Copywriter – kto to taki i jaki jest jego zakres obowiązków?

W świecie marketingu, copywriter to prawdziwy kreator słów, który ma moc przekształcania prostych zdań w przekonujące i angażujące treści. To osoba, która tworzy teksty, które nie tylko informują, ale przede wszystkim przyciągają uwagę, budzą emocje i skłaniają do działania. Ale czym dokładnie zajmuje się copywriter? Jakie są jego obowiązki i jakie umiejętności powinien posiadać? W tym artykule przyjrzymy się bliżej temu zawodowi, który stał się nieodzownym elementem każdej skutecznej strategii marketingowej. Dowiesz się, jakie rodzaje tekstów tworzy copywriter, czym jest SEO copywriting, jakie cechy powinien posiadać dobry copywriter i z kim najczęściej współpracuje. Zapraszamy do lektury!

Copywriter – co to za zawód? I jakie obowiązki w swojej codziennej pracy wykonuje taka osoba?

Niektórym ludziom być może nazwa ta już obiła się o uszy i coś im świta, że chodzi o kogoś kto pisze. Dokładniej rzecz ujmując copywriter to autor różnego rodzaju tekstów do internetu i nie tylko, oraz haseł reklamowych. Na czym dokładnie polega praca copywritera?

Obowiązki copywritera

Ciężko jest jednoznacznie określić obowiązki copywritera, ponieważ copywriting to pojęcie pojemne. Praca ze słowem pełna jest rozmaitości. W zależności od firmy w której pracuje, jak również rodzaju zleceń których się podejmuje, copy może tworzyć treści następujących rodzajów:

  • wymyślanie nazw firm i marek(tzw. naming)
  • wymyślanie sloganów i haseł reklamowych
  • tworzenie opisów produktów w sklepach internetowych
  • tworzenie opisów produktów również w sklepach stacjonarnych – chwytliwe przekazy na opakowaniach czy metkach
  • pisanie opisów kategorii do sklepów internetowych
  • dostarczanie treści na strony internetowe(opisy ofert, stworzenie tekstu na stronę “o nas”
  • opracowywanie treści na ulotki
  • tworzenie treści reklamowych
  • tworzenie treści newsletterów i mailingów
  • pisanie krótkich, angażujących treści do social media
  • tworzenie artykułów poradnikowych lub eksperckich
  • pisanie wpisów blogowych
  • tworzenie artykułów zoptymalizowanych pod SEO

… i pewnie długo można by jeszcze wymieniać. Jak widać jest to praca która wymaga dużych pokładów kreatywności, i wiedzy jak stworzyć skuteczny tekst danego rodzaju.

SEO copywriting – czyli co?

Rodzajem copywritingu który ostatnio zyskał dużą popularność i zasłużył na osobny podpunkt jest SEO copywriting. To tworzenie tekstów które mają wpływać na proces pozycjonowania się strony internetowej i zwiększać jej widoczność.

Treści zamieszczane na witrynach internetowych powinny być unikalne i napisane tak, aby spełniać wymogi algorytmów wyszukiwarek, dzięki czemu na konkretne frazy dana strona w wynikach wyszukiwania będzie się wyświetlać częściej i jak najwyżej.

W SEO copywritingu nie wystarczy łatwość operowania słowem. Niezbędna będzie umiejętność dobierania odpowiednich fraz kluczowych i naturalnego rozmieszczenia jej w tekście. To już nie te czasy, kiedy w tekstach SEO roiło się od nachalnie powtarzanej frazy. Obecnie przeoptymalizowanie może tylko zaszkodzić.  Tekst SEO ma być wartościowy i merytoryczny, a fraza zastosowana z umiarem.

Aby tworzyć skuteczne teksty SEO warto znać techniczne zasady tworzenia takich treści i orientować się co w tej branży piszczy.  Przyda się również umiejętność korzystania z narzędzi(np. Senuto czy Surfer SEO), aby móc wybierać najlepsze frazy a potem kontrolować skuteczność danego tekstu.

SEO copywriterzy najczęściej tworzą opisy kategorii do sklepów internetowych, wpisy blogowe, artykuły sponsorowane czy teksty na strony zapleczowe.

Jakie cechy powinien mieć copywriter?

Copywriting wydaje się prostym zajęciem, ale wiele osób które podeszły do tematu bliżej zmienia zdanie. Aby tworzyć dobre treści, trzeba nie tylko swobodnie operować słowem. Przydaje się wiedza z zakresu psychologii, jak również marketingu, a także rozeznanie w tym czym charakteryzują się treści danego rodzaju. Wśród najczęściej wymienianych cech jakie powinien mieć copywriter wymienić można:

  • kreatywność – nieszablonowe podejście do treści i głowa pełna pomysłów bardzo się przydaje
  • tzw. lekkie pióro- zdaniem wielu jest to oklepany frazes. Chodzi o to, tworzyć treści które czyta się płynnie i przyjemnie. Styl pisania jest bardzo istotny. Na szczęście można nad nim pracować.
  • umiejętność dokładnego researchu – zdarza się, że trzeba napisać tekst spoza tematyki w której dany copy czuje się dobrze. Wnikliwy research i umiejętność wyciągania wniosków z odnalezionych materiałów to cecha która bardzo pomaga w pracy
  • umiejętność skoncentrowania się na kliencie i pisanie dla ludzi

Z kim współpracuje copywriter?

Najczęściej w firmach copywriter ściśle współpracuje z zespołem marketingowym i z grafikami. Dobre treści wymagają równie dobrych grafik dlatego niezbędna jest ścisła współpraca między członkami zespołu, jak również klarowna komunikacja.

Nie zapominajmy, że copywriterzy bardzo często są freelancerami. Samodzielnie zdobywają zlecenia od różnych klientów, współpracując zarówno z firmami, osobami prywatnymi jak i agencjami marketingowymi.

Zobacz inne artykuły

Transkrypcja nagrań podcastów a SEO i pozycjonowanie
Transkrypcja podcastu i nagrań, tylko po co? Jeżeli jesteś podcasterem, lub dzielisz się swoją wiedzą publikując filmiki w Internecie, zapewne zdajesz sobie sprawę jak potężną dozę wiedzy potrafisz „sprzedać” w jednym odcinku. Szkoda tylko, że algorytmy indeksujące nie biegają po podcastach i po nagraniach audiovideo, czyli tym samym nie indeksują ich zawartości. Oznacza to, że […]
Zasady webwritingu - czyli jak pisać artykuły do Internetu
W kategoriach: Copywriting, Wskazówki i porady,
Jak Cię widzą, tak Cię piszą. Jak piszesz tak Cie czytają… lub nie. Webwriting rządzi się swoimi prawami, które ujawnili liczni badacze. Wiemy już, że nie czytamy od deski do deski, a skanujemy stronę w poszukiwaniu najsmaczniejszych kąsków. Wiemy też, że nasz wzrok błądzi po zawartości strony wypalając nań ślad w kształcie litery F. Jak […]
Persona w marketingu - jak skutecznie je tworzyć i korzystać z nich
Każdy przedsiębiorca, przed wprowadzeniem jakiejkolwiek usługi, lub produktu na rynek powinien zadać sobie fundamentalne pytanie – kim jest mój klient? Kto dokładnie jest adresatem danej usługi czy produktu? Czego on potrzebuje i co mogę zrobić, żeby te oczekiwania spełnić? Persona marketingowa to właśnie wyobrażenie potencjalnego klienta. Można nadać mu imię, określić rok urodzenia, wykształcenie, wymyślić […]
SEO a produkt niedostępny w sklepie internetowym
Towar jest i jest. Rotuje, schodzi, ale pewien stan magazynowy macie, więc sprzedaż trwa. Wtem schodzi ostatnia sztuka, domówić przynajmniej na razie nie ma skąd – ale e-sklepy mają to do siebie, że produkt i tak będzie się wyświetlał. Co zrobić gdy w sklepie internetowym jest produkt niedostępny?  Aż kusi, żeby go usunąć, szczególnie jeżeli […]
Jak chatboty i ChatGPT wyznaczają przyszłość marketingu internetowego
W kategoriach: Sztuczna inteligencja, Tagi: Chat GPT,
Jak chatboty i ChatGPT wyznaczają przyszłość marketingu internetowego? Wraz z rozwojem technologii coraz więcej firm stosuje automatyzację usług w tym w marketingu internetowym. Innowacje takie jak chatboty i ChatGPT są coraz bardziej popularne, a ich udział w rozwiązywaniu problemów marketingowych jest coraz większy. W niniejszym artykule przyjrzymy się bliżej temu, w jaki sposób chatboty i […]
Dlaczego nie ma mojej firmy w Google?
W dobie cyfryzacji, obecność firmy w sieci jest nie tylko pożądana, ale wręcz niezbędna. Wielu przedsiębiorców zastanawia się jednak, dlaczego mimo posiadania strony internetowej, ich firma nie pojawia się w wynikach wyszukiwania Google. Czy to oznacza, że Google nie widzi ich firmy? Czy może jest coś, co robią źle? W tym artykule postaramy się odpowiedzieć […]
Tworzenie sklepu internetowego – na co zwrócić uwagę?
Założenie oraz prowadzenie sklepu internetowego nie jest tak proste, jak mogłoby się wydawać. Kilka razy zdarzyło mi się usłyszeć od osób spoza branży: „otworzę sklep online i będę sprzedawał w internecie”. To byłoby zbyt proste, żeby mogło być możliwe. Domena, kwestie prawne, księgowość, reklama… i wiele więcej – to jedne z najważniejszych czynników, jakie pozwalają […]
Jak wybrać optymalne słowa kluczowe do pozycjonowania stron internetowych?
Słowa kluczowe są niezwykle ważnym narzędziem w pozycjonowaniu stron internetowych. Słowa kluczowe są jednym z głównych czynników rankingowych, dlatego jeśli chcesz pozycjonować stronę internetową będziesz musiał wybrać odpowiednie słowa kluczowe. W tym artykule przedstawimy Ci proces pozycjonowania SEO i jak wybrać optymalne słowa kluczowe, aby Twoja strona internetowa zdobyła dobre pozycje w wynikach wyszukiwania. I. […]