Co to jest hosting i jakie są rodzaje?

W kategoriach: Wskazówki i porady,

Hosting – domena to nie wszystko

Dla wielu właścicieli stron internetowych i sklepów online pojęcie, jakim jest hosting jest dość tajemnicze. Osoby, które nie są związane z informatyką rzadko kiedy wiedzą, co dokładnie zwrot ten oznacza. Jeśli należysz do tego grona, to ten artykuł jest dla Ciebie. Przybliżę w nim ten tajemniczy termin i odpowiem na najważniejsze pytania związane z hostingiem.

Hosting – must have każdej strony internetowej

Współczesny świat i rozwój technologii sprawił, że dziś nie wyobrażamy sobie braku dostępu do Internetu. Połączenia internetowe można zaobserwować na każdej płaszczyźnie naszego życia – online robimy zakupy, płacimy rachunki, uczymy się języków obcych czy po prostu pracujemy, a do tego każdy z nas może zaistnieć w Internecie dzięki mediom społecznościowym. Jeśli jednak chcesz prowadzić biznes w Internecie, to oprócz własnej domeny i strony potrzeby Ci będzie także dobry hosting.

Co to jest hosting?

Hosting to pewnego rodzaju dzierżawa przestrzeni w Internecie i zasobów serwera. Jego zadaniem jest opublikowanie i utrzymywanie stron internetowych oraz obsługa poczty elektronicznej. Strony www hostowane (przechowywane) są na serwerach, dzięki którym każdy użytkownik może wyświetlić daną stronę za pośrednictwem przeglądarki.

Bez dobrego hostingu nie jesteśmy w stanie w pełni komunikować się ze swoimi odbiorcami. Sama domena nie wystarczy, aby dotrzeć za jej pośrednictwem do grona potencjalnych klientów – jej posiadanie oznacza jedynie, że nikt poza Tobą nie będzie w stanie nią dysponować.

Hosting współdzielony, hosting VPS czy serwer dedykowany?

Zakładasz właśnie stronę internetową i rozglądasz się za usługą hostingu? Do wyboru masz kilka rodzajów. Na jaki powinieneś się zdecydować?

Hosting współdzielony

Mianem hostingu współdzielonego określa się serwer, w który powinno się zainwestować, jeśli zakłada się swoją pierwszą stronę internetową – bez konieczności jej szybkiego wypromowania. W ramach tej usługi hostingowej otrzymuje się dostęp do pewnej części zasobów serwera. W praktyce oznacza to, że na tej samej 'powierzchni’ może być wiele stron internetowych. Warto wiedzieć, że firmie hostingowej przy tego rodzaju usłudze przysługuje narzucenie limitów, co do obciążenia procesora, pamięci RAM czy liczby przesyłanych plików.

Serwer VPS

VPS, czyli Virtual Private Server to usługa o zdecydowanie większych możliwościach niż hosting współdzielony. Przede wszystkim masz większą kontrolę nad zasobami strony internetowej. Serwer VPS ma m.in. swój własny system plików czy procesów i użytkowników. Jedyna przeszkodą w obsłudze tego rodzaju hostingu jest wiedza – aby móc w pełni zarządzać takim serwerem trzeba chociażby umieć zainstalować potrzebne aplikacje. Jest jednak pewna zależność między serwerem VPS a hostingiem współdzielonym: w obu przypadkach nie otrzymuje się dostępu do wszystkich zasobów serwera.

Hosting dedykowany

Zakup hostingu dedykowanego to najlepsze rozwiązanie dla stron i sklepów internetowych, które mają bardzo dużą oglądalność i liczbę użytkowników. Oczywiście jest to najdroższa usługa serwerowa ze wszystkich wymienionych, ale zapewniająca jednocześnie największe możliwości. Jednym zdaniem można powiedzieć, że hosting dedykowany jest skierowany do najbardziej wymagających klientów: posiada kilkukrotnie więcej pamięci RAM, większą powierzchnię oraz lepszy procesor.

Darmowy hosting czy hosting płatny?

Zarówno hosting darmowy, jak i płatny polega na udostępnianiu użytkownikom wolnego miejsca na serwerze. Czy jednak się różnią?

Darmowy hosting www oprócz obsługi stron internetowych 'zmusza’ właścicieli do zaakceptowania wyświetlania dodatkowych reklam na witrynie właściciela. To pewnego rodzaju rekompensata za bezpłatne udostępnienie serwera. Niestety firmy hostingowe bardzo często w takim przypadku proponują niewielką przestrzeń serwera, a nawet konieczność współdzielenia jej z innymi użytkownikami. Zdarza się, że strony internetowe z darmowym hostingiem mają problemy z wyświetlaniem czy różnego rodzaju awariami.

Płatny hosting jest o wiele lepszym rozwiązaniem – strona internetowa czy sklep online jest zabezpieczony i niezawodny w swoim działaniu. Na witrynie nie występują reklamy, co pozytywnie wpływa na renomę danego serwisu. Dodatkowo w przypadku takiego hostingu otrzymuje się gwarancję pomocy technicznej, co jest bardzo ważne w przypadku osób nieznających się na rzeczy.

Ceny za usługi hostingowe są niskie, dlatego też bezcelowe wydaje się korzystanie z darmowych hostingów. Warto pamiętać także o certyfikacie SSL oferowanym w pakiecie hostingowym – dzięki niemu można poprawić ranking danego serwisu.

Jaki hosting będzie wystarczający dla Twojej firmy?

Zanim zdecydujesz się na dostawcę usług zastanów się, jaki hosting będzie najlepszy dla Twojej firmy. Jeśli to zadanie przerasta Twoją wiedzę warto skonsultować się ze specjalistami. Pamiętaj jednak, aby finalnie wybrać taki hosting, który będzie dla Ciebie niezawodny, szybki i relatywnie tani. Dodatkowo miej na uwadze gwarancje od usługodawcy. Zebranie wszystkich tych informacji pomoże Ci wybrać ten najlepszy hosting dla Twojego biznesu w Internecie.

Zobacz inne artykuły

Współczynnik konwersji i konwersja – co to jest?
Konwersja – co to jest? Nie ulega wątpliwości, że każda strona internetowa czy sklep online został stworzony po to, aby dostarczać informacji, pozyskiwać potencjalnych klientów czy po prostu sprzedawać w sieci. Z punktu widzenia właściciela strony każdy bierny użytkownik powinien stać się aktywnym. W tym skutecznie pomaga konwersja. Co to jest? Konwersją nazywamy wykonanie przez […]
Skąd czerpać inspiracje? Tworzenie treści na stronę
Treść w branży e-commerce i ogólnie w świecie internetowym ma ogromne znaczenie, ale być może to już wiesz. Chcesz prowadzić bloga firmowego, wykafelkować swoją stronę internetową zacną treścią i skorzystać benefitów które mogą iść pod rękę razem z zacną treścią. Mowa między innymi o zwiększeniu widoczności która jest na wagę złota. Łatwiej wszak nawiązać kontakt z […]
Czym jest Google Ads i jak może zwiększyć Twoje zyski?
Google Ads – promocja Twojej firmy w wyszukiwarce Jeśli Twojego biznesu nie ma w Internecie, to nie istnieje – zapewne nie raz jako przedsiębiorca słyszałeś to zdanie. Wielu ekspertów z branży e-commerce powtarza te słowa jak mantrę. Jak jednak mają się one w praktyce? Mogą one oznaczać samą widoczność w wyszukiwarce, ale także wzmocnienie swojej […]
Dropshipping - co to jest?
W kategoriach: Wskazówki i porady,
Prowadzenie biznesu w Internecie kusi coraz więcej początkujących przedsiębiorców. Łatwe dotarcie do potencjalnego klienta i pokazanie znacznie szerszego asortymentu przekłada się na widoczne zyski. Jednak założenie sklepu internetowego wymaga od przedsiębiorcy pewnego nakładu finansowego, który bardzo często przerasta budżet już na etapie wyboru i zakupu asortymentu. Kuszącą propozycją jest dropshipping. Co to jest i jak […]
Pomysły na bloga - Poznaj 7 sposobów skąd je brać!
Content marketing to dziedzina bardzo obszerna i wymagająca. Aby osiągnąć jak najlepsze wyniki optymalnym nakładzie czasu nie strzelaj treściami na oślep, a stwórz strategię.  Skąd brać pomysły na pasujące i chwytliwe teksty? Sprawdź te 7 wskazówek! Dowiedz się kim jest Twój odbiorca Dosyć często zdarza się tak, że content tworzony jest dookoła wątku, który jak […]
Unikalne treści i opisy na stronie internetowej – po co to wszystko?
Być może słyszałeś już o konieczności zapewnienia unikalnych treści na stronę lub sklep internetowy. Być może jeszcze nie słyszałeś. Możliwe jest też że słyszałeś ale machnąłeś ręką. Wszak unikalne treści wymagają dobrego obeznania z tworzeniem tekstów, ale i czasu. Po co bawić się w unikalne treści  skoro można np. skopiować opisy ze strony producenta? Dwa […]
Yoast SEO w Wordpress - o co mu chodzi?
Dzisiejszy wpis kieruję do tych, którzy swoją znajomość z Yoastem dopiero zaczynają i walczą o zielone światło.  Poznać się z nim warto, wszak odpowiednia optymalizacja strony to być albo nie być w internecie. Czym więc jest Yoast SEO? Otóż jest to najbardziej popularna wtyczka która ma za zadanie wspierać optymalizację treści na stronie.  Siedzi sobie […]
Recenzja Książki Magia słów i dlaczego warto przeczytać
Istnieje prosty przepis na to aby odstraszyć mnie od książki i to odstraszyć skurtecznie. Wystarczy nadać jej tytuł w stylu „Jak być szczęśliwym” czy „Jak być bogatym”. Wszelkie „Jak” zwiastujące poradnik sprawiają, że synapsy nerwowo podskakując nakazują odwrót, sącząc do mózgu ostrzegawczy szept, że oto szmirę w dłoni dzierżysz. „Magia słów – jak pisać teksty […]