czym są frazy kluczowe, […]
Jak zachęcić klienta do zakupów w sklepie internetowym?
Sklep internetowy fajna sprawa – wszak koszty jego utrzymania przeważnie są sporo niższe niż sklepu stacjonarnego. Minus jest taki, że w internetowej przestrzeni masz też więcej konkurencji. Sklepy internetowe prezentują swoje oferty niczym paw rozkłada ogon. W Google Analytics widzisz, że ludzie wchodzą na stronę Twojego sklepu, błąkają się po nim chwilę po czym opuszczają […]
Ścieżka zakupowa w e-commerce - jak ją ułatwić?
W kategoriach: Wskazówki i porady,
Ścieżka zakupowa czyli droga jaką przechodzi Twój klient, od buszowania po labiryntach Twojego e-sklepu, do momentu sfinalizowania transakcji. Zadbaj, aby nie była wyboista, bo porzucony koszyk to nie jest to, co nakręci Twój biznes. Jak ułatwić ścieżkę zakupową aby klient nie zboczył z trasy i nie poszedł do konkurencji? Poznajcie kilka sposobów! Jak ułatwić ścieżkę […]
Jak zwiększyć widoczność małej firmy w Internecie?
Masz swój biznes?.  Może nieduży, ale się kreci, raz lepiej raz gorzej. Wkładasz w to serce,  kilkaset kilo swojego czasu, obficie doprawiasz nerwami oraz składkami ZUS. Postawiłeś nawet stronę i/lub sklep internetowy- i dobrze! Wszak to już nie te czasy kiedy wchodziło się do internetu. Obecnie człowiek w internecie żyje i pracuje, a tylko czasami […]