Content marketing czyli marketing treści

Bez wątpienia każda marka, która chce pozyskiwać klientów przez Internet powinna korzystać z rozwiązania, jakim jest content marketing. Odpowiednio przygotowana strategia content marketingowa pozwala na szybkie dotarcie do grupy docelowej i potencjalnych klientów. To proces, który można przedstawić w trzech krokach: Piszemy – Planujemy – Publikujemy. Budowanie relacji z klientem odnosi się przede wszystkim do przygotowania wartościowych treści. Czym jest content marketing? Jakimi narzędziami warto posiłkować się w marketingu internetowym? Jakie korzyści niesie ze sobą tworzenie treści? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w tym artykule.

Content marketing od początku

Najprościej rzesz ujmując content marketing to dialog z klientami. Jednak nie taki, jaki znasz z bezpośrednich spotkań np. w sklepie stacjonarnym. Tutaj potencjalni klienci znajdują się w Internecie. Strategię content marketingową trzeba zacząć od poznania potrzeb grupy odbiorców. Dlaczego? To właśnie poprzez zagłębienie się w oczekiwania persony przygotujesz i dostarczysz jej wartościowe treści, które będą angażować ją do podejmowania działań zakupowych.

W Polsce content marketing nazywany jest także jako marketing treści. Odpowiednio wdrożony prowadzi do lejka sprzedażowego, jak i budowania długotrwałych i emocjonalnych relacji z wybraną grupą docelową.

Podstawowe narzędzia wykorzystywane w content marketingu

Wszelkie działania content marketingowe muszą mieć jasno określone cele. Z pomocą w ich wyznaczeniu oraz bieżącym monitorowaniu przychodzą specjalistyczne narzędzia, tak potrzebne w stworzeniu skutecznej strategii content marketingowej. Poznaj najważniejsze z nich!

Senuto

Dobry content odpowiada na potrzeby odbiorców. Oczywiście najpierw trzeba je poznać, na przykład za pomocą wpisywanych fraz do wyszukiwarki. Do podstawowych narzędzi, które analizuje słowa kluczowe jest Senuto. To jedna z największych baz zapytań klientów w wyszukiwarce, umożliwiająca filtrowanie słów kluczowych według rozmaitych kryteriów np. według średniej miesięcznej liczby wyszukiwań, czy liczby wyrazów. Dzięki niemu dowiesz się jak Twój potencjalny klient wyszukuje w sieci produkty (jeśli działasz w branży e-commerce) lub interesujące go usługi.

Senuto oferuje także moduł ‘Analizy widoczności’ dowolnej strony internetowej. Dzięki niemu możesz sprawdzić, jak zmieniała się widoczność witryny na przestrzeni czasu, z jakich fraz pozyskuje najwięcej ruchu, jaka jest jej sezonowość oraz jaką ma konkurencję w organicznych wynikach wyszukiwania.

Łącząc powyższe rozwiązania, otrzymasz dobry punkt wyjścia do stworzenia skutecznej strategii marketingowej.

Surfer SEO

To genialne narzędzie, które sprawdza się przede wszystkim w pracy nad tworzeniem contentu. Moduł Content Editor analizuje pierwsze dziesięć wyników dla wybranej frazy i dostarcza cenne wskazówki. Dzięki niemu dowiesz się jak napisać i zoptymalizować treści w taki sposób, by zwiększyć ich szanse na wysokie pozycje w wyszukiwarce.

Dodatkowo Surfer SEO podpowiada:

  • jak długie powinny być artykuły,
  • jakich słów kluczowych (poza głównym) powinienieś użyć,
  • ile nagłówków i grafik powinien zawierać tekst,
  • jakie nagłówki warto użyć w tekście.

Można tworzyć w nim m.in.:

  • opisy produktów,
  • opisy kategorii,
  • artykuły na bloga.

Google Search Console

Jeżeli content marketing ma za zadanie zwiększenie ruchu organicznego na stronie to nie obejdzie się bez GSC. Znajdziesz w nim wszystkie szczegółowe informacje dotyczące pozycji Twojej strony w wyszukiwarce, a także frazy kluczowe, po których docierają na nią Twoi klienci.

Jednym z prostszych zastosowań danych z Search Console, przynoszącym dobre efekty, jest analiza URL-i na stronie o stosunkowo wysokich pozycjach i z dużą liczbą wyświetleń, ale niskim współczynnikiem CTR. Warto wtedy zaktualizować ich metadane (titles i descriptions) np. umieszczając w meta opisie słowo kluczowe lub odpowiednie CTA.

Google Analytics

Działań marketingowych nie można ograniczać tylko do słów. To również ruch na stronie internetowej, a trudno o lepsze narzędzie do jego mierzenia niż Google Analytics. Ułatwi Ci ono m.in.:

  • precyzyjne określenie celów – uwzględniając metrykę, jaką chcesz mierzyć np. wzrost liczby nowych użytkowników,
  • wybór kanału z jakiego chcesz pozyskiwać ruch,
  • przedział czasowy, w jakim ma się to zdarzyć.

GA umożliwia także konfigurację celów, na podstawie których będzie dostarczał informacje o liczbie konwersji i ich współczynniku.

BuzzSumo

content marketingu skutecznym narzędziem do identyfikowania potrzeb odbiorców jest także analiza najpopularniejszych przykładów treści. Pomoże Ci w tym BuzzSumo, które umożliwia wyszukiwanie popularnych treści według słów kluczowych lub tematów. Dzięki niemu możesz śledzić najpopularniejsze treści, w zależności od konkretnej sekcji tematycznej lub na podstawie wybranego słowa kluczowego. To skuteczne rozwiązanie, które pomoże Ci trzymać rękę na pulsie i szybko reagować.

Social media w content marketingu

W mediach społecznościowych także można spotkać się z marketingiem treści. Publikowane za pośrednictwem social media treści powinny być dostosowane zarówno do charakteru danego serwisu, jak i profilu odwiedzających go osób. Warto pamiętać, że format publikowanych treści w dużym stopniu zależy od rodzaju wybranego kanału. Nie można jednak zapomnieć, że w ostatnich latach niesłabnącą popularnością w mediach cieszy się video marketing. Do dystrybucji treści w ten sposób można wykorzystać poradniki lub instrukcje, publikowane na  YouTube, czy popularnym w ostatnim czasie Tik Toku.

Do podstawowych serwisów należą oczywiście:

  • Facebook,
  • Instagram,
  • LinkedIn,
  • Twitter.

Co można zyskać za pomocą działań content marketingowych?

Marketing przynosi wielowymiarowe korzyści i odpowiada na różne potrzeby firmy i klienta. Za jego pomocą możesz:

  • dotrzeć do swojego odbiorcy,
  • zwiększyć liczbę odwiedzin na swoim serwisie,
  • zwiększyć zasięg przekazywanych informacji,
  • dzięki mediom społecznościowym uzyskać stały i szybki kanał komunikacji z klientem,
  • zdobyć wysoką pozycję w wyszukiwarce,
  • zbudować ścieżkę informacji w sieci,
  • uzyskać pozycję branżowego eksperta,
  • zdobyć cenną bazę danych Twoich klientów,
  • budować świadomość swojej marki,
  • zdobyć lojalność konsumentów swojej firmy.

Content is king!

Marketing treści należy zawsze planować w oparciu o określoną strategię. Od wielu lat prowadzę takie działania dla moich klientów. Jeśli nie masz pomysłu, jak pokazać swoją markę w sieci lub dostrzegasz, że konkurenci z wartościowymi treściami zabierają Ci klientów – napisz do mnie lub zadzwoń. Przeprowadzę audyt Twojej marki i zaplanuję dalsze działania.

Zobacz inne artykuły

Zasady SEO copywritingu - czyli 5 zasad o których warto pamiętać pisząc teksty
SEO copywriting wygodnie rozsiadł się w internecie. Jest to dziedzina wymagająca, ale mająca potencjał aby przynosić duże efekty. Pod warunkiem, że piszący stosuje się do kilku z nich. Poznaj 5 najważniejszych zasad tekstów SEO. Zadbaj o skrupulatny Keyword research Niektórzy z niego rezygnują, bo fraza na którą chcą się pozycjonować wydaje im się oczywista. Tymczasem, […]
Hosting – co to jest i jakie są rodzaje?
W kategoriach: Wskazówki i porady,
Hosting – domena to nie wszystko Dla wielu właścicieli stron internetowych i sklepów online pojęcie, jakim jest hosting jest dość tajemnicze. Osoby, które nie są związane z informatyką rzadko kiedy wiedzą, co dokładnie zwrot ten oznacza. Jeśli należysz do tego grona, to ten artykuł jest dla Ciebie. Przybliżę w nim ten tajemniczy termin i odpowiem […]
Czym jest marketing internetowy?
Niemal w każdej branży konkurencja może posiadać identyczne produkty, czy usługi jak Ty. Żeby jednak „wybić się” i dotrzeć do grona potencjalnych klientów potrzebujesz czegoś więcej niż wysokiej jakości produkty i doskonała obsługa. We wcześniejszych artykułach omówiłem czym jest grupa docelowa i persona. Jednak, aby Twoi klienci dowiedzieli się, że istniejesz na rynku i oferujesz […]
Meta Tagi - title i description - jak tworzyć metadane?
Meta title i meta description Meta title i description są bardzo ważnym elementem wyświetlanym przez wyszukiwarkę Google. Opisane są w nich kluczowe informacje na temat danej witryny internetowej, które nie są widoczne bezpośrednio na stronie. Ich zadaniem jest sygnalizowane zarówno użytkowników, jak i wyszukiwarki o temacie, jaki znajduje się na danej podstronie. I choć na […]
Prowadzenie bloga firmowego
akie korzyści niesie prowadzenie bloga firmowego? Szerzej o tym temacie pisaliśmy na naszym blogu. Mówiąc w skrócie: regularnie zasilany w merytoryczne teksty blog zaangażuje użytkowników, zbuduje wizerunek firmy jako profesjonalistów i specjalistów w swojej branży. Ponadto sprawi, że wyszukiwarka popatrzy na Ciebie łaskawszym okiem… długo by wymieniać.  Na pytanie czy warto mieć bloga firmowego, odpowiedź jest jedna, krótka i konkretna: tak. […]
Jak zwiększyć widoczność małej firmy w Internecie?
Masz swój biznes?.  Może nieduży, ale się kreci, raz lepiej raz gorzej. Wkładasz w to serce,  kilkaset kilo swojego czasu, obficie doprawiasz nerwami oraz składkami ZUS. Postawiłeś nawet stronę i/lub sklep internetowy- i dobrze! Wszak to już nie te czasy kiedy wchodziło się do internetu. Obecnie człowiek w internecie żyje i pracuje, a tylko czasami […]
Opisy produktów w sklepie internetowym – dlaczego są tak ważne?
Jak powinien wyglądać idealny opis produktu do sklepu internetowego? Gdyby świat był czarno biały, moglibyśmy przepis na opis produktu przedstawić następująco: No dobrze, przepis już mamy, ale to nie wszystko. Nie znając proporcji, nie mając umiejętności – zamiast opisu pachnącego niczym biszkopt, może wyjść zakalec. Opisy produktów to nie tylko sposób na przekonanie klienta i zwiększenie […]
SEO a produkt niedostępny w sklepie internetowym
Towar jest i jest. Rotuje, schodzi, ale pewien stan magazynowy macie, więc sprzedaż trwa. Wtem schodzi ostatnia sztuka, domówić przynajmniej na razie nie ma skąd – ale e-sklepy mają to do siebie, że produkt i tak będzie się wyświetlał. Co zrobić gdy w sklepie internetowym jest produkt niedostępny?  Aż kusi, żeby go usunąć, szczególnie jeżeli […]