Content marketing czyli marketing treści

Bez wątpienia każda marka, która chce pozyskiwać klientów przez Internet powinna korzystać z rozwiązania, jakim jest content marketing. Odpowiednio przygotowana strategia content marketingowa pozwala na szybkie dotarcie do grupy docelowej i potencjalnych klientów. To proces, który można przedstawić w trzech krokach: Piszemy – Planujemy – Publikujemy. Budowanie relacji z klientem odnosi się przede wszystkim do przygotowania wartościowych treści. Czym jest content marketing? Jakimi narzędziami warto posiłkować się w marketingu internetowym? Jakie korzyści niesie ze sobą tworzenie treści? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w tym artykule.

Content marketing od początku

Najprościej rzesz ujmując content marketing to dialog z klientami. Jednak nie taki, jaki znasz z bezpośrednich spotkań np. w sklepie stacjonarnym. Tutaj potencjalni klienci znajdują się w Internecie. Strategię content marketingową trzeba zacząć od poznania potrzeb grupy odbiorców. Dlaczego? To właśnie poprzez zagłębienie się w oczekiwania persony przygotujesz i dostarczysz jej wartościowe treści, które będą angażować ją do podejmowania działań zakupowych.

W Polsce content marketing nazywany jest także jako marketing treści. Odpowiednio wdrożony prowadzi do lejka sprzedażowego, jak i budowania długotrwałych i emocjonalnych relacji z wybraną grupą docelową.

Podstawowe narzędzia wykorzystywane w content marketingu

Wszelkie działania content marketingowe muszą mieć jasno określone cele. Z pomocą w ich wyznaczeniu oraz bieżącym monitorowaniu przychodzą specjalistyczne narzędzia, tak potrzebne w stworzeniu skutecznej strategii content marketingowej. Poznaj najważniejsze z nich!

Senuto

Dobry content odpowiada na potrzeby odbiorców. Oczywiście najpierw trzeba je poznać, na przykład za pomocą wpisywanych fraz do wyszukiwarki. Do podstawowych narzędzi, które analizuje słowa kluczowe jest Senuto. To jedna z największych baz zapytań klientów w wyszukiwarce, umożliwiająca filtrowanie słów kluczowych według rozmaitych kryteriów np. według średniej miesięcznej liczby wyszukiwań, czy liczby wyrazów. Dzięki niemu dowiesz się jak Twój potencjalny klient wyszukuje w sieci produkty (jeśli działasz w branży e-commerce) lub interesujące go usługi.

Senuto oferuje także moduł ‘Analizy widoczności’ dowolnej strony internetowej. Dzięki niemu możesz sprawdzić, jak zmieniała się widoczność witryny na przestrzeni czasu, z jakich fraz pozyskuje najwięcej ruchu, jaka jest jej sezonowość oraz jaką ma konkurencję w organicznych wynikach wyszukiwania.

Łącząc powyższe rozwiązania, otrzymasz dobry punkt wyjścia do stworzenia skutecznej strategii marketingowej.

Surfer SEO

To genialne narzędzie, które sprawdza się przede wszystkim w pracy nad tworzeniem contentu. Moduł Content Editor analizuje pierwsze dziesięć wyników dla wybranej frazy i dostarcza cenne wskazówki. Dzięki niemu dowiesz się jak napisać i zoptymalizować treści w taki sposób, by zwiększyć ich szanse na wysokie pozycje w wyszukiwarce.

Dodatkowo Surfer SEO podpowiada:

  • jak długie powinny być artykuły,
  • jakich słów kluczowych (poza głównym) powinienieś użyć,
  • ile nagłówków i grafik powinien zawierać tekst,
  • jakie nagłówki warto użyć w tekście.

Można tworzyć w nim m.in.:

  • opisy produktów,
  • opisy kategorii,
  • artykuły na bloga.

Google Search Console

Jeżeli content marketing ma za zadanie zwiększenie ruchu organicznego na stronie to nie obejdzie się bez GSC. Znajdziesz w nim wszystkie szczegółowe informacje dotyczące pozycji Twojej strony w wyszukiwarce, a także frazy kluczowe, po których docierają na nią Twoi klienci.

Jednym z prostszych zastosowań danych z Search Console, przynoszącym dobre efekty, jest analiza URL-i na stronie o stosunkowo wysokich pozycjach i z dużą liczbą wyświetleń, ale niskim współczynnikiem CTR. Warto wtedy zaktualizować ich metadane (titles i descriptions) np. umieszczając w meta opisie słowo kluczowe lub odpowiednie CTA.

Google Analytics

Działań marketingowych nie można ograniczać tylko do słów. To również ruch na stronie internetowej, a trudno o lepsze narzędzie do jego mierzenia niż Google Analytics. Ułatwi Ci ono m.in.:

  • precyzyjne określenie celów – uwzględniając metrykę, jaką chcesz mierzyć np. wzrost liczby nowych użytkowników,
  • wybór kanału z jakiego chcesz pozyskiwać ruch,
  • przedział czasowy, w jakim ma się to zdarzyć.

GA umożliwia także konfigurację celów, na podstawie których będzie dostarczał informacje o liczbie konwersji i ich współczynniku.

BuzzSumo

content marketingu skutecznym narzędziem do identyfikowania potrzeb odbiorców jest także analiza najpopularniejszych przykładów treści. Pomoże Ci w tym BuzzSumo, które umożliwia wyszukiwanie popularnych treści według słów kluczowych lub tematów. Dzięki niemu możesz śledzić najpopularniejsze treści, w zależności od konkretnej sekcji tematycznej lub na podstawie wybranego słowa kluczowego. To skuteczne rozwiązanie, które pomoże Ci trzymać rękę na pulsie i szybko reagować.

Social media w content marketingu

W mediach społecznościowych także można spotkać się z marketingiem treści. Publikowane za pośrednictwem social media treści powinny być dostosowane zarówno do charakteru danego serwisu, jak i profilu odwiedzających go osób. Warto pamiętać, że format publikowanych treści w dużym stopniu zależy od rodzaju wybranego kanału. Nie można jednak zapomnieć, że w ostatnich latach niesłabnącą popularnością w mediach cieszy się video marketing. Do dystrybucji treści w ten sposób można wykorzystać poradniki lub instrukcje, publikowane na  YouTube, czy popularnym w ostatnim czasie Tik Toku.

Do podstawowych serwisów należą oczywiście:

  • Facebook,
  • Instagram,
  • LinkedIn,
  • Twitter.

Co można zyskać za pomocą działań content marketingowych?

Marketing przynosi wielowymiarowe korzyści i odpowiada na różne potrzeby firmy i klienta. Za jego pomocą możesz:

  • dotrzeć do swojego odbiorcy,
  • zwiększyć liczbę odwiedzin na swoim serwisie,
  • zwiększyć zasięg przekazywanych informacji,
  • dzięki mediom społecznościowym uzyskać stały i szybki kanał komunikacji z klientem,
  • zdobyć wysoką pozycję w wyszukiwarce,
  • zbudować ścieżkę informacji w sieci,
  • uzyskać pozycję branżowego eksperta,
  • zdobyć cenną bazę danych Twoich klientów,
  • budować świadomość swojej marki,
  • zdobyć lojalność konsumentów swojej firmy.

Content is king!

Marketing treści należy zawsze planować w oparciu o określoną strategię. Od wielu lat prowadzę takie działania dla moich klientów. Jeśli nie masz pomysłu, jak pokazać swoją markę w sieci lub dostrzegasz, że konkurenci z wartościowymi treściami zabierają Ci klientów – napisz do mnie lub zadzwoń. Przeprowadzę audyt Twojej marki i zaplanuję dalsze działania.

Zobacz inne artykuły

Jak stworzyć dobry opis produktu do sklepu internetowego?
Opis produktu? Phi! Skopiuje się ze strony producenta i wklei. Cyk, cyk i zatwierdzone. O zgrozo! Nigdy tak nie rób. Kompilacja skrótów klawiszowych Ctrl + C i Ctrl + V może i niektórym sprawdziła się przy pisaniu prac zaliczeniowych, ale w e-commerce to przepis na celny strzał w kolano. Najczęściej swoje własne. Warto aby odnoga […]
Prowadzenie bloga firmowego
akie korzyści niesie prowadzenie bloga firmowego? Szerzej o tym temacie pisaliśmy na naszym blogu. Mówiąc w skrócie: regularnie zasilany w merytoryczne teksty blog zaangażuje użytkowników, zbuduje wizerunek firmy jako profesjonalistów i specjalistów w swojej branży. Ponadto sprawi, że wyszukiwarka popatrzy na Ciebie łaskawszym okiem… długo by wymieniać.  Na pytanie czy warto mieć bloga firmowego, odpowiedź jest jedna, krótka i konkretna: tak. […]
Hasła reklamowe - jak je stworzyć, by zostały zapamiętane
Czy zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego niektóre hasła reklamowe zostają w naszej pamięci na długo, a inne szybko zapominamy? Sekret tkwi w umiejętnym połączeniu psychologii, kreatywności i strategii marketingowej. Hasła reklamowe to nie tylko chwytliwe frazy, które mają na celu przyciągnąć uwagę konsumentów. To przede wszystkim potężne narzędzie budowania świadomości marki i kształtowania jej wizerunku. W […]
Skąd brać pomysły na wpisy na bloga
Jakiś czas temu wyjaśnialiśmy dlaczego warto prowadzić blog firmowy. W gargantuicznym skrócie : blog to możliwość nawiązania kontaktu z klientem, zaprezentowania się jako ekspert jak i ukłon w stronę SEO. Zgrabny, dobrze pomyślany blog to wszak duże wsparcie w procesie pozycjonowania. Teksty na bloga i to dobrej jakości warto tworzyć regularnie. Prowadzenie bloga firmowego to […]
Bezpieczne hasło
W kategoriach: Wskazówki i porady,
Twoje bezpieczne hasło Silne hasło w Internecie to podstawowy środek bezpieczeństwa. Warto poświęcić mu więcej uwagi, aby skutecznie chronić swój biznes, a także sprawy prywatne. Czy wiesz jak stworzyć bezpieczne hasło? Odradzamy wpisywanie swojego imienia i nazwiska, nawet zaczynając z dużej litery, a kończąc rokiem urodzenia. Oczywiście przejdzie ono w zapewne każdym systemie, ale powiedzmy […]
Meta Tagi - title i description - jak tworzyć metadane?
Meta title i meta description Meta title i description są bardzo ważnym elementem wyświetlanym przez wyszukiwarkę Google. Opisane są w nich kluczowe informacje na temat danej witryny internetowej, które nie są widoczne bezpośrednio na stronie. Ich zadaniem jest sygnalizowane zarówno użytkowników, jak i wyszukiwarki o temacie, jaki znajduje się na danej podstronie. I choć na […]
Dobry content - 3 proste sposoby jak ulepszyć swój tekst
W kategoriach: Copywriting, Tagi: Poradnik copywritera,
W szaleństwie klawiatury tekst spłodziłeś, a teraz oglądasz go z każdej strony i zastanawiasz się jakby tu go ulepszyć? Poznaj 3 proste wskazówki które pozwolą Ci ulepszyć stworzony tekst. Przydadzą się nie tylko copywriterom, ale i dziennikarzom oraz wszelkim innym osobom tworzącym treści. # 1 – Zostaw tekst i zajmij się czymś innym Czyżby tutaj brew Ci […]
Jak pisać opisy produktów?
Opis produktu do sklepu internetowego? Jak się do niego zabrać? I po co, skoro można go skopiować ze strony producenta? Sęk w tym, że NIE można – o tym wkrótce poniżej. Prawidłowe przygotowanie opisu w sklepie internetowym to odpowiedzialne zadanie. W sklepie stacjonarnym, wątpliwości rozwieje kompetentny sprzedawca, lub zaznajomisz się z produktem sam. W sklepie […]